Läheiseni on kuolemassa hoitovirheen vuoksi
Luulin että meillä on vielä pitkä aika edessä yhdessä. Nyt vaan itkettäää koko ajan, voimat menneet. En halua häiritä ketään muuta kuin AV-palstaa surullani.
Kommentit (21)
Olen pahoillani puolestasi! Millainen hoitovirhe? Jäikö hoito antamatta vai tehtiinkö jotain väärin vai tapahtuiko hoidon aikana tapaturma (hoitovahinko)? Onko hoitava taho myöntänyt että kyseessä on virhe? Onko läheisesi ihan saattohoidossa vai onko vielä mahdollisuus toipua?
Teillä omaisilla on oikeus saada keskusteluapua hoidon aikana ihan siellä missä omaistanne hoidetaan. Ja sen jälkeen oman terveysaseman kautta.
Ottakaa yhteyttä potilasasiamieheen jotta saatte kantelun vireille mahdollisimman nopeasti.
Mun kaverin isä kuoli leikkauspöydälle hoitovirheen takia. Ihan kamalaa aikaa oli kaikille.. Läheinen perhe minullekin, ja vieläkin tuntuu niin pahalta.
Valitteluni. Minuakin on yritetty vetää uusperhekuvioon tällaisen tapahtuman seurauksena ja ihmetellään miksen suostu.
Tää kaikki kävi niin nopeasti ja odottamattomasti. Olen syvästi järkyttynyt ja murheen murtama.
-ap
Ei ole vielä saattohoidossa, mutta toivoa ei enää ole. Lääkärin virhe, en ole vielä valittanut mihinkään. Yritin hoidon aikana saada ääneni kuuluviin, mutta mua ei kuunneltu. Lääkäri päätti tehdä omia "kokeilujaan" kuulematta minua. Yritin puhua jokaiselle hoitajalle joka voisi välittää viestin, yksi oli empaattinen ja sanoi tekevänsä niin, mutta se oli liian myöhään.
Kirjataanko Suomessa lääkärien hoitovirheet johonkin järjestelmään? Vai tehdäänkö se vain, jos siitä tehdään valitus?
Asiaa kannattaisi tutkia. Monessa maassa pahimmat ihmiset ovat olleet kirurgeja tai lääkäreitä...
Olen pahoillani. Toivotan voimia sinulle ja muille läheisille.
Minulla on paljon helpompi kokemus, potilasvahinko kuitenkin. Lapseni sai vakavan vamman hoitovirheestä johtuen, onneksi vain toiminnallisen ja kosmeettisen ja se on vanhemmiten parantunut ja vaivaa vain ajoittain. Tiedän prosessin kuitenkin.
Jos suinkin jaksatte, olkaa heti yhteydessä sairaalan potilasasiamieheen. Häneltä saatte neuvoja miten etenette asiassa.
Jos ja kun tilanne kuitenkin on akuutti ja oikeasti johtaa kuolemaan, antakaa asian laskeutua ja surkaa.
Asia kannattaa laittaa kuitenkin vireille mahdollisimman nopeasti.
Ensimmäinen askel on tehdä sairaalalle muistutus. Se on vapaamuotoinen kirjelmä, jossa kuvaatte mitä on tapahtunut. Saatte tähän apua potilasasiamieheltä jos tarvitsette. Tämä on melko rankka vaihe, koska joudutte kuvailemaan mitä milloinkin tapahtui ja kuka sanoi mitäkin jne. Sairaalan pitää vastata teille 6 kk kuluessa. Sairaala tulee vastaamaan, että kaikki meni hyvin, kaikki tehtiin vallitsevan potilaskäytännön mukaisesti. Ei virheitä. Tämä tuntuu ihan musertavalta.
Älkää lannistuko tästä, vaan tehkää jo muistutuksen kanssa samaan aikaan ilmoitus potilasvakuutuskeskukselle. Tämä laittaa potilasvahinkoasian virallisesti vireille. Tähän on todella selkeät ohjeet. Jos teillä on ollut kuluja esim. yöpymisistä jne. kannattaa ne yrittää sisällyttää ilmoitukseen, vaikka niitä ei ohjeen mukaan korvattaisi. Me saimme korvatuksi sellaisia kuluja, jotka eivät kuuluisi korvauksen piiriin, koska tilanne katsottiin kohtuuttomaksi (esim. taksikuluja).
Tärkeintä on, että selitätte asiat johdonmukaisesti ja selkeästi, käyttäkää tähän aikaa ja vaivaa ja yrittäkää löytää joku joka on hyvä kirjoittamaan. Tärkeää on saada päätös siitä, että potilasvahinko on tapahtunut. Kun potilasvahinko ylipäänsä todetaan tapahtuneeksi, menevät korvaussummat sitten ihan taulukon mukaan ja ne ovat ihan oikeudenmukaisia.
Voimia teille suruunne.
Käyt muistuttamassa ammattitaidotonta siitä mitä hän on tehnyt. Potut pottuina!
Löysin tämän ketjun googlen kautta. Lähiomaiseni menehtyi juuri äkillisesti ja meillä on vahvat perusteet puhua hoitovirheestä/hoidon laiminlyönnistä. Kyseessä nuori ihminen. Olemme surun murtamia, mutta surun ohella viha veljeni kohtelusta meinaa korventaa minutkin hengiltä. Miten tällaisesta voi ikinä selvitä?
Ymmrrän teitä hoitovirheen kokeneita. Oma taustani ei ole niin traaginen. Oma kummitätini sai hermovauriot lääkkeestä. Vaikka sanoin oireista ja lääkkeen yhteydestä, minua ei kuultu. Lääkettä ei lopetettu heti, kuten olisi pitänyt. Kummitätini vammautui loppuiäksi. Sai korvaukset potilasvahigosta, muttei se kärsimystä poista.
Täällä kans yksi syöpäpotilas, jolle tehtiin virhediagnoosi. Ihmeen kaupalla lopulta selvisin, kun hakeuduin yksityiselle hoitoihin ja sain oikeaa lääkettä. Nämä virheet täytyy viedä eteenpäin, vaikka ensimmäinen kerta johtaisi hylkyyn. Lääkäreiden on kannettava avatuu, ja huolimattomilta lääkäreiltä toimiluvat pois!
Vierailija kirjoitti:
Ymmrrän teitä hoitovirheen kokeneita. Oma taustani ei ole niin traaginen. Oma kummitätini sai hermovauriot lääkkeestä. Vaikka sanoin oireista ja lääkkeen yhteydestä, minua ei kuultu. Lääkettä ei lopetettu heti, kuten olisi pitänyt. Kummitätini vammautui loppuiäksi. Sai korvaukset potilasvahigosta, muttei se kärsimystä poista.
Anteeksi utelu mutta minkätyyppisestä lääkkeestä oli kyse?? Epäilen itselläni samantyyppistä tilannetta, kukaan ei kuuntele/ota tosissaan/pallotellaan sinne sun tänne!
Lääkärit ja hoitajat ei myönnä virheitään. Ja suojelevat toisiaa. "Ei korppi korpin silmää noki."
Se on todella pi rul lista!
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit ja hoitajat ei myönnä virheitään. Ja suojelevat toisiaa. "Ei korppi korpin silmää noki."
Se on todella pi rul lista!
Olen omin silmin nähnyt tuon ilmiön. Muistutukset ja valitukset kannattaa tehdä. Eihän se kuollutta takaisin saa, mutta jos ei valiteta, ne luulee et hyvin menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi utelu mutta minkätyyppisestä lääkkeestä oli kyse?? Epäilen itselläni samantyyppistä tilannetta, kukaan ei kuuntele/ota tosissaan/pallotellaan sinne sun tänne!
En ole tuo, keneltä kysyt, mutta mäkin epäilen itselläni tätä. Eräästä antibiootista kyse.
Puhu muillekin ihmisille. Suru pitää saada surra ja varmasti löydät ihmisiä, jotka ovat valmiita jakamaan surusi.