Manipuloiva ja hyväksikäyttävä kaveri. Miten lopettaa yhteydenpito?
Tutustuin vuosi sitten tähän kaveriin ja alussa meillä tuntui synkkaavan. Meillä on sama harrastus, jonka parissa vietettiin aikaa yhdessä. Mulla kuitenkin melko pian alkoi tulla jotenkin ahdistava olo tästä ihmisestä. Pikku hiljaa huomasin, että hän selkeästi yrittää koko ajan hyötyä minusta. Lisäksi hän tekee sen todella manipuloivalla tavalla. Esim. kertoo jostain ongelmastaan, johon selkeästi odottaa että tarttuisin ja tarjoaisin apuani. Jonkin aikaa niin teinkin, kunnes huomasin että näitä avuntarvitsimisia tulee koko ajan ja lisäksi ne alkavat olla aika kohtuuttomia. (Esim. kaveri pyysi että lähtisin ajamaan 100km autolla (hällä itsellä ei ole autoa) ja hakemaan jonkun huutonet ostoksen hänelle, että hän säästäisi postikuluissa). En kyllä suostunut... Mulle on tosi vaikea kieltäytyä näistä jutuista, koska yritän olla ystävällinen kaikille.
En vaan jaksa tätä ihmistä enää. Mulla tulee hänestä huono olo. En kuitenkaan kehtaisi vaan jättää vastaamatta hänelle tai sanoa, etten enää tahdo olla tekemisissä. Mitä te tekisitte tilanteessani?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Kun se seuraavan kerran soittaa, sano lopettaessasi heippa, soitellaan.
Sen jälkeen laitat älypuhelimestasi soitoneston päälle ja simbsalabin, homma on hoidettu.
Ei kannata olla avuttomampi kuin mihin kyvyt ihan varmasti riittävät ilman vauva palstan neuvojakin :-)
Mutta eikö tuo ole jotenkin aika töykeää? Itse en ainakaan toivoisi, että minulle tehtäisiin noin. Haluaisin hoitaa tämän jotenkin "siististi" mutta tiedän etten enää kykene olemaan tämän ihmisen kanssa tekemisissä, kun hänen läsnäolossaan tulee minulle niin huono olo.
Mitä väliä sillä on oletko töykeä vai et? Kyllä tuollainen kaveri ymmärtää, ei hän tyhmä ole. Jos nyt kieltäydyt päättäväisesti hänen ehdottamistaan tempuista, niin hän saattaa jopa muuttaa tyyliään sinun kohdallasi, mutta enpä usko, että pystyt kierrettä enää katkaisemaan. On kuitenkin ihan omissa käsissäsi mitä teet ja mihin suostut, joten selkärankaa nainen.
Voit lopettaa yhteydenpidon vaikka heti. Mikään ei velvoita olemaan tyypin kanssa tekemisissä. Jokainen saa valita seuransa itse. Sinun ei tarvitse perustella päätöstäsi mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen laitat älypuhelimestasi soitoneston päälle ja simbsalabin, homma on hoidettu.
Ei kannata olla avuttomampi kuin mihin kyvyt ihan varmasti riittävät ilman vauva palstan neuvojakin :-)
Mutta eikö tuo ole jotenkin aika töykeää? Itse en ainakaan toivoisi, että minulle tehtäisiin noin. Haluaisin hoitaa tämän jotenkin "siististi" mutta tiedän etten enää kykene olemaan tämän ihmisen kanssa tekemisissä, kun hänen läsnäolossaan tulee minulle niin huono olo.
Mutta ethän sinä käyttäytyisikään siten kuin kaverisi. Suosittelen kyllä minäkin tuota, että sanot moikka ja sitten et enää missään huomioi häntä. Et soita, et vastaa, et mitään. Ajattelepa, miten paljon luulet hänen kaipaavan sinusta muuta kuin sitä hyötyä, mitä hän sinusta saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ethän sinä käyttäytyisikään siten kuin kaverisi. Suosittelen kyllä minäkin tuota, että sanot moikka ja sitten et enää missään huomioi häntä. Et soita, et vastaa, et mitään. Ajattelepa, miten paljon luulet hänen kaipaavan sinusta muuta kuin sitä hyötyä, mitä hän sinusta saa?
Hyvä pointti!
Hän todellakin ymmärtää hyväksikäyttävänsä sua, jos pyytää jotain 100 km huuto.net ostosten hakua. Oikeasti, kuka kehtaa.
Vierailija kirjoitti:
Hän todellakin ymmärtää hyväksikäyttävänsä sua, jos pyytää jotain 100 km huuto.net ostosten hakua. Oikeasti, kuka kehtaa.
Joo, toi vähän niinkuin herätti mut että hetkinen. Mä en todellakaan pyytäisi tollasta keneltäkään.
Sanot aina että on juuri muuta menoa. Sitten aina kun hän ei pyydä mitään niin menet. Se on kohteliasta. Ei tarvi katkaista välejä tuommoisen takia.
C’mon nainen, mitä sinä muka menetät jos lakkaat vastaamasta yhteydenottoihin? Olet ihanteellinen uhri tälle ihmiselle koska et ole viheltänyt peliä poikki aikoja sitten. Moni muu varmasti olisi. Enkä sano tätä syyllistäen. Kuten joku jo totesikin niin kaverisi ei jää kaipaamaan sinua ystävänä, ainoastaan menetettyjä hyötyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, toi vähän niinkuin herätti mut että hetkinen. Mä en todellakaan pyytäisi tollasta keneltäkään.
Se kaveri on vähän kuin kokeilemassa kepillä jäätä, että mitä kaikkea toiselta voi pyytää. Aina yhden pyynnön/palveluksen mennessä läpi niitä tulee lisää ja entistä röyhkeämpiä.
Vierailija kirjoitti:
Sanot aina että on juuri muuta menoa. Sitten aina kun hän ei pyydä mitään niin menet. Se on kohteliasta. Ei tarvi katkaista välejä tuommoisen takia.
Semmoinen oppii nopeasti pitämään pyynnöt kurissa siihen asti, kun tavataan. Sitten tuleekin heti, että eikö mentäisi ja etkö veisi mua sinne tai tänne nyt ollaan jo täällä.
Vierailija kirjoitti:
Tutustuin vuosi sitten tähän kaveriin ja alussa meillä tuntui synkkaavan. Meillä on sama harrastus, jonka parissa vietettiin aikaa yhdessä. Mulla kuitenkin melko pian alkoi tulla jotenkin ahdistava olo tästä ihmisestä. Pikku hiljaa huomasin, että hän selkeästi yrittää koko ajan hyötyä minusta. Lisäksi hän tekee sen todella manipuloivalla tavalla. Esim. kertoo jostain ongelmastaan, johon selkeästi odottaa että tarttuisin ja tarjoaisin apuani. Jonkin aikaa niin teinkin, kunnes huomasin että näitä avuntarvitsimisia tulee koko ajan ja lisäksi ne alkavat olla aika kohtuuttomia. (Esim. kaveri pyysi että lähtisin ajamaan 100km autolla (hällä itsellä ei ole autoa) ja hakemaan jonkun huutonet ostoksen hänelle, että hän säästäisi postikuluissa). En kyllä suostunut... Mulle on tosi vaikea kieltäytyä näistä jutuista, koska yritän olla ystävällinen kaikille.
En vaan jaksa tätä ihmistä enää. Mulla tulee hänestä huono olo. En kuitenkaan kehtaisi vaan jättää vastaamatta hänelle tai sanoa, etten enää tahdo olla tekemisissä. Mitä te tekisitte tilanteessani?
Hetken mietin onko tämä mun aloitus. :-DD Olisin voinu kirjoittaa saman paitsi ilman 100-kilometrin ajoa.MInä yritin ottaa etäisyyttä ja olla välillä vastaamatta kun pyhelin soi. Kaveri vain jatkoi ja soitti pahimmillaan 10 kertaa peräkkäin kunnes lopulta en jaksanut ja vastasin. Ei uskois että kukaan ilkeää soittaa noin monta kertaa peräkkäin. Meille tuli "ero" kun kaveri halusi mut avuksi vaikka sanoin että olin jo sopinutmuuta menoa. Meille tuli riitaa enkä sen jälkeen enää vastannu vaikka kaverilta tuli noin sata soittoa, tekstiviestiä, sähköpostia ja faceviestiä. Välillä pyysi anteeksi, välillä kertoi että olen surkea ja säälittävä ihminen "jota kaikki sun ns. kaverit vain nauraa selän takana". Tuollaisen jälkeen oli vain helpompi olla vastaamatta.
Parasta olisi jos saat laitettua selvästi rajan minkä yli sun kaverin ei sais tulla. Että ei voi odottaa että lähdet aina minne hän haluaa ja teet mitä hän haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten soitonesto käytännössä toimii? Tuuttaako varattua sellaiselle soittajalle, jolle se on asetettu?
Tämä ihmistyyppi on tottunut siihen että jengi häipyy vähin äänin takavasemmalle, kun pyynnöt ja hyötymisyritykset alkavat ja toistuvat. Sitten vain seuraavaa potentiaalista (ja pahaa aavistamatonta) uhria kehiin. Sinäkin olit aivan varmasti edellisen kupattavan korvike, usko pois. Ei kannata tuntea omatunnon tuskia hyväksikäyttäjän skippaamisesta, et tee mitään väärää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on oletko töykeä vai et? Kyllä tuollainen kaveri ymmärtää, ei hän tyhmä ole. Jos nyt kieltäydyt päättäväisesti hänen ehdottamistaan tempuista, niin hän saattaa jopa muuttaa tyyliään sinun kohdallasi, mutta enpä usko, että pystyt kierrettä enää katkaisemaan. On kuitenkin ihan omissa käsissäsi mitä teet ja mihin suostut, joten selkärankaa nainen.
Usein hyväksikäyttäjä alkaa syyllistämään, kun ei saakaan omaa tahtoaan läpi. Saattaa sanoa, että kuinka sinä voit nyt jättää hänet pulaan, tai kuinka voit olla noin itsekäs jne. Näistä puheista ei kannata välittää, vaan antaa mennä toisesta korvasta ulos. On vain uskallettava sanoa ei. Jos käy niin, että kaveripiiri väheneekin yhdellä, niin ainakin laatu nousee.
Miten? No lopettamalla yhteydenpito; eli et vastaa puheluihin, viesteihin jne. Mikä tässä on vaikeaa? Kummallinen kysymys mielestäni. Jos haluaa päästä jostakusta eroon, pitää vaan olla rohkeutta tehdä se, ajattelematta mitä hän sinusta ajattelee. Jos hän on hyväksikäyttäjä, miksi välität mitä hän ajattelee? Tärkeintä on se, että laitat välit mahdollisimman helposti poikki, ilman turhia selityksiä. Eli et vastaa puheluihin. Helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Täytyyhän palvelijan totella kun kuningatar käskee ;) Näistä ihmisistä tulee mieleen iso vauva, joka kuvittelee muiden olevan olemassa vain hänen tarpeitaan varten. Eroon vaan ja äkkiä tuollaisesta ”kaverista”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyyhän palvelijan totella kun kuningatar käskee ;) Näistä ihmisistä tulee mieleen iso vauva, joka kuvittelee muiden olevan olemassa vain hänen tarpeitaan varten. Eroon vaan ja äkkiä tuollaisesta ”kaverista”.
Vertaus vauvaan kannattaa hieman naljaillen kertoa hyväksikäyttäjällekin, on sen verran osuvaa tekstiä kyllä.
Eroon pääset valehtelemalla, että olet myynyt autosi, joudut maksamaan vanhempiesi kotitaloon ison remontin ja kaikki rahasi menivät sinne, et pääse minnekään sillä puolisosi on niin mustasukkainen ettei päästä... Ihan mitä tahansa keksitkin. Se on on aivan se ja sama, että valheesi ovat läpinäkyviä ja ne huomataan heti, kun kaveri sanoo ääneen että huomaan että valehtelet, toteat vain hymy kasvoilla, että NIIN-PÄ!