Kotilääkäreitä? :D päivystykseen vai ei
Toista viikkoa iltaisin noussut pientä lämpöä ja keuhkot ovat kipeän ja painavan tuntuiset sekä rintaa kylmää kokoajan sekä hengittäessä ilma tuntuu jäiseltä. En yski, limaisuutta on vähän. Keuhkokipu ei tunnu mainittavasti pahemmalta jos sattuu köhäisemään. Kuitenkin kipeä olo ja veto poissa. Vaatteidenkin pukeminen on raskasta ja tuskastuttavaa.
Minulla on tuore astma joka paheni juuri työolojen vuoksi ja lääkkeet tuplattiin, voiko kuumeilu ja keuhkotuntemukset johtua pölyisitä ja kemikaalisista työoloista ja/tai annoksen nostatuksesta?
Tarvitseeko mennä lääkäriin jos johtuu ko syistä?
Vai voiko kyseessä olla keuhkoputkentulehdus tms
En haluaisi tavan flunssan takia päivystystä kuormittaa mutta olo on kestänyt jo noin 2 vkoa joten ei viitsisi odotellakkaan kauan jos onkin jotain häikkää. En myöskään tiedä astmastani oikein mitään että onko hengitysteiden sairaudet haitallisempia astmaatikolle ja haittaako epäedulliset työolot merkittävästi terveyttäni astmaatikkona
Vähän kaikkea, saa antaa mielipidettä 🙄
Kommentit (4)
Mene työterveyteen jos pahenee just töissä (raksalla?). Jos ei ole työterveyttä niin sitten varaat terveyskeskuksesta ajan, ei päivystykseen.
Varaat ajan lääkäriltä. Ei ole päivystysasia.
Tai soitat terkkaripäivystykseen ja kysyt sieltä.
Älä lähde pois ennen kuin tutkivat kunnolla. Pelkkä keuhkojen auskultointi ei riitä. Älä suostu helppoon "diagnoosiin".
Minulla oli samankaltainen juttu vuosia ja vuosia sitten, flunssan jälkitautina vähän keuhkoputkentulehdusta ja sitten astmaa vaan muka ja plaa plaa. Kukaan ei vaivautunut tutkimaan, koska minulle ei tullut kuumetta ja CRP oli koko ajan rajoissa. Lopulta en jaksanut nousta portaita ylös ja menin lääkäriin, itkin ja sanoin että en lähde täältä mihinkään ennen kuin otatte keuhkokuvan ja sydänfilmin. Keuhkokuvassahan oli sitten mukavasti keuhkon sivuseinämässä piilossa mykoplasman aiheuttama keuhkokuume. Se keuhkokuume oli ehtinyt rauhassa muhia nelisen kuukautta! Puoli vuotta kesti toipua niin, että pystyin nousemaan 2. kerrokseen hengästymättä. Juoksuharrastus jäi, kun yli vuoden jouduin vetämään piippua heti vähänkin kovemmalla teholla juostuani.
Menisin lähiterveyskeskuksen päivystykseen, en missään nimessä sairaalassa sijaitsevaan päivystykseen.