Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauhea olo ennen kuukautisia! Onko olemassa joku menkkapsykoosi?

Vierailija
15.02.2018 |

Mulla on ollut tällainen ihme vaiva nyt vuoden tai parin ajan. En muista tarkalleen kuinka kauan.
Muutamaa päivää ennen menkkojen alkua oloni alkaa mennä todella sekavaksi. Kädet (varsinkin sormet) tuntuvat jäykiltä ja samoin jalat. Käveleminen tuntuu vaikealta ja esim tämän viestin kirjoittaminen on hankalaa kun sormet ei meinaa taipua näppäimistöllä. Lisäksi koko ajan on sellainen outo, epätodellinen, hieman huimaava olo. Katsetta on vaikeaa kohdistaa. Lisäksi menetän kykyni nukkua, mikä ei kauheasti helpota tätä sekavuustilaa.
Lääkärissä olen käynyt ja minua on lähinnä pidetty luulotautisena. Itsekin ajattelin niin aluksi, mutta nyt olen pitänyt oirepäiväkirjaa ja selkeästi nämä oireet alkavat 4-1 päivää ennen menkkoja ja loppuvat kun menkat alkaa. Mikä hormoni voisi aiheuttaa tällaista? Mistä voisi saada apua tilanteeseen?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/8 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista! Itse olen huomannut jalkapohjien arkuutta/puutumista ja jalkojen turvotusta. Unettomuus vaivaa myös ehkä noin kolmena tai neljänä yönä. Minulla ei ole kuukautisia, mutta jonkinlainen kieto oireineen on kuitenkin olemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä veikkaan jotain migreeniä, menkat aiheuttaa hormonivaihteluja, ne voi aiheuttaa migreenin. 

Vierailija
4/8 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa erityisen paha PMS:n muoto, PMDD. 

Vierailija
5/8 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko käynyt yleislääkärillä vai gynekologilla? Jos et ole käynyt vielä erikoislääkärillä, suosittelen, että hakeudut jollekin pidetylle gynelle.

Vierailija
6/8 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae e-pillerit tai hormoonikierukka, pms oireita noin on.

Vierailija
7/8 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unettomuus ennen menkkojen alkua on valitettavasti normaalia, onneksi voi käyttää väliaikaisesti tuolla aikavälillä esim melatoniinia.

Vierailija
8/8 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei luojan kiitos ole ihan tuollaisia oireita, mutta olen huomannut että olen ennen menkkoja ja niiden ekoina päivinä kovin ärtymisherkkä. Lisäksi pakko-oireeni pahenevat selvästi menkkojen aikaan mikä vaikeuttaa elämääni välillä paljon :(

Tsemppiä ap. Käy erikoislääkärillä jos voit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä