Kokoaikatyön vaihto osa-aikatyöhön
Jos irtisanoudun kokopäivätyöstä ja otan vastaan osa-aikatyön, saanko jotain tukia? Soviteltua päivärahaa tms.?
Kommentit (25)
Et saa kolmeen kuukauteen tukia, koska olet karenssissa. Sen jälkeen voit hakea soviteltua päivärahaa.
Soviteltua päivärahaa ei saa, jos lyhentää työaikaa oma-aloitteisesti. Mikä sinua väsyttää? Onko sinulla vuototyö vai mikä? Jos syy on se, että mies ei tee osuuttaan, ratkaisu ei ole sinun työpäivien lyhentäminen vaan miehen maksama ulkopuolinen apu. Tulojen pineneminen sattuu vain sinun omaan nilkkaan.
Mä olin paljon väsyneempi kun tein osa-aikaista:) Oli liian paljon vapaa-aikaa.
Et saa mitään ansioihin perustuvia tukia, koska omasta toiveesta vaihdat osa-aikaiselle.
Soviteltua saat. Itselläni positiiviset kokemukset osa-aikatyöstä.
Soviteltua päivärahaa saat mutta vasta myöhemmin, koska saat karenssin alkuun.
Paljonko tienaatte, jotta saatte soviteltua päivärahaa? Te-toimisto eikä Kela osaa antaa minulle vastausta tähän tulorajakysymykseen. Itse tienaan nettona 800-1300€ ja ainakaan 1300€ tuloilla en ollut oikeutettu mihinkään tukeen viime kuussa.
Minulla on negatiiviset kokemukset osa-aikatyöstä. Palkka on niin pieni, ettei sillä pärjää mutta soviteltuun rahaan en ollut oikeutettu.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko tienaatte, jotta saatte soviteltua päivärahaa? Te-toimisto eikä Kela osaa antaa minulle vastausta tähän tulorajakysymykseen. Itse tienaan nettona 800-1300€ ja ainakaan 1300€ tuloilla en ollut oikeutettu mihinkään tukeen viime kuussa.
Kassojen sivuilla (ja varmaan Kelankin) on laskuri. Ensin on suojaosa 300 (nyt väliaikaisesti 500) euroa ja sen ylittävältä osalta jokainen tienattu euro vähentää 50 senttiä sun päivärahaa.
Muista laskea verokortti uusiksi, se voi yllättää. Mulla ero täyden ja 70% työajan välillä oli nettopalkassa 200 euroa/kk. Ajallisesti sain joka kolmannen viikon vapaaksi. Lomat kertyivät täysinä. 2019-2020, KVTES.
En enää palaa kokopäivätöihin.
Itse irtisanouduin kokoaikatyöstä, kun tuli mitta täyteen paskasta työpaikasta. 3kk karenssin jälkeen ansiosidonnaiselle.
Sovitellun päivärahan saaminen ja sen suuruus riippuu osa-aikatyöstä saadun palkan suuruudesta ja sen suhteesta päivärahan perusteena olevaan palkkaan ja laskennalliseen päivärahan enimmäismäärään (YTK).
Jos osa-aikatyöstä saadut tulot ovat hyvin sekavien laskukaavojen jälkeen liian suuret, päivärahaa ei makseta.
Kelan laskukaavoista en tiedä.
Maksuehtoja on heikennetty (lue: maksujen laskentakaavoja monimutkaistettu) melkoisesti pari viime vuoden aikana. Kannattaa olla tarkkana, että kaikki on laskettu oikein..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kassojen sivuilla (ja varmaan Kelankin) on laskuri. Ensin on suojaosa 300 (nyt väliaikaisesti 500) euroa ja sen ylittävältä osalta jokainen tienattu euro vähentää 50 senttiä sun päivärahaa.
Ja verotus hoitaa loput siitä, ettei lisätyötä ole kannattavaa ottaa vastaa päivärahan lisäksi :o
Itse olen ansiosidonnaisella ja olen osa-aikatyössä. Vielä on Päiviö jäljellä ja aion jatkaa näin.
Syynä lähinnä se, että en pysty kokoaikatöihin sairauteni vuoksi. Mutta tätä en aio kertoa työkkäriin tai kelaan yms.
Tässä päivärahalaskuri. Käsittääkseni jo työaika on 80 % kokoaikatyöstä niin mitään osapäivärahaa ei saa.
https://ytk.fi/jos-jaat-tyottomaksi/paivarahalaskuri?gclid=CjwKCAjwvuGJ…
Vierailija kirjoitti:
Soviteltua saat. Itselläni positiiviset kokemukset osa-aikatyöstä.
Ei saa soviteltua, jos itse vaihtaa kokoaikatyöstä osa-aikaiseen. Ei siis missään vaiheessa ko. työsuhdetta, tästä on ihan selkeästi työttömyysturvalaissa.
Karenssin saat jos ilman hyväksyttävää syytä vaihdat.