Jos lukee että asunto vapautuu esim. 2kk kaupoista, oletteko mahdollisesti päässeet muuttamaan jo aiemmin?
Siis että entinen asukas/omistaja on saanut siirrettyä tavaransa muualle jo ennen tuota sopimuksessa mainittua 2kk aikaa? Ainahan niissä sopimuksissa on että esim. 1kk kaupasta, 2kk kaupasta tai jotain ja tuskin kukaan ihan sillä viimeisellä viikolla alkaa muuttamaan?
Tai jos ette vielä päässeet muuttamaan täysin, niin edes siirtämään jotain omia muuttolaatikoitanne jo valmiiksi johonkin jo tyhjennettyyn huoneeseen?
Kommentit (31)
näissä on AINA arvioitu mielummin liikaa aikaa kuin liian vähän koska jos kämpän tyhjääminen kestää sovitun rajan yli niin myyjän täytyy maksaa sakkomaksu, en nyt muista miten paljon.
jos kyse on yhden/kahden ihmisen asuttamasta kerrostalo/rivitaloasunnosta niin sellaisen tyhjentämiseen ei kauaa mene jos ottaa asian hoitaakseen ja kantoapu ja kuljetus järjestyy, eri asia on joku 200 neliöinen omakotitalo missä asuu vanhemmat ja kolme lasta, niin heidän muuttonsa toiseen paikkaan kestää varmasti kauemmin.
Vierailija kirjoitti:
Siis että entinen asukas/omistaja on saanut siirrettyä tavaransa muualle jo ennen tuota sopimuksessa mainittua 2kk aikaa? Ainahan niissä sopimuksissa on että esim. 1kk kaupasta, 2kk kaupasta tai jotain ja tuskin kukaan ihan sillä viimeisellä viikolla alkaa muuttamaan?
Tai jos ette vielä päässeet muuttamaan täysin, niin edes siirtämään jotain omia muuttolaatikoitanne jo valmiiksi johonkin jo tyhjennettyyn huoneeseen?
Kuule mikä vaan on mahdollista, riippuu niin myyjistä. Meillä oli niin v-mainen myyjä (nykyista asuintoa ostaessa) ettei he halunneet antaa avaimia ennen kuin viimeisenä mahdollisena päivänä (vaikka oivat tyhjentäåneet asunnon jo aiemmin), joka sattui olemaan 30.6. Koska meidän edellisen asuntomme ostaja halusi sisään asuntoomme viimeistään 30.6. (ymmärretävää koska muuttivat vuokralta ja olisivat joutuneet maksamaan seuraavan kuun vuokran) täytyi meidän muuttaa ja järjestää yhtenä päivänä koko muutto. Käytännössä heiluin rätin kanssa edellisessä asunnossamme kun seuraavat alkoivat kantaa tavaroita sisään ja meidän muuttomme hoito muuttofirma kertalaakilla aamupäivästä, muutoin ei olisi onnistunut mitenkään.
Olen muuttanut vasta viimeisellä mahdollisella viikolla, koska usein sitä on osa pitkää ketjua. Ostin asunnon, jonka myyjä oli ostanut asunnon eronneelta pariskunnalta. Nämä pitkittivät viimeiseen asti muuttoaan, itse asiassa 2 kk yli sovitun aikarajan! Minulle asunnon myynyt oli jättänyt tähän meidän asuntokauppaamme 1 kk verran ylimääräistä (asunto vapautuu 3 kk kuluttua kaupan solmimisesta), joten hän ei päässyt lähtemään, koska asunto ei vapautunutkaan. Minun kämppäni ostanut eläkeläispariskunta taas painosti minua muuttamaan aikaisemmin, koska he olivat tyhmyyttään sopineet tyhjentävänsä kotinsa kuukaudessa, vaikka minä olin ilmoittanut ehdottoman muuttopäivän omassa kaupassamme. Joka päivä tuli soittoja, että joko olet lähdössä, vie tavarat vaikka varastoon kuukaudeksi, koska he ovat omassa asuntokaupassaan luvanneet muuttaa eivätkä suostu maksamaan varastoinnista. Lopulta siihen kauppaan otettiin mukaan lakimieskin, joka oli asettamassa minulle uhkasakkoa, vaikka miten luin kauppakirjasta, mitä on sovittu.
Avaimet luovutin kauppakirjan mukaisesti kuukauden viimeisenä päivänä.
Aiemmin en ole koskaan päässyt. Meillä yritti myyjä viimeisimmässä muutossa venyttää muuttoa melkein kaksi viikkoa yli sovitusta avaimenluovutuspäivästä sillä työt, lapset ja muut tekosyyt. Onneksi olimme kirjanneet ylimenevistä päivistä sakkohinnan (200€/päivä) kauppasopimuksen liitteeseen ja ulosmuutto venähtikin myyjällä vain viidellä päivällä. Komensaationa saimme sitten avainten kanssa käteen 1000€.
Olen päässyt aiemmin, mutta mikään pakkohan myyjien ei olisi ollut päästää. Helpotti kuitenkin kovasti yhteensä noin kuukauden remonttiputkea.
Jos esim. kaupat tehdään tänään ja 2kk on aikaa, niin myyjä saa asua asunnossa vapaasti 14.4 asti. Harva silti ihan silloin viimeisenä päivänä muuttaa kuitenkaan. Yleensä on jo katsottuna seuraava asunto valmiiksi kun entisen myy, eihän kukaan myy kämppää pois alta ja ota riskiä että jää kodittomaski. Mutta kai se riippuu myös siitä koska myyjän seuraava asunto vapautuu hänelle...?
Riippuu myyjästä. Asuntoon voi päästä 2 viikon kuluttua tai sitten 2kk kuluttua. Täysin tapauskohtaista, ei voi tietää varmaksi.
Aina kannattaa kysyä voiko tuoda jotain muuttolaatikoita jo etukäteen tulevan asunnon komeroon tai johonkin huoneen nurkkaan. Monet varmasti suostuvat jos tilaa löytyy niin etteivät laatikot häiritse heidän muuttoa/asumista. Parempi niin jos voi hoitaa muuton stressittömästi ja rauhallisesti, ettei kaikkea yhtenä päivänä.
Yleensä ihmiset pyrkii lähtemään mahdollisimman nopeasti. Mutta sitten on tietysti näitä, jotka hautoo viimeiseen hetkeen asuntoa ihan piruuttaan/ahneuttaan (ettei toinen saa kuviteltua hyötyä, vaikkei itse sitä enää tarvi). Esimerkiksi tätä taloa ostettaessa vapautumispäivä oli 31.10. Kertoivat muuttaneensa jo lokakuun alussa ja koko lokakuun kyselin avaimia, mutta aina oli "jotain pientä" vielä kesken. Kävin viikkoa ennen luovutusta kurkkimassa ikkunoista ja talo oli tyhjä, varastot oli tyhjät jne. Silloin oli ensilumetkin tuleet ja ne oli koskemattomana eli talolla ei tosiaan käyty enää. Silti panttasivat taloa luovutuspäivän iltaan kello 20 asti. Ja meidän piti tietysti tyhjentää oma vuokra-asunto 1.11. viimeistään. Voin sanoa, että risoi yöllä kantaa romuja täällä kauheassa kiireessä, koska edelliset omistajat vaan mystisestä syystä halusi pitää avaimet itsellään. Olin niin kiukkuinen valmiiksi, että meinasin heti alkaa pommittamaan reklamaatioilla ihan vaan kiusatakseen niitä takaisin.
Taitaa olla enemmänkin ongelmana että tavaran määrä ja muuton työmäärä yllättää myyjän, eikä hän saa tavaroitaan pois määräpäivään mennessä, varsinkin jos on asunut pitkään ja edellisestä muutosta on jo aikaa.
Mulle ei mene ymmärrykseen turha viivyttely. Jos kaupat on tehty, niin myyjä laittaa kamat kasaan ja siirtyy uuteen osoitteeseensa mahdollisimman nopeasti. Uusi kotihan hänellä on jo pakko olla, jos entisen myi. Ei sen tarvi tapahtua päivässä tai edes viikossa, mutta tuollainen esim. 2 kuukautta on jo huomattavan pitkä aika ainakin pienissä asunnoissa. Kerrostalo/rivitalo pitäisi saada kyllä tyhjäksi max. 2-3viikon aikana. Vähän päivässä on jo paljon viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ihmiset pyrkii lähtemään mahdollisimman nopeasti. Mutta sitten on tietysti näitä, jotka hautoo viimeiseen hetkeen asuntoa ihan piruuttaan/ahneuttaan (ettei toinen saa kuviteltua hyötyä, vaikkei itse sitä enää tarvi). Esimerkiksi tätä taloa ostettaessa vapautumispäivä oli 31.10. Kertoivat muuttaneensa jo lokakuun alussa ja koko lokakuun kyselin avaimia, mutta aina oli "jotain pientä" vielä kesken. Kävin viikkoa ennen luovutusta kurkkimassa ikkunoista ja talo oli tyhjä, varastot oli tyhjät jne. Silloin oli ensilumetkin tuleet ja ne oli koskemattomana eli talolla ei tosiaan käyty enää. Silti panttasivat taloa luovutuspäivän iltaan kello 20 asti. Ja meidän piti tietysti tyhjentää oma vuokra-asunto 1.11. viimeistään. Voin sanoa, että risoi yöllä kantaa romuja täällä kauheassa kiireessä, koska edelliset omistajat vaan mystisestä syystä halusi pitää avaimet itsellään. Olin niin kiukkuinen valmiiksi, että meinasin heti alkaa pommittamaan reklamaatioilla ihan vaan kiusatakseen niitä takaisin.
Meillä oli kaltaisesi ostaja. Ihan tahallaan päästettiin talo kylmäksi ennen kuin annettiin avaimet ja saatiin samalla putket jäätymään. No ne oli seuraavan asukkaan huolia.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä on jo katsottuna seuraava asunto valmiiksi kun entisen myy, eihän kukaan myy kämppää pois alta ja ota riskiä että jää kodittomaski. Mutta kai se riippuu myös siitä koska myyjän seuraava asunto vapautuu hänelle...?
Itse asiassa nykyään ei välttämättä ole. Harva pankki tällä hetkellä myöntää kahta päällekkäistä lainaa, eli se tarkoittaa sitä että oma on myytävä ensin ja sitten vasta tehtävä kaupat seuraavasta. Monilla asuantoaan myyvillä ei siis ola aavistustakaan, mihin seuraavaksi muuttaa. Se vapautumisaika vaan sovitaan johonkin kohtaan ja myyjä pyrkii löytämään uuden siihen mennessä tai muuttaa väliaikaiseen asuntoon etsimään uutta.
Itse olen yhdestä asunnosta joutunut sopimaan vapautumisen vasta 4 kk päähän, koska oli kiireinen työputki päällä enkä edes heti ehtinyt etsiä uutta asuntoa. Sitten se löytyi, mutta heilläkin tietysti vapautumisaika ja siihen vielä parin kuukauden remontti päälle niin kyllä se 4 kk tuli käytettyä ihan viimeiseen pisaraan asti. Eikä mitenkään ilkeillen.
Vierailija kirjoitti:
Jos esim. kaupat tehdään tänään ja 2kk on aikaa, niin myyjä saa asua asunnossa vapaasti 14.4 asti. Harva silti ihan silloin viimeisenä päivänä muuttaa kuitenkaan. Yleensä on jo katsottuna seuraava asunto valmiiksi kun entisen myy, eihän kukaan myy kämppää pois alta ja ota riskiä että jää kodittomaski. Mutta kai se riippuu myös siitä koska myyjän seuraava asunto vapautuu hänelle...?
Pakko ohiksena sanoa, että näitäkin on, jotka myyvät vaikka uutta ei ole katsottuna.
Tulipahan heille hoppu isosta omakotitalosta muuttaa pois. Eivät mieleistä asuntoa saaneet ja valittivat siitä jatkuvasti. Ostivat vieläpä tämän asunnon, josta eivät pitäneet edes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli kaltaisesi ostaja. Ihan tahallaan päästettiin talo kylmäksi ennen kuin annettiin avaimet ja saatiin samalla putket jäätymään. No ne oli seuraavan asukkaan huolia.
Ja sieltä tulikin selkeä provo. Kiinteistökaupoissa olette vastuussa 5v kaupoista eteenpäin ettei uudelle asukkaalle tule talossa mitään yllätyksiä eteen että esim. putket on halki tai löytyykin hometta jostain.
Miettisin kyllä kahteen kertaan, kiirehtiäkö muuttoa vai ei. Jos oot teettämässä asuntoon esim. kuntokartoitusta tai kosteusmittausta ja käykin niin huonosti, että jotain löytyy mittauksista (ja mittaukset olleet ehtoina kaupanteolle), saattaa itse joutua pieneen asunnottomuusloukkuun (jos siis on entisen asuntonsa diilannut eteenpäin/irtisanonut hätäisesti vuokra-asuntonsa
). Parin kuukauden vapautumisaika takaa sen, että mittaustulokset ehditään saada eikä esim. vuokra
-asuntoa tule irtisanottua liian aikaisin.
Miten joku voi olla noin vittumainen että tahallaan viivyttää toisen muuttoa? Näihin aiempiin vastauksiin viitaten. Jos talo on tyhjä ennen sovittua päivää niin miksi täytyy väkisin pitää vielä niitä avaimia itsellä eikä antaa toiselle? En ymmärrä!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sieltä tulikin selkeä provo. Kiinteistökaupoissa olette vastuussa 5v kaupoista eteenpäin ettei uudelle asukkaalle tule talossa mitään yllätyksiä eteen että esim. putket on halki tai löytyykin hometta jostain.
Jäätyneistä putkista ei ole vastuussa!
tuo 2kk taitaa olla melko yleinen vapautumisaika paperilla, monesti saattaa päästä kyllä aikaisemminkin. tapauskohtaista.
Kaveri osti ok-talon ja sai viedä sinne pariin tyhjään makuuhuoneeseen tavaroitaan jo "etuajassa". Helpotti huomattavasti muuttoa kun ei tarvinnut kuljettaa kaikkia tavaroita yhdellä hetkellä. Eiköhän nuo usein vapaudu hiukan ennen sopimuksessa sovittua ajankohtaa sillä pakkohan siinä on aina olla joku päivämäärä takarajana. Jos lukee että heti vapaa niin sen täytyy olla vapaa samalla hetkellä kun kauppakirjat on tehty. Tuollainen esim.2 kk kaupoista -raja tarkoittaa usein että vapautuu 2kk sisällä. Meneekö siihen sitten 2 viikkoa, kuukausi tai 1,5kk niin täysin tapauskohtaista.