Pitäis alkaa opiskella sijoittamista.
Numerot ja raha ei vaan kiinnosta yhtään.
Voiko siitä edes tulla näillä spekseillä yhtään mitään?
Kommentit (36)
Haasteellista.
Nordea menetti taannoin €40k salkkuni, jonka annoin "hoidettavaksi". Piti olla huolella hajautettu, pienikuluinen, jne. Näitä sattuu.
Mitään vastuutahan ei pankilla tietenkään ollut innokkaasti tarjoilemistaan sijoitusneuvoista silloin 10 vuotta sitten. Painostus vaan oli kova, oli ihan pakko saada ne rahat pois "tililtä makaamasta". No, oppirahat tuli maksettua nuorena "sijoittajana".
Jos jotain ei oikeasti itse ymmärrä tai koe hallitsevansa, kannattaa pysyä poissa.
Rahastot on laiskoille ja tyhmille.
Mut ihan miten vaan.
Vierailija kirjoitti:
Mut ihan miten vaan.
Kun sinä sitävastoin vaikutat ahkeralta ja viisaalta, mitä suosittelet rahastojen sijaan?
Minä sijoitan vain asunto-osakkeisiin, siis annan asuntojani vuokralle. Aika simppeliä. Ensin ostetaan asunto, vaikka kerrostalosta, sitten ilmoitan , että tällainen on nyt vuokrattavana. ilmotuksen voi laittaa nettiin esim. oikotie, etuovi, tori,fi. Se mikä siinä jää itselle sen yhtiövastikkeen jälkeen on tuloa. Tasaista tuloa joka kuukausi. Ehkä toisille on vaikeata ,se että pitää tykätä vieraista ihmisistä ja olla kinnostunut heidän asioistaan, vaikka oikeasti ei ehkä haluaisi olla missään tekemisessä vuokralaistensa kanssa. Oikeasti se vuokraemäntä voi olla ukomaalaiseelle ainoa aito kontakti kantasuomalaiseen. Olen oikein tyytyväinen sijoituksiin. Perheet ovat parhaita vuokralaisia. Aivan nuoret avoparit usein ihan pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut ihan miten vaan.Kun sinä sitävastoin vaikutat ahkeralta ja viisaalta, mitä suosittelet rahastojen sijaan?
Suoria osakesijoituksia tietenkin.
Mutta erän kannattaa olla väh. 1500€, muuten kuluja tulee liikaa ainakin mun makuun.
Täysi vapaus ostaa ja myydä mitä tahtoo milloin tahtoo.
Nordnetiä en suosittele: toimintahäröjä on paljon kuulemma.
Vierailija kirjoitti:
Ok, koen että tiedän jo ihan kohtuupaljon, mm. hajauttaminen, passiivinen indeksirahasto, osakkeiden osto, ym. tän tyylisiä juttuja, mutta ongelma on nyt siinä, ettei pahemmin ole ylimääräistä, millä sijoittaa.
Tämä on vain tekosyy olla tekemättä mitään. Minä aloitin sijoittamisen kun tulot olivat 1680€/kk. Pieniä summia sivuun, esimerkiksi indeksirahastoihin. Tekee strategian ja noudattaa sitä. ei odota ihmeitä eikä nopeita tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Tarviit myös sen pari miljoonaa, tai kai joku 500 tonnia riittää myös jos haluaa köyhäillä ja tienata mitättömiä summia.
Mikä on mitätön summa. Minulla on PIENI salkku ja silti jo nyt tulee keskimäärin 250€/kk ylimääräistä. Ei se minulle ainakaan ole mitätön summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarviit myös sen pari miljoonaa, tai kai joku 500 tonnia riittää myös jos haluaa köyhäillä ja tienata mitättömiä summia.
Mikä on mitätön summa. Minulla on PIENI salkku ja silti jo nyt tulee keskimäärin 250€/kk ylimääräistä. Ei se minulle ainakaan ole mitätön summa.
Tuon saa verottomina osinkona keskimäärin noin 85.000€:n sijoituksesta. Kenelle tuo sitten on mitätön pikkusumma, onkin eri juttu...
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikkien pitäisi sijoittaa? Ei se sijoittaminen ole mikään kultakaivos automaattisesti. Osakkeet pomppii ylös ja alas, kestätkö riskiä? Parhaimmatkaan analyytikot ei ole aina oikeassa, sijoittaminen on heillekin tuuripeliä. Viime vuodet on toki olleet hyviä sijoittajille, mutta kuinka kauan nousu vielä jatkuu? Jos olet valmis pitämään varat 10 vuotta kiinni, on todennäköistä että saat voittoa hyvin hajautetulla salkulla, mutta mitä jos elämässä tapahtuu yllättäviä asioita ja sinun pitäisi nostaa rahat? Se ei kannata jos osakkeet on laskeneet.
Pitkällä ajanjaksolla sijoittaminen on AINA kannattanut. Varat kannattaakin pitää kiinni ikuisesti, kohteet vain elää ja vaihtuu. Eli sitä salkkua pitää hoitaa. Sehän se juuri on että ne varat on ikuisesti sijoitettuja ja tuottavat tuottoa osinkoina ja salkunhoidon sivutuotteena realisoituina myyntivoittoina. Näillä tuotoilla sitten joko kasvatetaan pääomaa tai käytetään kulutukseen.
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon saa verottomina osinkona keskimäärin noin 85.000€:n sijoituksesta. Kenelle tuo sitten on mitätön pikkusumma, onkin eri juttu...
Minun salkkuni on pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5-10 tonnia riittää hyvin alkuun.
Siis sellaista rahaa, jota ei varmasti tartte pariin vuoteen.Oho, tienaa oikein 500-1000 euroa optimaalitapauksessa, ja tuosta menee sitten veroja ja kuluja noin puolet. Jippii!
Veroja ja KULUJA ei mene noin puole. Korkeintaan 30%. Ja mikä ihmeen pelko noihin veroihin. Mieluummin ollaan ottamatta mitään, ettei vaan joudu veroja maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Pitkällä ajanjaksolla sijoittaminen on AINA kannattanut. Varat kannattaakin pitää kiinni ikuisesti, kohteet vain elää ja vaihtuu. Eli sitä salkkua pitää hoitaa. Sehän se juuri on että ne varat on ikuisesti sijoitettuja ja tuottavat tuottoa osinkoina ja salkunhoidon sivutuotteena realisoituina myyntivoittoina. Näillä tuotoilla sitten joko kasvatetaan pääomaa tai käytetään kulutukseen.
Kuinka pitkään minun pitää vielä odottaa Talvivaaran osakkeiden kanssa, ennen kuin olen voitolla?
Vierailija kirjoitti:
Minä sijoitan vain asunto-osakkeisiin, siis annan asuntojani vuokralle. Aika simppeliä. Ensin ostetaan asunto, vaikka kerrostalosta, sitten ilmoitan , että tällainen on nyt vuokrattavana. ilmotuksen voi laittaa nettiin esim. oikotie, etuovi, tori,fi. Se mikä siinä jää itselle sen yhtiövastikkeen jälkeen on tuloa. Tasaista tuloa joka kuukausi. Ehkä toisille on vaikeata ,se että pitää tykätä vieraista ihmisistä ja olla kinnostunut heidän asioistaan, vaikka oikeasti ei ehkä haluaisi olla missään tekemisessä vuokralaistensa kanssa. Oikeasti se vuokraemäntä voi olla ukomaalaiseelle ainoa aito kontakti kantasuomalaiseen. Olen oikein tyytyväinen sijoituksiin. Perheet ovat parhaita vuokralaisia. Aivan nuoret avoparit usein ihan pihalla.
Kiinteistöihin sijoitaminen sopii minusta huonosti piensijoittajalle. Onhan se sellaista perinteistä kansankapitalismia omistaa vuokra-asunto. Taitaa olla historiallisista syistä kun ennen ei ole ollut mahdollisuuksi kuin oikeasti rikkailla päästä käsiksi pörssikauppaan ja vastaaviin vaihtoehtoihin.
Jos laittaa kaikki säästönsä kiinni siihen yhteen vuokra-asuntoon niin sijoitusten hajautus on huonoin mahdollinen mitä vain pystyy olemaan. Kaikki munat yhdessä korissa. Minun mielestäni siinä juuri on pörssiosakkeiden vahvuus kun sijoitukset pystyy hajauttamaan tehokkasti. Tarvittaessa pystyy myös myymään pienissä erissä. Asunto pitää aina myydä kokonaan. Osakesalkusta voit myydä vaikka parilla tonnilla kun tarvitset rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkään minun pitää vielä odottaa Talvivaaran osakkeiden kanssa, ennen kuin olen voitolla?
eli et ole hoitanut salkkuasi. Minä sain Talvivaaralla 100% voiton.
Vierailija kirjoitti:
Missäs sä itse sitten asut kun laitat ostamasi kämpän vuokralle? Pankit ei myönnä uuteen asuntoon lainaa jos oma on vuokralla, ellei ole täysiä reaalivakuuksia (asunnon vakuusarvohan on yleensä vain 70 %) JA hyvät tulot joilla lyhennetään molempia lainoja, käytännössä tulot saa olla kolmisen tonnia nettona jotta tuo kuvio ylipäänsä mahdollinen.
Suosittelen Nordnetin superrahastoja. Omat sijoitusrahastot Suomelle, Ruotsille, Norjalle ja Tanskalle. Suomi täysin kuluton, muista menee suhteessa todella pieni valuutanvaihtopalkkio. Ovat passiivisia indeksirahastoja, kunkin maan pörssin 25 vaihdetuinta osaketta. Niistä tulee jo aivan mukavasti sekä maantieteellistä että toimialallista hajautusta, kun eri maissa korostuvat erilaiset osakkeet. On lääkefirmaa, öljy-yhtiötä, paperiteollisuutta, teknologiateollisuutta, päivittäiskulutustavaraa jne.
Superrahastojen ylivoimainen puoli on se, että osingosta ei tarvitse maksaa veroa. Kannattaa googlata myös eri pörssien (Helsingistä toki ihan hyvä aloittaa) osinkoaristokraatteja, eli tasaisesti osinkotuottoaan kasvattavia laatuyhtiöitä.