Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako Kela tietää toisesta tilistäni?

Vierailija
13.02.2018 |

Jos en ilmoita siitä.

Kommentit (127)

Vierailija
41/127 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei Kela näe mistään sinun pankkitietojasi, siksihän ne tiliotteet pitää toimittaa. Eikä voi kyselläkkään pankistasi asiaa.

Jos alkavat epäillä jotain esim. tilisiirtojen tms. takia niin voi tulla poliisijuttu petoksen takia ja sitten varmaan poliisi saa kaikki tiedot mitä vaan kysyy pankista.

Monikohan huijari tajuaa oikeasti tekevänsä rikoksen, syyllistyvänsä petokseen.

Vierailija
42/127 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pankissa töissä ja voin kertoa, että sieltä ei anneta mitään tietoja siitä onko joku pankin asiakas vai ei. Laki pankkisalaisuudesta on tosi tiukka. Jotta pankki joutuisi luovuttamaan tietoja asiakkaastaan, pitäisi taustalla olla vakava rikosepäily, joista tulee tuntuvia vankeusrangaistuksia. Näitä ovat esim. terrorismin rahoittaminen tai rahanpesu. Itse olen 10v. aikana yhdesti kohdannut tällaisen tilanteen. Tili jäädytettiin ja oltiin yhteydessä poliisiin. Sossule tai kelalle ei kerrota yhtään mitään eikä ne koskaan ole kysynneetkään, koska tietävät lain.

Jaahas. Minä olen työssäni nähnyt johtavien sosiaalityöntekijöiden tekevän rahalaitostiedusteluja vilppiepäilyjen takia, tuskin ne niitä ihan turhan takia tekevät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/127 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä viisastele kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

muutama esimerkki kirjoitti:

Sossu voi saada tiedon tilinumerosta, mutta tärkeintä on että tili on lopetettu, tai siellä ole rahaa joka vaikuttaa laskelmiin. Teoriassa tili on voitu ottaa tiettyä tarkoitusta varten, ettei se sotkisi varsinaisen tilin tietoja, esim. joutuu tilaamaan työvälinettä tai muu syy (ehkä suurella vaivalla säästetty raha). Hankalaa jos tälle henkilölle tulee nopea tukien muutos.

Toisessa vaihtoehdossa henkilö muuttaa ja joutuu ostamaan vanhan tilalle uutta huonekalua /kodinkonetta, asunnon vaihtamisesta jääneistä rahoista. Pakko uusia jos hajoaa. Kai erilaisia tilanteita riittää ihmisillä.

Onko ajateltu miten monenlaisia tilanteita voi tulla ihmisille, on toinen juttu. 

Eiköhän se ole tiedossa. Toimeentulotuella elävillä tuskin on mitään asunnon vaihtamisesta jääneitä rahoja saati omistusasuntoa alunperinkään, ja jos on, niillä kuuluisi elää eikä yhteiskunnan rahoilla. Jos ttt-asiakas muuttaa hyvästä syystä, sossu maksaa muuton ja tarpeelliset huonekalut, jos niihin ei ole rahaa. Miksi uudessa asunnossa tarvitaan uudet huonekalut onkin sitten eri asia. Mitkä kodinkoneet ovat välttämättömiä esim.kerrostalossa, jossa on pyykkitupa on eri asia myös.

Kyllä ihmisillä saa olla rahaa tiettyä tarkoitusta varten, koska muuten sossu joutuu etsimään kissojen ja koirien kanssa mistä henkilö saa huonekalun tai kodinkoneen - se vasta kalliiksi tulee. Ja elämä ei ole täydellistä kuten mielikuvissasi. Pesutupia ei ole tavallisissa kerrostaloissa paitsi opiskelijoille, mikä on ihan hyvä. Uusi tarkoittaa vanhan tilalle ostettua. Jos ottaa käytetyn se hajoaa helposti ja taas ostetaan seuraava. Jos olet pienituloisille tai köyhille kateellinen, katso peiliin jos kykenet

Olen itse ttt-asiakas ja mietin mikä elämästä vieraantunut olet, kun heität sellaisia lauseita kuten "pesutupia ei ole tavallisissa kerrostaloissa".

Vierailija
44/127 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi voi. Muutama huijaava sossupummi on kuulkaas pientä siihen verrattuna miten eliitti ja pankit imevät meitä kuiviin samalla itse rikastuen yhä lisää.

Luovat rahaa -hups vaan- täysin tyhjästä ja valtiot ottavat sen kun lisää velkaa velan päälle.

Koko rahajärjestelmä on yksi suuri huijaus.

Miksi pienen ihmisen pitäisi aina olla se rehti ja reipas kun sen selkänahasta kuitenkin kaikki revitään?

Olisko vaikka seurausten pelossa? Kela perii huijatut tuet takaisin.

Vierailija
45/127 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toimeentulotuesta on kyse ja et anna rehellisiä tietoja varoistasi, voit varautua petossyytteeseen, jos jäät kiinni.

46/127 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo niin voi mennä että saa olla vaikka 10 tiliä jolla jokaisella 10 000€ ja sitten menee kinumaan sossusta rahaa ja ei kerro tileistä mitään. 

Vierailija
47/127 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu käsittelijän viitseliäisyydestä ja siitä oletko esim. " tuttu asiakas" vai uusi. Pitäisin varani. Nosta rahat tililtä ja lopeta tili, niin mahdollisessa kelan kyselyssä pankki ilmoittaa ettei sun tiedoillas löydy "meidän pankista" tiliä. Tein kerran paniikissa niin. Ja selvisin.

Teitkö jotain joutuaksesi erityissyyniin?Yleensä kela tarkistaa vain väärinkäyttöepäilyissä.

Vierailija
48/127 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairasta köyhien kyttäystä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Asunnon vaihtamisesta jääneet rahat" on käsite, jota jouduin pysähtymään ja pohtimaan, että mitä ihmettä.

Olette todelle ilkeitä pienituloisia kohtaan, kannattaa miettiä miksi. Kyllä, asunnon vaihdosta joillekin jää raha kauan ennen sitä kuin yhtäkkiä pudotaan sossun tuelle, tili näkyy edelleen. 

Olen köyhä ja meille köyhille ajatus siitä, että asunnon vaihtamisesta voisi jäädä rahaa on absurdi varsinkin ketjussa, jossa puhutaan toimeentulotuesta.

Järkytän nyt maailmaasi: suurin osa meistä toimeentulotukiasiakkaista asuu vuokralla. Jos asunnon vaihtamisesta jää rahaa se on takuuvuokra. Sen taas Kela tai sossu vähentää tuistasi.

Vierailija
49/127 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

95 % kerrostaloista on pyykkitupa.

Vierailija
50/127 |
14.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi voi. Muutama huijaava sossupummi on kuulkaas pientä siihen verrattuna miten eliitti ja pankit imevät meitä kuiviin samalla itse rikastuen yhä lisää.

Luovat rahaa -hups vaan- täysin tyhjästä ja valtiot ottavat sen kun lisää velkaa velan päälle.

Miksi pienen ihmisen pitäisi aina olla se rehti ja reipas kun sen selkänahasta kuitenkin kaikki revitään?

Niinpä. Ja sossusta syydetään ihan turhaan rahaa kaikille mutuille, narkkareille juopoille yms... Paljon enemmän minua vituttaa että tällaisille syydetään turhaan rahaa, siitä ikäänkuin palkitaan että olet tuhlannut kaikki rahasi.

Kun taas samaan aikaan joku joka oikeasti tarvitsisi/ansaitsisi ennemmin saada rahaa ei välttämättä saakaan mitään säästöjen takia. Tai sitten omistusasunnon. Miksi ne säästöt pitäisi käyttää samantien, puhumattakaan jostain lapsen tilistä, asp tilistä...

En ole itsekään saanut toimeentulotukea perinnön takia. Nyt kun asunto on myyty, ja tarpeeksi kauan kulunut aikaa voisin koittaa hakea, katsotaan miten käy.

Ja kaikille valittajille tiedoksi, olen kyllä varmasti maksanut sen verran veroja tähän mennessä että voin olla vähän aikaa näin. Pärjään kyllä työttömyyskorvauksellakin, mutta kyllä minulle kuuluisi myös toimeentulotukea lisäksi. Enkä aio tuhlata kaikkia säästötilillä olevia rahoja ihan vaan elämiseen...

Vierailija
51/127 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Ja sossusta syydetään ihan turhaan rahaa kaikille mutuille, narkkareille juopoille yms... Paljon enemmän minua vituttaa että tällaisille syydetään turhaan rahaa, siitä ikäänkuin palkitaan että olet tuhlannut kaikki rahasi.

Kun taas samaan aikaan joku joka oikeasti tarvitsisi/ansaitsisi ennemmin saada rahaa ei välttämättä saakaan mitään säästöjen takia. Tai sitten omistusasunnon. Miksi ne säästöt pitäisi käyttää samantien, puhumattakaan jostain lapsen tilistä, asp tilistä...

En ole itsekään saanut toimeentulotukea perinnön takia. Nyt kun asunto on myyty, ja tarpeeksi kauan kulunut aikaa voisin koittaa hakea, katsotaan miten käy.

Ja kaikille valittajille tiedoksi, olen kyllä varmasti maksanut sen verran veroja tähän mennessä että voin olla vähän aikaa näin. Pärjään kyllä työttömyyskorvauksellakin, mutta kyllä minulle kuuluisi myös toimeentulotukea lisäksi. Enkä aio tuhlata kaikkia säästötilillä olevia rahoja ihan vaan elämiseen...

Mitäköhän ylimääräistä rahaa narkomaani saa Kelasta tai sossusta? Kun on tuhlannut rahansa, mitkä rahat, sen edelliskuun toimeentulotuen? Tuntemani narkomaanit saa tt-tukea aavistuksen alle 300 kuussa, koska sitä on leikattu 40 %, koska eivät kykene toimiaan Te-toimiston ohjeiden mukaan. Mitään ylimääräistä eivät saa. Kaikki eivät saa asumistukeakaan, koska ei ole asuntoakaan.

Vierailija
52/127 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska muut rehdit ja reippaat keskituloiset maksavat sen sinun köyhän elämäsi veroina omasta kovalla työllä ansaitsemastaan palkasta. Yrittäkää nyt ymmärtää edes yksinkertaisimpia yhteiskuntamalleja ja nykyisen hyvinvointivaltion ongelmia.

Vierailija
53/127 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään Kelalla on oikeus urkintaan.

Vuosikymmeniä sitten sossu maksoi toimeentulotukea eikä ainakaan tuolloin kyselty muita tilejä.

Minula on aina ollut "salatili"eli säästötili, jonne mm. isovanhempani antoivat kk-avustusta opiskeluaikanani.

Kesäisin hain toimeentulotukea eikä tarvinnut salatilistä olla huolissaan, kunha en siirreellyt sinne mitään ns. viralliselta tilitäni.

Olkootpa huijausta tai ei, olin ennen korkakouluopintojani tehnyt lähes 5 vuotta täyspäivästä työtä ja maksanut veroja noina vuosina muistini mukaan yli 300 000 mk, joten ajattelin ottaa vähän omiani pois.

Vierailija
54/127 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa, mutta ei sen sisällöstä. Pyytävät sinulta selvityksen eli tilitiedot. Kelalla siihen laillinen oikeus, jos olet pyytämässä veronmaksajain rahaa.

Suomessa ei nykyään ole monta pankkia. Kysyvät nimellä ja hetulla pankeilta onko sinun tiedoillasi tiliä ja pankki vastaa joko myöntävästi tai kieltävästi, eli oikeuksiasi tilinhaltijana ei rikota mutta kelalla on todella lainvoimainen oikeus kysyä asiaa ja pankeilla velvollisuus kertoa vastaus kysymykseen. Ja sinä näytät tiliotteen- ja tapahtumat.

Ööö, mitenkäs minä muistan lukeneeni joskus, että KELA voi nykyään nähdä myös pankkitilien sisällön ja näin sitä tukien hakemista yksinkertaistettiin, kun hakijan toimitettavat paperinivaskat vähenee ja voivat heti sanoa että tämä jamppa mitään tt-tukea saa kun tilillä 100 donaa.

Vierailija
55/127 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Kelalla on keskusrekisteri, jolla yhteys esim. verottajaan ja pankit lähettävät tilitiedot verottajalle, perustuu lainsäädäntöön.

Ja siksi Kelalle ei nykyisin tarvitse edes toimittaa verokorttia.

Vierailija
56/127 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa, mutta ei sen sisällöstä. Pyytävät sinulta selvityksen eli tilitiedot. Kelalla siihen laillinen oikeus, jos olet pyytämässä veronmaksajain rahaa.

Suomessa ei nykyään ole monta pankkia. Kysyvät nimellä ja hetulla pankeilta onko sinun tiedoillasi tiliä ja pankki vastaa joko myöntävästi tai kieltävästi, eli oikeuksiasi tilinhaltijana ei rikota mutta kelalla on todella lainvoimainen oikeus kysyä asiaa ja pankeilla velvollisuus kertoa vastaus kysymykseen. Ja sinä näytät tiliotteen- ja tapahtumat.

Ööö, mitenkäs minä muistan lukeneeni joskus, että KELA voi nykyään nähdä myös pankkitilien sisällön ja näin sitä tukien hakemista yksinkertaistettiin, kun hakijan toimitettavat paperinivaskat vähenee ja voivat heti sanoa että tämä jamppa mitään tt-tukea saa kun tilillä 100 donaa.

Kyllä sinne joutuu vielä tilitapahtumat toimittamaan edelliseltä kuulta, jos haluaan ttt-rahaa. Nykyään sen voi tehdä sähköisestikin jos ei viitsi paperinivaskaa viedä luukkuun

Vierailija
57/127 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi tietysti olla ihan selvä, että kaikki tilit kaikissa pankeissa kollataan.

Ikävä lukea näitä väärinkäytöstä, on omiaan kyllä koventamaan ainakin minun asenteitani.

Harmi, etteivät sinun asenteesi kyllä kiinnosta yhtään ketään.

Vierailija
58/127 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako kela pyytää liitteeksi 6 kuukauden tiliotteita? Miksi???

Vierailija
59/127 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa saada tietoon toisen tilisi jossain petostutkinnan yhteydessä, mutta ei kela normaalisti ala pankeilta kyselemään onko tällä henkilölllä teillä sattumoisin tilejä.. ei tuollaiseen ole yksinkertasesti perustoiminnan ohessa aikaa. Eli sinua pitäisi ensin epäillä jostain vilpistä ja sitten kela tekee rikosilmoituksen ja poliisi tutkii jne... ei tuollaiseen kevyin perustein lähdetä.

Vierailija
60/127 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritti ne saada luvan päästä kaikkien tilitietoihin ja lehdissä mainostettiin jo, että muutos tulee voimaan tämän vuoden alusta, mutta ei mennytkään läpi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi