Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Horror tarina kierukoista

kaksytkolme ja epätoivoinen
12.02.2018 |

Hei! Haluan vähän avautua hormoonikierukoista, koen että näitä kapistuksia vain puolustellaan eikä kerrota kolikon kääntöpuolista mitään. Olen 23-vuotias nuori nainen.

Noin 2-vuotta sitten päätin mennä asentamaan jaydess- nimisen kierukan. Olen aina ollut todella tarkka ehkäisystä, ehkä vähän liianki ja pitkän keskustelun jälkeen luottolääkärini kanssa hän sanoi tämän olevan paras vaihtoehto (jaydess - kierukka). Kierukka asennettiin ja se tosiaan oli elämäni ehkä paras päätös, muutaman kuukauden verran se haki paikkaa mutta lopulta en edes huomannut sen olemassaolo, KUNNES yhtenä aamuna heräsin aivan hirveäisii vatsaakipuihin, lähti lähes taju ja olo oli todella sekava, sairaalassa minut vietiin naisten ostatolle ja sanoivat , että olen raskaana kohdunulkopuolisesti. Shokki oli jotain niiin järkyttävää, etten edes muista siitä päivästä juuri mitään, koko vuosi siihen päivään asti oli mennyt suht vaivatta, kaikki toimi normaalisti ja kuukautisetkin tulivat aikalailla 5vk välein. Minua hoidettiin noin 6viikkoa mikä oli eri komplikaatioidn jälkeen elämäni hireimmät viikot. Lääkärit yhteistuumin päättivät vaihtaa kierukkani pois, hieman isompaan ja hieman enemmän hormoonia antavaan, Mirenaan.

Jaydess kierukka kuulema on hormoonikierukoista pienin ja näin ollen siinä on suurempi riski saada tuo kohdunulkopuolinen raskaus, vaikkakin prosentuaalinen osuus siihenkin on 1% mutta silti, kukaan lääkäri ei sanonnut mitään tästä, kun harkitsin kyseisen kierukan ottoa. Tunsin itseni tyhmäksi, olin hieman jopa vihainen. Kierukoita vain ylistetään kuinka mahtavia ne ovat. (juurikaan ei kukaan puhunnut ns vaaroista mitään, asiat käytiin ehkä nopeasti läpi ja palattiin siihen kuinka upeita ja vaivattomia ne ovat.)

Päätin kuitenkin kaiken tämän jälkeen ottaa vastaan mirenan, koska sain sen ilmaiseksi ns " hoitovirheen" takia. Kaikki lääkärit edelleen pitivät lähes mahdottoman saada kohdunulkopuolinen raskaus jaydess- kierukan kanssa. Mirena on ollut suorastaan hirveä kapistus (nyt ollut minulla noin 8kk) olen käynnyt 8kk aikana 5 kertaa lääkärilläni omituisten vatsakipujen kanssa ( takaraivossa myös kokoajan pelko siitä olenko taas raskaana kohdunulkopuolisesti). Välillä on ollut 2 viikon jaksoja kun vain särkee ja särkee, milloinkaan ei ole löytynyt mitään selitystä että miksi. On ollut myös jaksoja kun en voi syödä mitään kun on paha olo , huono unenlaatu ja mieli vaihtelee sinne sun tänne. Lisäksi 8 kuukauden aikana on ollut n 3 pissatulehdusta ja 2 hiivatulehdusta nyt uutena juttuna olen huomannut kuinka huonossa kunnossa ihoni on ( minulla ei juurikaan ikinä ole ollut finnejä) nyt naama täynnä.

Näin 2 vuden kierukka kokemuksien jälkeen olen saannut apteekkiin jatkuvan antibioottikuurin reseptinä, erillaisiin tulehduksiin ja kotona kaapista löytyy 2 laatikkoa miranaxia jota käytetään kierukan särkyjä helpottamiseen. Yksi ainoa plussa on se, ettei kuukautisia juurikaan näy, muutama tippa sillointällöin.

Lääkärini puhuu joka kerta minut ympäri uudestaan ja uudestaa, hän sanoo ensimmäisen vuoden olevan vaikea ja sen jälkeen se sitten tasoittuu. Onko teillä muille kokemuksia tästä? tasottuuko se ikinä ..

Ps: Toivoisin tähän asiallisia vastauksia, eikä mitään " olisit lukennut netistä" kommentteja. Haluaisin muistuttaa kuinka rankka kokemus tämä kaikki on ollut ja te kaikki, jotka ovat kokenneet keskenmenon tai kohdunulkopuolisen raskauden, tietävät mitä tarkoitan. En toivoisi tätä kenellekkään.

Tsemppiä sielunsiskot <3 naisen keho on uskomaton.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ikävä kuulla, että sinulla on ollut noin huono tuuri kierukoiden kanssa. Onneksi tuo on todella harvinaista ja valtaosa kierukan käyttäjistä on täysin tyytyväisiä ja ilman sivuvaikutuksia. Se ei tietysti silloin lohduta, kun itse sattuu olemaan se harvinainen poikkeus. Kaikista kierukoiden mahdollisista haitoista voi lukea kierukkapakkausten pakkausselosteista ja jokaisen valmistajan sivultakin löytyy kattava tietopaketti. Eli aina kannattaa tutustua tarkoin sekä lääkkeiden että näiden lääkinnällisten laitteiden pakkausseteleihin ennen käyttöä. Mutta kriittinen lukutaito on silloin toki paikallaan, sillä vaikka kaikki mahdollsiet haitat (jopa ne, joita esiintyy alle yhdellä 1 000 000:sta) pitää lain mukaan ilmoittaa, suurin osa ihmisistä ei haittoja saa.

Vierailija
2/5 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saanut Mirenan aikana kohdunulkoisen, joten I feel you, sis!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

heyy hoi sis! Piditkö miranan silti vai luovuotko kokonaan pois. ja jos pidit miten on jatkunut elämä sen kanssa?

Vierailija
4/5 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole kierukkaa uskaltautunut kokeilemaan, kun tiedän useamman joilla se on pettänyt ja yhden jolle hormonikierukka aiheutti jokapäiväisen migreenin ja kuparikierukka jokapäiväiset "menkkakivut". Varmasti tyytyväisiäkin käyttäjiä on, mutta he eivät varmaan koe tarvetta puhua asiasta kun kaikki on mennyt hyvin.

Vierailija
5/5 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi rankkaa! Onko sen väärti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä