Missä muissa maissa kuin Suomessa asunnoissa on eteinen?
Kommentit (15)
Britanniassa vaihdellen talon iästä ja tyypistä riippuen, mutta yleensä se on pitkä käytävä ilman kaappeja.
Ruotsissa nyt ainakin. Saksassa on usein sellaiset ihan pienet ikään kuin tuulikopit.
Amerikassa ja Engannissa ei tosiaan ole mitään. Lampsitaan vaihtamaan vaatteet makkariin. Se on suomalaisen näkökulmasta hassua ja epäkäytännöllistä. Usein on kyllä jokin pikku naulakko olkkarin puolella, johon lähinnä vieraat jättävät päällystakkinsa.
Kenkiä ei oteta pois jalasta, kuten varmasti kaikki tietävätkin.
Tarkoitat ilmeisesti"tuulikaappia".
Tuulikaappia ei kaikissa uusissa asunnoissa enää ole. Vaan ulkotila on suoraan yhden oven takana. Pelaa niin kauan kuin ovet on kunnossa. Itse olen herkkä vedolle.
Niissä maissa missä ulkolämpötilan vaihtelut ovat suuret. Eteinen ei ole pelkästään pukeutumista varten, vaan ettei kylmä tulisi ulko-ovesta suoraan asuinhuoneistoihin ja näin säästetään energiaa lämmityskuluissa.
Monessa talossa on eteisen lisäksi vielä tuulikaappi. Jokainen ulko-oven avaus on kylmällå ilmalla melkoinen energiasyöppö.
Kongossa ei varmaankaan ole eikä Surinamissa,eikä ehkä Burkina Fasossakaan...
Vierailija kirjoitti:
Britanniassa vaihdellen talon iästä ja tyypistä riippuen, mutta yleensä se on pitkä käytävä ilman kaappeja.
Olin vastaamassa Englanti mutta vastaus löytyi surkeasti. Great Britain on eri asia kuin Englanti... joten vastaus on Englanti eikä britania. Ms. Drama queen.
Niissä maissa missä menee syksyllä ja talvella lämpö pakkasen puolelle. Jos eteistä ei ole, niin esim. Englannissa yritetään tehdä sellainen talven ajaksi tai käytetään ovikoiria/mattoja ja ulkoovi peitetään sisältä paksulla kankaalla/matolla, koska siellä on paljon vanhoja taloja ja sisälämpötila alhainen ja vetoinen.
Vierailija kirjoitti:
Niissä maissa missä menee syksyllä ja talvella lämpö pakkasen puolelle. Jos eteistä ei ole, niin esim. Englannissa yritetään tehdä sellainen talven ajaksi tai käytetään ovikoiria/mattoja ja ulkoovi peitetään sisältä paksulla kankaalla/matolla, koska siellä on paljon vanhoja taloja ja sisälämpötila alhainen ja vetoinen.
Iik.
Kaikissa jenkkisarjoissa astutaan ovesta suoraan esim. olohuoneeseen. Ei eteisiä. Takit jätetään johonkin tuolin kulmalle. Ei ole edes vaatekaappeja/naulakoita?
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat ilmeisesti"tuulikaappia".
Tuulikaappia ei kaikissa uusissa asunnoissa enää ole. Vaan ulkotila on suoraan yhden oven takana. Pelaa niin kauan kuin ovet on kunnossa. Itse olen herkkä vedolle.
Tuulikaapin idea on, että voi pitää koko ajan toisen ovista suljettuna. Jos on vain yksi ovi niin kylmä ilmavirta puhaltaa läpi koko asunnon. Etenkin kovalla talvipakkasella sen huomaa.
Uusissa taloissa näitä jätetään rakentamatta lähinnä säästösyistä. Ihmiset ei ymmärrä miten oivallinen juttu toimiva tuulikaappi on.
Venäjällä