Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

viis siitä että sukunsa oli asunut alueella jo 1500-luvulta lähtien.

https://yle.fi/uutiset/3-10062644

• ylös 11
  • alas 0

Sivut

Kommentit (34)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

En ole ihan varma kenen puolella olen.

Ajatellaan vaikka intiaaneja. Tuleeko valkoisesta intiaani jos asuu intiaanien alueella ja ampuu jousipysyyllä ja tekeekö aika tässä tapauksessa valkoisesta intiaanin.

Tästä tässä saamelaiskysymyksessä on kyse, kai?

• ylös 2
  • alas 27
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eikös rotuhygienian pitänyt olla kuollut aate?

Mutta kun saamelaiset ovat alkuperäiskansa ja heidän oikeuttaan perinteisiinsä on tarkoitus vaalia ja turvata. Tämän takia pitää määritellä kuka on saamelainen.

Vierailija

Luulen, että tuollaisen "puukkonäkökulman" vois vetää Suomessa juttuun kuin juttuun, tässä lienee ihan omat leimaavat tarkoitusperänsä, näin olen ymmärtänyt.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ajatellaan vaikka intiaaneja. Tuleeko valkoisesta intiaani jos asuu intiaanien alueella ja ampuu jousipysyyllä ja tekeekö aika tässä tapauksessa valkoisesta intiaanin.

No tuossa on se ero että kaikki saamelaiset ovat sekoittuneet suomalaisten, ruotsalaisten ja norjalaisten kanssa jo vuosisatoja. Ei ole "puhtaita" saamelaisia, siksi nuo kriteerit on hyvinkin arveluttavia.

• ylös 35
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mutta kun saamelaiset ovat alkuperäiskansa ja heidän oikeuttaan perinteisiinsä on tarkoitus vaalia ja turvata. Tämän takia pitää määritellä kuka on saamelainen.

Etelä-Suomi asutettiin jääkauden jälkeen ennen pohjoista, ja toisin kuin koulussa opetettiin, Volgan mutkasta rynnivät suomalaisbarbaarit eivät karkottaneet etelän saamea puhuvia alkuperäisasukkaita Lappiin vaan kansanryhmät sulautuivat toisiinsa.

Eteläsuomalaisilla on siis pohjoisen saamelaisia alkuperäisemmät juuret.

Vierailija

Tämänkin henkilön isän sisko oli määritelty saamelaiseksi, miksi sitten hänen isänsä ei olisi? Todella hatusta vedettyjä nuo...

• ylös 25
  • alas 1
Vierailija

Mitä tapahtui Antti Hanhivaaralle? Onko jopa poliisilla vähän sormet pelissä? Saako suomessa oikeutta vai ei saa?

Vierailija

Ns. Metsäsaamelaiset ovat asuneet Lapissa paljon kauemmin, kuin uudistulokkaat tunturisaamelaiset.

• ylös 10
  • alas 2
Vierailija

Tä?

Saamelaiskäräjät näkee uhan, että lappalaispykälä voi sulauttaa saamelaiset suomalaisiin. Käräjät on esittänyt, että potentiaalisia tulijoita voisi olla jopa satojatuhansia

Ihan varmasti olisi. Not.

• ylös 17
  • alas 1
Vierailija

Kumma ettei tässä riitä mikä kokee olevansa. Perusteluita tietysti pitää osoittaa.
Yleensä riittää että koen että minua on loukattu/syrjitty, koen että olen tyttö/poika/muu, koen että hallitus kyykyttää...
Mutta ei saa kokea olevansa saamelainen vaikka löytyy suoraan sukuhistoriasta
Voisko myöskin dna olla peruste sitten.

Vierailija

Ainahan niillä silloin tällöin niillä 'jänkäjoonailla' vähän kuohahtaa tunteet...

säälittävät poronpanijat

Jos elämässä ei ole muuta niin sitten haetaan identiteettiä kuvittelemalla olevansa museoesine.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No ei ole kyse. Kyse on siitä, että ko. ihmisellä ei ole vaaliluettelokelpoisuutta, jonka saadakseen pitää olla joko kieli- tai lappalaisperuste. Tyyppi on kuitenkin metsäsaamelainen, eli ei kuulu tunturisaamelaisiin tai lantalaisiin. Myöskään suvun lappalaisperustetta ei oltu hänen kohdallaan huomioitu, koska ei ollut suoraan alenevassa. Hän on siis oikeusjärjestelmän näkökulmasta väliinputoaja, vaikka etnisiteetiltään edustaa laaja-alaista saamelaisyhteisöä. 

Tiedän paljon saamelaisia, jotka eivät kuulu vaaliluetteloon joko suoraan alenevan lappalaisperusteen puuttumisen vuoksi (esim. jos on asunut toisen maan alueella ja siirtynyt sieltä Suomeen, tai asunut liian korvessa, koska esim. Utsjoella ei ole ollut teitä ennen 50-lukua) tai omasta tahdostaan. Tosin, vaaliluettelosta paljon löytyy myös heitä, joilla on kieliperuste isovanhemmissa, mutta eivät ole saamelaisyhteisöissä tai edes saamelaisalueella. He eivät sitten tietenkään äänestä, koska miksi kiinnostaisi jotkut saamelaisasiat, jos ei itseään saamelaiseksi koe. 

Sámediggi on kuitenkin loppupeleissä pelkkä kumileimasin saamenkielisille materiaaleille ja saamenmaan kulttuurisille projekteille. Siksi vaaliluetteloasia ei ole monellekaan vielä niin tärkeä. Jos esim. ILO169 ratifioitaisiin, jouduttaisiin saamelaiskysymystä pohtimaan uudelleen. ILO169-sopimuksen mukaan metsäsaamelaisetkin tulisi laskea vaaliluetteloon, mutta saapa nähdä mitäs sámediggi meinaa siihen vastata. :D 

Terveisiä vaan Utsjoelta. :)

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

vain jos kuuluu valtaväestöön

Sivut