Nuorta poromiestä puukotettiin kun ei pidetty oikeana saamelaisena
viis siitä että sukunsa oli asunut alueella jo 1500-luvulta lähtien.
Kommentit (34)
Eikö tuo ole jo rasistinen rikos? Eli olisi pitänyt tuomita kovennettua?
Ei taida olla suurta tunkua noin ikävän väen porukoihin. Turhaan pelkäävät.
En ole ihan varma kenen puolella olen.
Ajatellaan vaikka intiaaneja. Tuleeko valkoisesta intiaani jos asuu intiaanien alueella ja ampuu jousipysyyllä ja tekeekö aika tässä tapauksessa valkoisesta intiaanin.
Tästä tässä saamelaiskysymyksessä on kyse, kai?
Vierailija kirjoitti:
Eikös rotuhygienian pitänyt olla kuollut aate?
Mutta kun saamelaiset ovat alkuperäiskansa ja heidän oikeuttaan perinteisiinsä on tarkoitus vaalia ja turvata. Tämän takia pitää määritellä kuka on saamelainen.
Luulen, että tuollaisen "puukkonäkökulman" vois vetää Suomessa juttuun kuin juttuun, tässä lienee ihan omat leimaavat tarkoitusperänsä, näin olen ymmärtänyt.
Vierailija kirjoitti:
En ole ihan varma kenen puolella olen.
Ajatellaan vaikka intiaaneja. Tuleeko valkoisesta intiaani jos asuu intiaanien alueella ja ampuu jousipysyyllä ja tekeekö aika tässä tapauksessa valkoisesta intiaanin.
Tästä tässä saamelaiskysymyksessä on kyse, kai?
No tuossa on se ero että kaikki saamelaiset ovat sekoittuneet suomalaisten, ruotsalaisten ja norjalaisten kanssa jo vuosisatoja. Ei ole "puhtaita" saamelaisia, siksi nuo kriteerit on hyvinkin arveluttavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös rotuhygienian pitänyt olla kuollut aate?
Mutta kun saamelaiset ovat alkuperäiskansa ja heidän oikeuttaan perinteisiinsä on tarkoitus vaalia ja turvata. Tämän takia pitää määritellä kuka on saamelainen.
Etelä-Suomi asutettiin jääkauden jälkeen ennen pohjoista, ja toisin kuin koulussa opetettiin, Volgan mutkasta rynnivät suomalaisbarbaarit eivät karkottaneet etelän saamea puhuvia alkuperäisasukkaita Lappiin vaan kansanryhmät sulautuivat toisiinsa.
Eteläsuomalaisilla on siis pohjoisen saamelaisia alkuperäisemmät juuret.
Tämänkin henkilön isän sisko oli määritelty saamelaiseksi, miksi sitten hänen isänsä ei olisi? Todella hatusta vedettyjä nuo...
Mitä tapahtui Antti Hanhivaaralle? Onko jopa poliisilla vähän sormet pelissä? Saako suomessa oikeutta vai ei saa?
Ns. Metsäsaamelaiset ovat asuneet Lapissa paljon kauemmin, kuin uudistulokkaat tunturisaamelaiset.
Tä?
Saamelaiskäräjät näkee uhan, että lappalaispykälä voi sulauttaa saamelaiset suomalaisiin. Käräjät on esittänyt, että potentiaalisia tulijoita voisi olla jopa satojatuhansia
Ihan varmasti olisi. Not.
Kumma ettei tässä riitä mikä kokee olevansa. Perusteluita tietysti pitää osoittaa.
Yleensä riittää että koen että minua on loukattu/syrjitty, koen että olen tyttö/poika/muu, koen että hallitus kyykyttää...
Mutta ei saa kokea olevansa saamelainen vaikka löytyy suoraan sukuhistoriasta
Voisko myöskin dna olla peruste sitten.
Ainahan niillä silloin tällöin niillä 'jänkäjoonailla' vähän kuohahtaa tunteet...
Jos elämässä ei ole muuta niin sitten haetaan identiteettiä kuvittelemalla olevansa museoesine.
Niin, tekisivät sitten suoraan dna-testejä, siinähän riemu repeäisi.
Mitenhän nuorelle "muka tummalle" kävis ku feikkais itteään mannepiireihin..?
Vierailija kirjoitti:
En ole ihan varma kenen puolella olen.
Ajatellaan vaikka intiaaneja. Tuleeko valkoisesta intiaani jos asuu intiaanien alueella ja ampuu jousipysyyllä ja tekeekö aika tässä tapauksessa valkoisesta intiaanin.
Tästä tässä saamelaiskysymyksessä on kyse, kai?
No ei ole kyse. Kyse on siitä, että ko. ihmisellä ei ole vaaliluettelokelpoisuutta, jonka saadakseen pitää olla joko kieli- tai lappalaisperuste. Tyyppi on kuitenkin metsäsaamelainen, eli ei kuulu tunturisaamelaisiin tai lantalaisiin. Myöskään suvun lappalaisperustetta ei oltu hänen kohdallaan huomioitu, koska ei ollut suoraan alenevassa. Hän on siis oikeusjärjestelmän näkökulmasta väliinputoaja, vaikka etnisiteetiltään edustaa laaja-alaista saamelaisyhteisöä.
Tiedän paljon saamelaisia, jotka eivät kuulu vaaliluetteloon joko suoraan alenevan lappalaisperusteen puuttumisen vuoksi (esim. jos on asunut toisen maan alueella ja siirtynyt sieltä Suomeen, tai asunut liian korvessa, koska esim. Utsjoella ei ole ollut teitä ennen 50-lukua) tai omasta tahdostaan. Tosin, vaaliluettelosta paljon löytyy myös heitä, joilla on kieliperuste isovanhemmissa, mutta eivät ole saamelaisyhteisöissä tai edes saamelaisalueella. He eivät sitten tietenkään äänestä, koska miksi kiinnostaisi jotkut saamelaisasiat, jos ei itseään saamelaiseksi koe.
Sámediggi on kuitenkin loppupeleissä pelkkä kumileimasin saamenkielisille materiaaleille ja saamenmaan kulttuurisille projekteille. Siksi vaaliluetteloasia ei ole monellekaan vielä niin tärkeä. Jos esim. ILO169 ratifioitaisiin, jouduttaisiin saamelaiskysymystä pohtimaan uudelleen. ILO169-sopimuksen mukaan metsäsaamelaisetkin tulisi laskea vaaliluetteloon, mutta saapa nähdä mitäs sámediggi meinaa siihen vastata. :D
Terveisiä vaan Utsjoelta. :)
Vierailija kirjoitti:
Eikös rotuhygienian pitänyt olla kuollut aate?
vain jos kuuluu valtaväestöön
Eikös rotuhygienian pitänyt olla kuollut aate?