Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä opetatte lapsille jakamisesta?

Vierailija
08.02.2018 |

Vähän vaikeaa joskus kerhoissa/perhekahviloissa pienten lasten kanssa, kun huomaa, että eri perheissä on eri käytäntöjä. Esim. tässä viime viikolla perhekahvilassa pieni poikani yritti ottaa toisella lapsella olevasta suuresta työkalupakista jonkun leikkityökalun. Pakki oli siis lattialla, ja pakin "omistaja" leikki jollain pakissa olevalla lelulla. Annoin pojan ottaa lelun, mutta toisen lapsen äiti sanoi kipakasti, että ei siitä saa ottaa, kun työkalupakki on nyt X:llä. Menimme sitten muualle, mutta jäi mietityttämään, että olisin itse ilman muuta antanut toisen lapsen ottaa työkalun suuresta, paljon työkaluja sisältävästä pakista, jos se olisi omalla lapsellani ollut. Samalla tavalla, kun auto-laatikosta tai lego-laatikosta voivat kaikki ottaa.

Toinen tilanne tuli eteen tällä viikolla, kun poika oli kerhossa tekemässä palapeliä ja kiva pieni tyttö tuli viereen. Tyttö otti pari palasta ja oma poikani hermostui kun oli palapeliä rakentamassa. Tytön äiti sanoi heti, että varmaan tyttö voi näitä muutamaa palaa pitää. Ehdotin itse, että rakentavat sitten yhdessä, koska eihän palapelin tekeminen oikein onnistu, jos pari palaa puuttuu. 2v poikani halusi tehdä palapelin itse, joten äiti ja tyttö lähtivät muualle, äiti vähän loukkaantuneen oloisena (ehkä kun minä en ruvennut sanomaan, että tyttö voi pitää pari palasta jotka halusi).

Näistä tapahtumista tuli mieleen, että on oikeasti joskus hankalaa, kun eri perheissä on eri pelisäännöt. Pikku juttujahan nämä vielä ovat ja unohtuvat hetkessä lapsillakin, mutta silti. Onko teillä ollut vastaavia tilanteita, tai muuten tilanteita, joissa olette huomanneet, että eri perheissä vaan opetetaan vähän eri tavalla miten jakaa asioita tai miten toimia?

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan