Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

"

:
Ei
Ei
71.4%
kyllä
kyllä
28.5%
Ääniä yhteensä: 35
  • ylös 1
  • alas 0

Kommentit (6)

Vierailija

Ei pitäisi. Mun mielestä siinä kohtaa sielä pitäisi olla kaikille sopiva henkilökin.
Me ei eletä missä diktatuurissa!

Vierailija

Sanon kyllä sillä periaatteella, että Suomessa on tehty helvetisti töitä sen eteen, että äänestäminen olisi mahdollisimman helppoa; Äänestää voi jokaisessa kunnassa ja kaupungissa. Jos ei varsinainen vaalipäivä onnistu, niin on viikko aikaa ennakkoäänestykseen. Äänestys on maksutonta. Äänestys ei vaadi rekisteröintiä, lupaa tai anomusta. Äänestykseen liittyvä info lähetetään JOKAISELLE TÄYSI-IKÄISELLE kotiin, jopa jos asuu ulkomailla. Äänestys ei vaadi mitään testiä tai suoritusta. Äänestyspaikat ovat mallia paikallinen koulu tai kirjasto, josta kävelet ohi joka ikinen päivä jokatapauksessa. Ja velvollisuus äänestää olisi joka tapauksessa, että menet paikalle ja piirrät jotain lappuun. Ja tosiaan; se että äänestys olisi pakollista, ei pakottaisi ketään äänestämään ketään ehdokasta. Olisi vain pakko mennä koppiin. Se, jos kopissa päättää liimata korttiin Hitler-tarran tai kirjoittaa runollisen "haista paska Aku Ankka, Teppo Tulppu on homo", se on jokaisen oma valinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Ei pitäisi. Mutta mun mielestä demokratia toimisi paljon paremmin jos jokaiselle äänioikeutetulle annettaisiin kaksi ääntä. Toinen olisi +ääni, joka annetaan sille, jonka haluaa ja toinen -ääni joka annetaan sille, jote ei halua. Eli voisin esim. eduskuntavaaleissa antaa +äänen vaikka Jaana pelkoselle, jolloin se lisätään hänen äänisaldoonsa, ja -äänen vaikka Anne bernerille, jolloin se miinustetaan hänen äänisaaliistaan. Miinusäänet toimisi myös kuin ääniharavamenetelmä, vaan että päin vastoin. Jos esim Sipilä saisi -5000 ääntä, se vaikuttaisi koko keskustapuolueen edustajamäärään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi. Mun mielestä siinä kohtaa sielä pitäisi olla kaikille sopiva henkilökin.
Me ei eletä missä diktatuurissa!

Voisihan silloin äänestää tyhjääkin, tai Aku Ankkaa.

Vierailija

Sitten ne, keillä ei ole mielipidettä/kiinnostusta asiaan vain kirjoittavat sattumanvaraisen numeron paperiin :( Tervetuloa presidentiksi, Väyrynen!