Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kauan kestää toipua nielurisaleikkauksesta? :(

Vierailija
06.02.2018 |

Olen hiljattain ollut kyseisessä leikkauksessa, ylihuomenna tulee viikko täyteen. Onko kenelläkään antaa MITÄÄN osviittaa, että kauanko tässä joutuu vielä kärsimään? Aivan järkyttävät kivut, mutta lähes yhtä kamalaa on tämä ripulin ja koiranruoan maku suussa.. Peitteitä on lähtenyt iiiiihan pikkuisen jo mutta ei kyllä mitenkään kovin lupaavalta näytä. Kauanko teillä meni että kiinteää ruokaa uskalsi syödä? Itkettää ajatellakin, että pahin luultavasti vielä edessä (peitteiden lähtö).... Koko toipumisajan on haluttanut ihan järkyttävästi tortillaa! Milloinkohan niin extremeä uskaltaa kokkailla? Oon myös pilannut niin monet ruoat itelleni, kun kaikki mitä suuhun laittaa maistuu automaattisesti siltä ripulilta ja koiranruoalta...

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on niin ällöttävää. Mulla kesti kaksi viikkoa aika tarkalleen. Pahinta oli kun peitteiden irrotessa leikkaushaava alkoi vuotamaan ja jouduin uudelleen sairaalaan sen takia. Kaamea kokemus, se ällöttävä lämpimän veren valuminen suusta.

Lämpimät tsempit sulle!

Ja ps. Pikkupojaltani leikataan parin viikon päästä, pääsee taas fiilikseen....

Vierailija
2/19 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, maanantaina loppuis saikkukin niin toivottavasti siihen mennessä jotenkin ois helpottunut... Eniten pelottaa että tulee niitä jälkivuotoja, mutta se on onneksi niin harvinaista että aika paska säkä ois jos omalle kohdalle osuis.

Tsemppiä pojallesi, siitä on kyllä kuulemma onneksi lapsilla helpompi toipua! 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kesti muistaakseni pari viikkoa. Tyhmänä menin liian aikaisin syömään kiinteää ruokaa ja tuli jälkivuotoa. Kannattaa siis malttaa odottaa kiinteän ruoan syömistä.

Vierailija
4/19 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari viikkoa, sit helpotti.

Vierailija
5/19 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyöreesti sen kaks viikkoa meni kärsiessä, sit se alkoi taittumaan. Pro-tip; vaikka kuinka tekis mieli ruisleipää, älä.

Vierailija
6/19 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli semmonen viikko kai pitää vielä kestää :/ tänään (7. päivä leikkauksesta jos leikkauspäiväkin lasketaan) on ollut ihmeellisen hyvä olo, ei ole edes sattunut kauheasti ja sain puhuttua ensimmäistä kertaa enemmän kuin pari sanaa! Keksin myös ratkaisun tuohon paskan  makuun suussa, väkevät kurkkupastillit! Ostin myös purkkaa jota oon tässä myös pureskellut, mukavasti vetristyy leuat. Yöllä oli auennut peitteet oikealta puolelta, mutta ei edes sen vertaa että olisin siihen herännyt. Oli se silti aika hurja näky kun aamulla kurkkasin ja koko nielu veressä :D Peitteitä on myös alkanut lähtemään pikkuhiljaa, joten eiköhän tää tästä pikkuhiljaa! Jos kenelläkään on vielä jotain kokemuksia, vinkkejä tms. niin antaa tulla vaan! 

ap

Vierailija
7/19 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi viikkoa. Leikattiin viime syksynä. Kolmannen viikon lopulla pystyi jo olemaan ilman särkylääkkeitä.

Vierailija
8/19 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meni semmonen puolitoista viikkoa. Olin lukiossa silloin, perjantaina leikattiin ja seuraavan viikon olin kotona ja sitten maanantaina kouluun.

Puhuminen oli koko toipumisen ajan hankalaa, koko ajan tuntui kuin joku ottaisi vastaan kurkussa. Ääni muuttui korkeammaksi hetkellisesti, mutta palautui kuitenkin normaaliksi kun olin kokonaan toipunut. R-kirjain oli ekan viikon ajan hankala sano :D 

Lääkkeet lopetin kokonaan n. kaksi viikkoa leikkauksen jälkeen, mutta aloin vähentämään siinä vaiheessa kun palasin kouluun. Oli sen verran vahvoja että olisin ollut tunneilla aivan ulapalla jos olisin maksimiannoksia vedellyt niin kuin kotona ollessa :D

Kipu oli toipumisen ajan aivan infernaalista... Varsinkin peitteiden lähdön ajan, että jos et sinne asti ole vielä päässyt niin vinkkinä, että ei kannata ujostella niiden lääkkeiden kanssa! Lähes varmaan kipuakin vittumaisempaa tosin oli just tuo kamala maku, josta mainitsit :D Ja se, ettei mitään pystynyt syömään, kivusta en itkenyt mutta vitutuksesta kun ei mikään mennyt alas! Kiinteän ruoan syömisen aloitin muistaakseni samalla viikolla milloin menin kouluu, eli siinä vajaa kaks viikkoa leikkauksesta. 

Vierailija
9/19 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisen viikkoa meni mun teinillä että kivut loppui täysin. Vähän päälle viikko leikkauksesta meni jo kouluun (koki itse vointinsa sen verran hyväksi eikä jaksanut kököttää kotona) särkylääkkeiden kanssa ja hyvin pärjäsi. Oliskohan ollut 16. päivää leikkauksesta niin kaikki peitteet jo poissa. Kiinteää ruokaa alkoi syömään siinä pari päivää ennen kouluun menoa. Voi tietenkin olla lapsella/teinillä olla helpompi tuo paraneminen ja tietty henkilökohtaista. 

Vierailija
10/19 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen lapsella kestänyt jo lähes puoli vuotta, huoh

Vierailija
11/19 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen toipilas! Kipulääkkeet on onneksi hyvät niin on pärjännyt. Ruokaa en oikein ainakaan alkuvaiheessa saanut alas kun on kurkku niin turvonnut ja makuaisti jäi ilmeisesti ruokahalun kanssa leikkauspöydälle.. :D Tänään mulla 9. päivä leikkauksesta menossa, viikko leikkauksesta söin pehmeää leipää ja tänään lohta ja perunamuusia. Tsemppiä toipumiseen!

Vierailija
12/19 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, mulla olisi toi leikkaus edessä, pelottaa :/ mitä te sitten olette syöneet siinä toipumisen aikana?

Vierailija
13/19 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

2,5 vk meni mulla (35-v. nainen). En juuri mitään syönyt koko aikana. Olin Panacodin takia ihan pilvessä. Itkin ja nukuin. Laihduin 4 kg. Lääkkeiden nieleminen oli perseestä.

Kipu loppui onneksi melkein kuin seinään.

Vierailija
14/19 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 viikkoa suunnilleen, tai hieman alle. En syönyt pehmeää ruokaa, vaan juurikin sitä kovaksi paahdettua ruisleipää. Olisi ollut varmaan toipuminen nopeampaa suositellulla ruokavaliolla.

Vierailija
15/19 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoisen lyhyt sairausloma. Mä sain kaksi viikkoa ja se kyllä tarvittiinkin toipumiseen.

Vierailija
16/19 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä yhtä lukuunottamatta kaikki leikattu (minä, mies ja kolme lasta joista nuorin leikkaamaton). Mulla ja miehellä molemmilla vei toipuminen sen lähemmäs kolme viikkoa, lapsista toinen leikattiin ala-asteella ja toinen seiskaluokalla ja heillä meni siinä parissa viikossa. Tosi tapauskohtaista tietty toipuminen, mutta semmonen 2-3 viikkoa keskimäärin. Jos tulee kauheasti komplikaatioita niin saattaa mennä kuukausikin toipumiseen, jos kaikki menee erittäin sujuvasti niin jopa alle kaksi viikkoa. Lasten serkku selvisi amisikäisenä päälle puolessatoista viikossa. Kun miettii vaan joka päivä, että on taas yksi päivä vähemmän kärsittävää niin kyllä se siitä!

Vierailija
17/19 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kipuja silti, vaikka ottaisi särkylääkettä?

Kurja juttu, kun 12 v lapsella taitaa olla keväällä leikkaus edessä.

Vierailija
18/19 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

9. pv leikkauksesta (leikkauspäivä laskettuna) ja sain syötyä puoli lautasellista perunaa ja nakkikastiketta! Pari päivää oon myös pullamössöleipää syönyt. Vähän ärsytti kurkkua kiinteän syöminen mutta ihanaa kun sai energiaa. Vähän joutui muussaamaan ruokaa mutta ei paljon :) Peitteitä lähteny aika hyvin jo, aika paksulti on vielä ihan tuolla kuopissa. Aika varovaisesti aion vielä ottaa loppuviikon ja ensi viikonkin varmaan vielä. Sairaslomaa tosiaan sen kaksi viikkoa sain, mutta tosi tärkeä juttu maanantaina töissä :/Jos tässä nyt toipuminen alkaa alamäkeen mennä niin totta kai olen vähintään sinne ens torstaihin asti pois, mutta maanantaiksi pyrin palaamaan.Toipuminen tosi hyvällä mallilla siis nyt ja kun rauhallisesti ottaa niin eiköhän se samaa rataa jatka.

ap

Vierailija
19/19 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

17 vrk leikkauksesta nyt, kaikki peitteet lähteneet. Vähän kurkku punoittaa vielä, mutta muuten täysin parantunut, ei oikeastaan tunnu enää ollenkaan kipua. Influenssanhan se päätti tosin tähän nakata just kun parannun leikkauksesta, ei kiva :/

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän