Vastaavankokoisella yliopiston kandintyö ja AMKin opinnäytetyö toisiaan?
Kommentit (8)
Riippuu varmasti tosi paljon alasta ja laitoksesta. Itse koin AMK:n opinnäytteen työläämmäksi kuin kandin työn.
Opettele kirjoittamaan ennenkuin menet korkeakouluun.
Yleensä ei vastaa, eikä siiden edes pyritä. Yliopiston kandityötä ei ajatella samalla tavalla lopputyönä vaan vain yhtenä kurssina muiden joukossa. Hyväksyttyjen kanditöiden ja ohjauksen tasossa on huomattavasti vaihtelua.
Olen tehnyt molemmat ja AMK:n opinnäytetyö oli selvästi vaativampi. Tai ainakin omani oli, sain siitä vitosen :)
Kenties otsikon kysymyksen pitäisi olla "vastaavatko", autocorrect päässyt tekemään temppujaan :)
Kandin laajuus on 10 opintopistettä, opinnäytetyön 15. Oppari on siis sivumäärällisesti pidempi, ja sisällöltään työt ovat hieman erilaiset. Omakohtaista kokemusta on kandista, opinnäytetyö tulossa ensi vuonna. Siitä en siis vielä osaa kertoa niin tarkasti, mutta olen ymmärtänyt, että oppari monesti tehdään yhteistyössä työelämän kanssa, tavallaan työ tehdään jollekin yritykselle ja siinä sovelletaan koulussa opittuja tietoja ja taitoja. Kandi on käytännössä pienen tutkimuksen tekemistä, jolla osoitat kykeneväsi ajattelemaan kriittisesti ja tuottamaan tieteellistä tekstiä; tarvitset ensisijaisen lähteen, jonka pohjalta teet omaa tutkimusta/pohdit jotakin ilmiötä toissijaisiin lähteisiin viitaten. Amkissa enemmän käytäntöä, yliopistossa teoriaa. Opparin voi monesti tehdä pareittain tai jopa kolmen ryhmissä, kandi taitaa poikkeuksetta olla yksilötyö. Mutta kirjoittamista ja lähteisiin viittaamista löytyy molemmista, siinä mielessä idea ja työn määrä on vähän sama.
Toivottavasti tästä oli jotain apua!
Kandi on lähinnä joku kirjallisuusreferaatti, kun taas opinnäytetyössä yleensä tehdään jotain omaa (se on siis lopputyö), mutta toki opparinkin voi tehdä kirjallisuusreferaattina joissain paikoissa.
Kandityö on kyllä sellainen pilipalityö että toivottavasti ei.