HSP ja kamppailulajit
Hei! Vähän oon ilmeisesti huono etsimään tietoa netistä tai sitten tästä ei oikein suomalaisille erityisesti suunnattua informaatiota ole tarjolla joten kyselläänpä sitten täältä. Olen siis HSP eli erityisherkkä nuori ihminen. Kiinnostaisi aloittaa joku kamppailulaji harrastus ihan vain koska olen aina ollut kiinnostunut ja itsepuolustustaidotkaan ei olisi pahitteeksi. Harrastin joskus karatea yläkoulun aikaan mutta ei yksinkertaisesti energia riittänyt kahdeksan tunnin päivien jälkeen enää käydä harkoissa 3x per viikko. Tällöin asuin vielä vanhempien täyspalvelussa mutta nyt on omakin elämä hoidettavana. Olen silti kokenut ongelmalliseksi että erityisherkille suositellaan (ja tarjotaan) vaan jotain joogaa ja tai chiita, tai enimmillään jotain perus yleistettyä itsepuolustuskurssia jossa opeteltavat asiat saattaa edelleenkin olla liikaa riippuvaisia siitä onko suunnattu naisille vai miehille. Mielummin lähtisin ihan kunnon taistelulajeja kokeilemaan. Mutta mites, pystyykö erityisherkkänä koskaan pärjäämään "normaalissa" porukassa kamppailulajeja ajatellen ja kuinka paljon tätä ymmärretään aikuiselämässä nykyään? Mitä kamppailulajeja voisitte suositella erityisherkälle ja voiko erityisherkkä koskaan pärjätä esim kilpailullisesti?
Täällä HSP myös ja taekwondoa olen harrastanut 15 vuotta. Minulle laji on sopinut, on todella monipuolinen laji. Treeneissä käyn kun jaksan, usein vain paristi viikossa jos sitäkään. Toki minulla helpompaa kun nykyään vain harrastelen ja ei ole oikein tavoitteita enää esim.vöiden suhteen. Voin siis suositella lajia. Joogasta pidän myös, mutta tykkään potkia ja koen että tarvitsen vähän reippaampaa menoa välillä.