Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihmeessä saatte tofusta maukasta?

Vierailija
05.02.2018 |

Olen kala-kasvissyöjä, joka haluaisi oppia käyttämään paremmin tofua ruuanlaitossa. Ongelma on se, että tofu itsessään (vaikka olisi maustettuihin vaihtoehto) on niin mautonta, että sitä on suorastaan inhottavaa syödä. Se olisi kuitenkin helppo ruoka-aine, joten jakakaa vinkkejä, miten maustette sitä: marinoitteko vai mitä teette?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sekasyöjä ja tofu suurta herkkua minulle kiinalaisissa ruuissa. Tämän minäkin haluaisin tietää.

Vierailija
2/16 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen millään saa paljon makua sisään, mutta ei tofua ole tarkoituskaan syödä paljaaltaan tai edes samalla tavalla kuin lihapihviä. Tofuruoan maukkaus tulee kaikista niistä kasviksista ja mausteista, joiden seassa tofupalat ovat. Esimerkiksi tulisessa kookoscurryssa tai sipuli-valkosipuli-inkiväärisessä wokissa.

Vierailija
4/16 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marinointi ilmeisesti on paras keino tässä.

Vierailija
5/16 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mistä kinuskiravintolat sitä saa. Sieltä saa ainakin hyvää tofua.

Vierailija
6/16 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vinkki teille tofusta kiinnostuneille! Tofun voi pakastaa, jolloin sulatettuna suurehko osa tofun vedestä valuu pois(kannattaa myös puristaa ylimääräistä vettä pois) ja tekstuurista tulee ns lihaisampi. Pakasteesta sulatettu tofu myös imee itseensä paremmin marinadit ja kastikkeen joten tofusta tulee maukasta 😊

Vierailija
7/16 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin se marinoidaan (kookosmaidossa?)  ja sitten paistetaan pinnasta vielä. En ole koskaan itse onnistunut tässä kyllä vielä

Vierailija
8/16 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin kiinnostaisi. Ostin Lidlin marionoitua tofua Aasia-päiviltä, eikä se maistunut paistettuna miltään. Tai ehkä vähän ällöttävältä, se koostumuskin on niin kumimainen. Ja olen kasvissyöjä, mutta harvoin tulee syötyä tofua, itse en osaa sitä laittaa.

Vierailija
9/16 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitan tofua kookoscurryyn ja ihan hyvin imee maun itseensä. Tykkään ja niin tykkää mieskin :)

Vierailija
10/16 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kikka on paistaa ensin ja marinoida sitten. Siis tofukuutiot ensin pannulla vaalean ruskeiksi ja sitten soijakastike-chili-inkivääri-seesamiöljymarinadiin tms. moneksi tunniksi.

Vierailija
11/16 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan itse yleensä valmiiksi marinoitua Jalotofua, sitä saa joka ruokakaupasta. Olennaista on puristaa se mahdollisimman kuivaksi ennen paistamista ja sen jälkeen paistaa pannulla mahdollisimman rapeaksi eli korkeassa lämpötilassa. Esimerkiksi leivän päälle se kannattaa ensin leikata ohuiksi siivuiksi, sitten painella talouspaperin avulla niin kuivaksi kuin mahdollista ja vasta sitten paistaa.

Vierailija
12/16 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan helppoa, paistat sen tofun rapeaksi, kaada sen päälle kuumalle pannulle hieman tamaria/soijakastiketta, anna sen kiehua kiinni siihen tofuun, ja se on valmista.

Tofu pitää aina "painaa", eli vaikka talouspaperiin painaa se kosteus.

Kinkkilöissä se on yleensä friteerattu, ensin leivitetty maissitärkkelyksellä.

Vierailija
13/16 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on hyvä kysymys! Itsekin kasvissyöjä, enkä vaan saa tofusta maukasta kotona. Luovutin jo vuosia sitten, ehkä kokeilen tänään uudestaan. Aasialaisissa ravintoloissa rakastan tofua, esim. pähkinä- tai chilikastikkeessa.

Vierailija
14/16 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maustan tofun eri lailla, mutta usein laitan jonkinlaisen chilikastike-teriyaki-soijakastike sekoituksen paistamisen loppupuolella ja kääntelen tofuja pannulla tämän kastikkeen kanssa pari minuuttia

Vierailija
15/16 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tofu on hyvää! Yllä olikin vinkkejä valmistukseen.

Vierailija
16/16 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihkura, ei ole ohjetta nyt tässä... Mutta joskus tein kesärullia netistä löytämälläni ohjeella ja marinoin siihen suikaloitua tofua, muistaakseni marinadin ohje oli siinä rullaohjeen mukana. Tuli niin hyvää ettei tofua meinannut jäärä itse ruokaan, kun teki mieli syödä siltään. Marinadissa taisi olla ainakin soijakastiketta, seesamiöljyä, valkosipulia, sitruunaruohoa, chiliä, tuoretta korianteria ja sitruuna- tai limettimehua. Siinä annoin suikaleiden lillua varmaan vuorokauden, välillä kääntelin jotta naustuvat kauttaaltaan.

Ja ihan sekasyöjä olen eli en ideologisista syistä väitä että olipa hyvää tofua...

Tofuresepteistä on julkaistu joku ihan suomalainen keittokirjakin, muistaakseni nimi on ihan vain Tofu. Sellaisen jos vaikka kirjastosta löydät niin ehkä siitä saisi lisävinkkiä.