Lähtisitkö ulos ohuessa syyskuoritakissa kun lämpötila nollassa ja märkää loskaa sataa niskaan?
Tuli mieleen kun yksi nainen tuli aika kevyästi pukeutuneena tällaisessa säässä lastenrattaiden kanssa vastaan. Luulisi tulevan kylmä ja kostea olo kun ei ole enempää päällä.
Kommentit (12)
Eikö pureva tuuli ja varsinkin jos sataa niin vaatteet kasteleva räntä ja vesi saa kuitenkin tehtyä olon epämukavaksi? Ainakin sateenvarjon ottaisin mukaan pidemmälle lenkille.
Saattaisin lähteä jos mulla olisi lämmin olo jo pukiessa. Toki laittaisin siltikin lämmintä alle.
En lähtisi. Kun tuuli puhaltaa ohuen takkikankaan läpi niin se menee myös sisävaatekerroksista läpi iholle asti. Ja jos vielä kaiken lisäksi sataa vettä ja räntää niin tulee tolkuttoman kylmä siinä vaiheessa kun ohut takki päästää kirjaimellisesti jääkylmän sadeveden läpi kastelemaan lämmittävän vaatekerroksen.
Jos alla on villapaita, niin lähtisin. Kuoritakin tarkoitushan on olla kuori, se kerros joka pitää veden ja tuulen ulkopuolella. Vaikka se itsessään ei lämmitä, niin jos on lämmintä alla, niin se on oikein sopiva loskakelin vaate.
Vierailija kirjoitti:
Eikö pureva tuuli ja varsinkin jos sataa niin vaatteet kasteleva räntä ja vesi saa kuitenkin tehtyä olon epämukavaksi? Ainakin sateenvarjon ottaisin mukaan pidemmälle lenkille.
Nuo kuoritakit on usein vedenpitäviä. Itse asiassa oikein mainio asu sateella ja lauhalla: alle vaan vielä lämmin kerrasto ja välivaate - niin kuoritakkihan on erinomainen vaate: pitää veden ja tuulen loitolla. Eikä ole liian kuuma, kun lykkii hangessa rattaita (ainakin täällä meillä pk-seudulla jalkakäytävät on vielä monin paikoin lumessa 20 cm paksuudelta eilisen lumipyryn jäljiltä).
ohis
Vierailija kirjoitti:
En lähtisi. Kun tuuli puhaltaa ohuen takkikankaan läpi niin se menee myös sisävaatekerroksista läpi iholle asti. Ja jos vielä kaiken lisäksi sataa vettä ja räntää niin tulee tolkuttoman kylmä siinä vaiheessa kun ohut takki päästää kirjaimellisesti jääkylmän sadeveden läpi kastelemaan lämmittävän vaatekerroksen.
Kuoritakit ON veden- ja tuulenpitäviä. Joku tuulipuku ei pidä, mutta kuorivaatteet juuri pitää.
Riippuen siitä, mitä olisi kuoritakin alla. Kyllä mä käytän kuoritakkia paljonkin talvella, mutta puen sinne alle villakerroksia. Mun mies käyttää jopa sellaista kevyempää tuulitakkia aika kovillakin pakkasille. Silloin alla on villainen kerrastopaita sekä ohuempi ja paksumpi villapaita.
Hyvät vaatteet alla ja reipas kävelyvauhti. Tulee vielä kuuma siinä
Tuliko ap:lle kylmä tai jotain muita vammoja, kun näki kuoritakkiin pukeutuneen naisen?
Olisit hyvä ihminen soittanut poliisille, kaikenlaisia kummajaisia sitä saakin ulkona liikkua.
Mulla on talvella sellainen talviulkoilutakki joka pitää tuulta ja kosteutta ja siinä on myös vanu. Housut on saman tyyppiset. Näillä pärjää hyvin eikä tule kuuma eikä kylmä. Lenkillä alle riittää ihan tavallinen verkkatakki tai huppari. Ei tulisi mieleenkään lähteä syystuulipuvulla ulos tähän aikaan vuodesta. Siitähän menee kaikki läpi. Ei tarvitse olla kuin kova tuulenpuuska niin jo tuntuu iholla asti vaikka alle pukisi paksut sisävaatteet. Se oli varmaan viimeksi päällä joskus marraskuun alussa. Rännän sekaista vettä vihmoi päälle niin että koko etuosa oli märkänä. Rinnan päältä ja olkapäiltä meni ihan aluspaitaan asti ja oli niin kylmä että siirryin sitten jo talvivermeisiin.
Kyllä, jos alla on lämmintä. Meillä on ulkonakin aika lämmitä (+3) ja rattaita tällä kelillä (nuoskalumessa) työntämällä saa heposti hien pintaan.