Mikä on kohtuullinen hinta hameen helman lyhennyksestä?
Ostin kirpparilta hameen missä on kiva kuvio, mutta se on vähän pitkä ja haluaisin lyhentää helmaa. Mulla ei ole omaa konetta enkä ehkä uskaltaisi itse lyhentää koska ompelukokemusta ei ole. Nyt katselin parin ompelimon hintoja ja toisessa oli 30 e ja toisessa 45 euroa.
Kommentit (43)
Tuon hinnan mukaan ompelijalla pitäisi mennä tunti tai ylikin helman lyhennykseen. Vaikea uskoa että asiakkaita riittää noilla taksoilla?
Olisiko listahinta "varmuuden vuoksi" hinnoittelu kattamaan hääpuvut yms. suuritöiset helmat?
Tavallisen hameen lyhennykseen ei voi mennä puolta tuntia kauempaa sovituksineen, eli max 20 euroa.
Riippuu toki millainen helma. Jos päälle ei jää ompeleen jälkeä, niin aina vaativampaa jne. onko vuori jne.
Ihan kohtuullinen hinta.
Työstä maksettavan hinnan täytyy kattaa myös kaikki muutkin yritystoiminnasta aiheutuvat kulut, ei pelkkä ompelijan palkka.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu toki millainen helma. Jos päälle ei jää ompeleen jälkeä, niin aina vaativampaa jne. onko vuori jne.
Ihan kohtuullinen hinta.
Ompelijalla, joka työkseen lyhentää hameita, on kyllä pikeerauskone eikä sillä ompelu ole sen hitaampaa tai vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Työstä maksettavan hinnan täytyy kattaa myös kaikki muutkin yritystoiminnasta aiheutuvat kulut, ei pelkkä ompelijan palkka.
Ompelimossa, esim toiminimellä työtä tekevän yrittäjän tuntityön hinta Suomessa on noin 30 euroa, alv 0%.
Ja siitä yrittäjälle palkaksi jää mitä jää. Riippuu paljon esim työtilan vuokrasta.
Tumpulana amatöörinäkin lyhentäisin vuorillisenkin helman puolessa tunnissa, 45€ on kohtuuton, 30€ kallis, mutta jos kyseessä on puuvillakankainen vuoriton helma 15€ olisi kohtuu hinta, 60€/h kyllä kattaa koneet, toimitilat, verot, eläkemaksut, vakuutukset.
Vierailija kirjoitti:
Tuon hinnan mukaan ompelijalla pitäisi mennä tunti tai ylikin helman lyhennykseen. Vaikea uskoa että asiakkaita riittää noilla taksoilla?
Olisiko listahinta "varmuuden vuoksi" hinnoittelu kattamaan hääpuvut yms. suuritöiset helmat?
Tavallisen hameen lyhennykseen ei voi mennä puolta tuntia kauempaa sovituksineen, eli max 20 euroa.
Miksi esim jossain autokorjaamolla miniveloitus on tunti mutta ompelijalla se ei saisi olla?
Mä olen alan koulutuksen saaneena niin tanan kyllästynyt kaikkiin kädettömiin tuttaviini jotka eivät itse osaa mutta joille pitäisi ilmaiseksi lyhentää/pidentää/vaihtaa vetoketju kun "eihän siihen kauaa mene"
En tee enää kenellekään yhtään mitään, ei kukaan mun autoanikaan korjaa ilmaiseksi.
PS: en ole alan töissä, ompelen enää omaksi ilokseni jos huvittaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallisen hameen lyhennykseen ei voi mennä puolta tuntia kauempaa sovituksineen, eli max 20 euroa.Miksi esim jossain autokorjaamolla miniveloitus on tunti mutta ompelijalla se ei saisi olla?
Mä olen alan koulutuksen saaneena niin tanan kyllästynyt kaikkiin kädettömiin tuttaviini jotka eivät itse osaa mutta joille pitäisi ilmaiseksi lyhentää/pidentää/vaihtaa vetoketju kun "eihän siihen kauaa mene"
En tee enää kenellekään yhtään mitään, ei kukaan mun autoanikaan korjaa ilmaiseksi.
Yhdyn tähän mielipiteeseen.
Johonkin pikkuhommaan ei ehkä mene kovin kauaa mutta siitä ajasta pitää myös pystyä laskuttamaan minkä asiakas seisoo jaarittelemassa ja miettimässä kuinka paljon siitä hameesta nyt oikein lyhennettäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallisen hameen lyhennykseen ei voi mennä puolta tuntia kauempaa sovituksineen, eli max 20 euroa.Miksi esim jossain autokorjaamolla miniveloitus on tunti mutta ompelijalla se ei saisi olla?
Jos autokorjaamolla riittää asiakkaita, niin ok, laskuttakoon mitä haluavat. Mutta harvassapa työssä vartin työnteosta voi laskuttaa koko tunnin hinnan.
Ja ilmaiseksi tekijät on aina erikseen. Ja voihan sen helman toki lyhentää itsekin. Tai itse korjata autonsa.
Ps. Kauan sulla menee helman lyhennykseen aikaa?
Nyrkkipajoissahan maksetaan ajasta, ei vaativuudesta.
Toki itte repesin kerran ku kysyin ompelupuljusta rouvalta, että mitähän maksais brodeeratun merkin ompelu pelihousuihin..? Oli kiire.
"No kun mulla on tossa just nyt valkonen lanka ja ku mä vaihdan sen ja alulangan mustaan....ja sit mä puolaan sen alulangan ku on loppu ja...sit mä rasvaan ja säädään...sit mä hieman....ja lopuks tarvii....öö, seon semmonen 18-20e"
Okei... katellaan.
Vierailija kirjoitti:
Toki itte repesin kerran ku kysyin ompelupuljusta rouvalta, että mitähän maksais brodeeratun merkin ompelu pelihousuihin..? Oli kiire.
"No kun mulla on tossa just nyt valkonen lanka ja ku mä vaihdan sen ja alulangan mustaan....ja sit mä puolaan sen alulangan ku on loppu ja...sit mä rasvaan ja säädään...sit mä hieman....ja lopuks tarvii....öö, seon semmonen 18-20e"
Okei... katellaan.
Oisit sanonu, että ota sä se merkki muistoksi ja omepele tää kakskybänen pöksyihin kiinni.
Kattos kamut ainaki, että ny on sponssit kohillaan.
Itse lyhennytin täällä Imatralla eräällä venäläisellä, täällä toimivalla ompelualan yrittäjällä ja maksoin 20 e. kirpparilta ostetun skotti- laskoshameen lyhennyksestä. Työn jälki on aivan ensiluokkaista .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos autokorjaamolla riittää asiakkaita, niin ok, laskuttakoon mitä haluavat. Mutta harvassapa työssä vartin työnteosta voi laskuttaa koko tunnin hinnan.
Ja ilmaiseksi tekijät on aina erikseen. Ja voihan sen helman toki lyhentää itsekin. Tai itse korjata autonsa.
Ps. Kauan sulla menee helman lyhennykseen aikaa?
Se riippuu niin paljon hameesta ja työtavasta. Ohueen kellohelmaan vetää saumurilla rullapäärmeen 10 minuutissa kaikkineen langanvaihtoineenkin. Kapean hameen helman lyhentämiseen koneella menee ehkä vajaa puol tuntia mittaamisineen ja silittämisineen. Maksimi on 7m leveä hääpuvun helma jossa miljoona kerrosta tylliä ja aikaa menee jopa tunti
Vierailija kirjoitti:
Okei... katellaan.
Ja toki olisit voinut ommella itse =)
Mielestäni ihan kohtuullinen keskihinta. Työaika riippuu niin paljon siitä, millaisesta hameesta on kyse, kuinka paljon lyhennetään, onko vuoria ja millainen käänne tehdään. Jos lyhennys on niin suuri, että hameen voi leikata vaan suoraan poikki ja alkaa saman tien tehdä uutta käännettä, homma on huomattavasti helpompi kuin silloin, jos ensin pitää purkaa vanha käänne ja prässätä se suoraksi ennen kuin pääsee lyhentämään. Ja sitten taas tavallinen suora käänne suoraan reunaan vs. halkiollinen vuoritettu villakangashame. Tässä on niin monta muuttujaa, ettei mitään tarkkaa kiinteää hintaa voi määritellä etukäteen. Luonnollisesti pätevä ompalija pystyy jo sovittaessa kertomaan työn hinnan.
80 euroa olis kohtuu ammattityöstä, jos maksaa verot.
Lähes orjatyönä tuotetut halpavaatteet ovat vääristäneet ihmisten käsityksen vaatteen teon ajallisesta vaativuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Apua, en tiedä itkeäkö vai nauraa...
"suuritöiset helmat"... Tässä puhutaan hääpuvuista, niiden helmojen kanssa menevää aikaa voidaan mitata jopa päivissä!
Entäs kampaajan hinnat? Mulla on pitkät hiukset ja ne on todella helppo leikata, mulla menis ehkä 5minsaa siinä. Miksi kampaaja veloittaa samasta hommasta monta kymppiä??
Olisiko asiassa kyse käytetyn ajan lisäksi myös AMMATTITAIDOSTA? (+ne verot ym maksut)
Toisaalta, jos osaat homman hoitaa helposti itse, tee toki itse ja säästä rahat!
Terveisin ompelija, joka osaa arvostaa omaa sekä muiden aikaa ja ammattitaitoa
Riippuu hameesta tietty: halkio, vuori, helman muoto etc.
Kyllä ne ihan kohtuullisia hintoja on.