Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämän päivän lakko lämmittää työttömän sydäntä:)

Vierailija
02.02.2018 |

Olisin lähtenyt itsekin mielenosoitukseen mukaan jollei meno-paluu junalla maksaisi yhteensä 20e, eli puolet mun viikkobudjetista. Olen akateeminen pitkäaikaistyötön jolle ei tunnu työtä löytyvän. Ei vaikka työtä olen hakenut ja haen kokoajan. Olen ylikouluttautunut moniin tehtäviin ja siksi en edes saa työtä assistentin virasta. Olen hakenut niihin FEC-koulutuksiikin ja olen niihin päässyt mukaan mutta yhteistyöyritystä ei ole löytynyt niin tämäkin koulutus on loppunut ennenkuin se edes kerkesi alkaa. En tiedä liekö minulla vain huono onni matkassa vai mistä tilanne johtuu. Hyvillä papereilla valmistuin yliopistosta ja opintojeni lomassa tein paljon töitä. Edellinen työsopimus päättyi kun projekti päättyi. Tunnen itseni nykyisin yhteiskunnan hylkiöksi josta kukaan ei välitä ja jota kaikki saa vaan ryvettää. Mutta tänään tuntuu että lakon junailemat yhdistykset sittenkin pakottavat päättäjät miettimään miksi aina kaikista huono-osaisinta kyykytetään. Ja millä tavalla! Onko tämä oikea tapa ratkaista työttömyysongelma? Ja tämä erityisesti lämmittää sydäntä.

Kaikkihan näkevät tämän uuden aktiivimallin läpi, se on vain tapa saada rahaa valtion kirstuun köyhiltä työttömiltä. Jos työttömyysongelma haluttaisiin ratkaista inhimillisellä tavalla niin puhuttaisiin työpaikkojen lisäämisestä ja siitä miksi työnantajat karsastavat työttömän palkkaamista ja kuinka tälläisiä työnantajia voisi houkutella ottamaan työttömiä töihin (veron alennus, firman maineen lisääntyminen kun tekevät hyvänteväisyyttä palkkaamalla työttömän ja antamalla hänelle uuden mahdollisuuden jne). Ja työttömän pitäisi saada sama palkka kuin kenen muun firmassa työskentelvän harjoittelijan, eikä mitään 9e/pvä+työttömyystuki, jolla ei kukaan pysty elämään.

Se on totta että joiltakin työttömyys vie työkyvyn kun iskee masennus. Nämä henkilöt pitäisi tunnistaa, laittaa sairaspäivärahalle ja poistaa työttömyysluvuista. Nämä henkilöt tarvitsevat mielenterveyspalveluita, siinä missä syrjäytyneet nuoretkin.

Niille elintapatyöttömille voisi järjestää jonkinmoisen 2-asteen ammatillisen koulutusohjelman (olettaen että heillä ei ole aiempaa koulutusta) jolla he pääsisivät elämään kiinni. Ja jos eivät tämän kautta työllisty niin sitten sinne mielenterveyspuolelle ja sairaspäivärahan piiriin.

Osalle työttömistä pitäisi tarjota lyhytkursseja taitojensa parantamiseen, kuten esim viikon kestävä nettikurssi Exelin käytöstä tai vastaava kurssi joka tukee hänen opintotaustaansa. Tälläisestä voisi saada jonkinmoisen sertifikaatin.

Iäkkäämpiä työttömien ongelma on monimutkaisempi. Siihen minulla poloisella ei ole vielä ideaa kuinka heidän työttömyyttään parantaa.

Tiedättekö, elämä ei aina vaan kanna. Tänään sinäkin saatat olla töissä ja 6kk jälkeen työtön. Se vanha sanonta että "kyllä töitä tekevälle löytyy" ei vaan nykyisin päde. Luulettekö että minä huvikseni kärvistelen 530e/kk kun voisin olla tienaamassa 3000-4000e/kk?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies meni tuonne. Mies, joka ei ole koskaan ollut työttömänä ja takana on yli 40 vuoden työura. Minun siellä olisi pitänyt olla. Olen ollut suurimman osan elämästäni työtön.

Vierailija
2/12 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei täytä mahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mua vähän mietityttää tuo, miksi vaikutukset pitää osua yrityksiin. Hallitusta vastaanhan tuo on?

Vierailija
4/12 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se lämmittää, mutta jäähdyttelyä ajatteluun, koska kyse on myös siitä että työttömien asemaa "joudutaan" puolustamaan, koska he ovat ikäänkuin "puskuri" työntekijöiden ja sen huonoimman aseman välillä.

Mielestäni koko "työttömyys" pitäisi ihan valtiotasolla lakkauttaa kokonaan, ja nykyiset työttömät on jatkossa joko eläkeläisiä tai työllisiä.

Ja työttömyyspäivärahat yms. ne tulee tehdä kaikki sovitellun päivärahan mallisesti niin, että ansaittu tulo on perusteena. Ajankäyttöä ei tarvitse eikä pidä tutkia, vaan ansaittu tulotaso tulee olla sen sovittelun pohjana.

Nykyiset pirstoutuvat työt ei vaan valitettavasti enää toimi vuosikymmeniä vanhoissa byrokraattisissa järjestelmissä, ja työtä ei voida myöskään enää muuttaa takaisin 70-luvulle.

Hallitus ei valitettavasti kanna vastuutaan, vaan se ajaa ainoastaan eturyhmittymien asioita. Onkohan meillä Suomessa koskaan ollutkaan sellaista hallitusta joka ajaisi koko Suomen asiaa.

Vierailija
5/12 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja työpäivät pitää lyhentää 6 tuntiin, jotta kaikille riittää hommia ja jaksaminen on parempi.

Vierailija
6/12 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On perheitä jossa molemmat aikuiset pitkäaikaistyöttömiä.

Nyt heiltä  molemmilta leikattaisiin 518e/kk tuesta pois prosentit ellei kukaan palkkaa .

Varma pudotus toimeentulotuelle.

Vierailija
7/12 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mua vähän mietityttää tuo, miksi vaikutukset pitää osua yrityksiin. Hallitusta vastaanhan tuo on?

Toivoisin tähän vastakkaisen näkemyksen. Olen esim.aktiivimallia vastaan nyt, kun olen sille hyvät perustelut saanut.

Vierailija
8/12 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketkä ovatkaan kokoomuksen äänestäjiä?

Vierailija
9/12 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin harva pienyrittäjä.

Vierailija
10/12 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin harva pienyrittäjä.

Kirjoitinpa huonosti. Tarkoitan että pienyrittäjät eivät useinkaan äänestä kokoomusta.

Vierailija
11/12 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävikö palstalaisia tuolla?

Vierailija
12/12 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävikö palstalaisia tuolla?

Toki. Harmi vain, että ei saatu aikaan kunnon mielenosoitusta, vaan tuollainen sak:n lässytystilaisuus, jossa kuunneltiin vartiaista ja sipilän terveisiä. Aika ällöttävä maku jäi suuhun. Pitäisi järjestää uusi, todellinen mielenosoitus. Syntyisiköhän spontaanisti huhtikuussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi