Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten poissaolo koulusta, voiko isä estää?

Vierailija
29.01.2018 |

Olen lähdössä uuden mieheni kanssa viikoksi etelään ja lapsille täytyy anoa koulusta vapaata. Lasten isä sanoi että soittaa koululle että ei suostu siihen että lapset olisivat poissa viikkoa. Voiko loma todella karitua siihen? Ex tekee vain kiusaa, ei tule toimeen uuden mieheni kanssa. Meillä viikko/viikko systeemi, minä olen lähivanhempi.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset voi ottaa kotiopetukseen vaan sen lomaviikon ajaksi. Ei noista lomista kannata mitään stressiä ottaa. Kumman tiukkapipoisia ihmisiä täällä,tai sitten jotkut trollailee.

Vierailija
62/80 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä käytännössä seuraa koulun taholta yhtään mitään, ihan rauhassa tekemään jotakin lasu-ilmoitusta  moisesta. Kun ei lasun resurssit riitä niihin oikeisiin tapauksiinkaan.

Viikko on niin lyhyt aika, että on hyödyllisempi lapsen nähdä maailmaa.

Taitaa nyt jotakuta harmittaa toisten reissu.

Itse reissasin monta kertaa vuodessa omina kouluaikoina, ei ne siitä mitään voineet sanoa kun oli huoltajan lupalappu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mikä perhekuvio, mutta koulusta ei olla pois lomamatkan takia.

Vierailija
64/80 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko mennä trollailemaan johonkin toiseen ketjuun. Kiitos.

Vierailija
65/80 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilaan velvollisuudet

Oppilaan tulee osallistua tässä laissa säädettyyn opetukseen johon hänet on otettu, jollei hänelle ole erityisestä syystä tilapäisesti myönnetty vapautusta. (12.12.2014/1040)

Oppivelvollisen valvonnan laiminlyönti

Jos oppilaan huoltaja laiminlyö velvollisuutensa valvoa oppivelvollisuuden täyttämistä, hänet on tuomittava oppivelvollisen valvonnan laiminlyönnistä sakkoon.

Vierailija
66/80 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät ne täällä vinkuu ja vonkuu :D miten kateellinen voi olla kun joku lapsi pääsee ulkomaille. Tuitui, etkö itse pääasyt tai pääse vieläkään. Voivoivoi

Mitä jos sinä lapseton sitten annat lapsellisten pitää lomat koulujen loma-aikoina? Eikun sekään ei käy, ainiin :D

Ulkomaille ei hyvätuloiset saa matkustaa, kun jollekin tulee ihan paha mieli.

Meillä on vaan yks elämä! Matkustelkaa niin paljo ku jaksatte. Me harkitaan kaiken myymistä ja reissuelämää kotiopetuksessa :)

Vierailija
67/80 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset voi ottaa kotiopetukseen vaan sen lomaviikon ajaksi. Ei noista lomista kannata mitään stressiä ottaa. Kumman tiukkapipoisia ihmisiä täällä,tai sitten jotkut trollailee.

Ei voi. Päätös tehdään aina lukuvuodeksi kerrallaan.

Vierailija
68/80 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaa miksi ei? Onhan lapsi muidenkin syiden takia pois koulusta, ja vanhemmat huolehtii, ettei jää jälkeen. Lomako tässä se paheksuttu asia on?

Kyllä lapsikin kaipaa lomaa ja varmasti oppii kaikenlaista siellä reissussa ollessaan.

Vierailija
69/80 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppilaan velvollisuudet

Oppilaan tulee osallistua tässä laissa säädettyyn opetukseen johon hänet on otettu, jollei hänelle ole erityisestä syystä tilapäisesti myönnetty vapautusta. (12.12.2014/1040)

Oppivelvollisen valvonnan laiminlyönti

Jos oppilaan huoltaja laiminlyö velvollisuutensa valvoa oppivelvollisuuden täyttämistä, hänet on tuomittava oppivelvollisen valvonnan laiminlyönnistä sakkoon.

Lähde: Perusopetuslaki

Vierailija
70/80 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä tiedä yhtäkään lasta joka ei olisi "saanut" koulusta vapaata loma ajaksi. En tiedä mitä te vouhotatte täällä opetuslaista tai mistään muustakaan. Kyllä lapsensa saa ottaa lomamatkalle mukaan, ihan myös kesken lukuvuoden. Tuskin kenenkään kouluvuosi menee pilalle jos on yhden viikon lomalla. Ootteko te tosissanne?

Vierailija
71/80 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rehtorina olen ollut myöntämättä lomaa oppilaalle, jonka koulumenestys on ollut liian heikkoa.

Vierailija
72/80 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en kyllä tiedä yhtäkään lasta joka ei olisi "saanut" koulusta vapaata loma ajaksi. En tiedä mitä te vouhotatte täällä opetuslaista tai mistään muustakaan. Kyllä lapsensa saa ottaa lomamatkalle mukaan, ihan myös kesken lukuvuoden. Tuskin kenenkään kouluvuosi menee pilalle jos on yhden viikon lomalla. Ootteko te tosissanne?

Minä tiedän. Olen opettaja. Olen sanonut rehtorille, että mielestäni tätä lasta ei kannata päästää nyt lomalle, koska on yhteishaku yseille. Lapsi ei lähtenyt reissuun. Ja muutenkaan heikosti menestyvän lapsen ei yläkoulussa kuuluisi lomailla. Kyllä se viikon poissaolo vaikuttaa todellakin niihin seuraaviin viikkoihin. Harva oppilas on tehnyt loman aikana yhtään mitään koulutehtäviä, vaikka pitäisi tehdä.

Vierailija
73/80 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä rehtorina olen ollut myöntämättä lomaa oppilaalle, jonka koulumenestys on ollut liian heikkoa.

Trollolloo.

Mitenkäs oma työmenestyksesi, kun työaikana roikut jossain vauvapalstalla? Vai oletko saikulla? :D

Tai anna kun arvaan: pääsit tänään "töistä" jo vähän aikaisemmin!

Vierailija
74/80 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä paitsi hiihtoloma on aivan pian. Matkustakaa silloin, niin eivät lapset jää jälkeen koulussa. Olen kuullut, että monessa koulussa ei nykyään edes myönnetä lähellä olevien varsinaisten lomien alla tai jälkeen ylimääräisiä lomaviikkoja, mikä on mielestäni ihan oikein.

Ai miten ei myönnetä? Ei koulu "myönnä" mitään lomia tai sanele että on pakko olla paikalla.

Kyllä myöntää. Huoltaja valitsee joko kotikoulun tai koulun, mutta ei rusinoita pullasta. Jos olet valinnut sen, että lapsesi oppivelvollisuus hoituu perusopetuksessa, koulu voi myöntää tai kieltää esim. juuri nuo em. ylimääräiset lomat.

Kyllä voi "valita rusinat pullasta" tuossa mielessä. Koulut myöntävät todella hyvin näitä lomia, etenkin jos kyseessä ns. normaalioppilas ja niitä on enintään pari vuodessa. :) Lapseni luokkalainenkin (ovat kolmannella) oli äskettäin lähes kuukauden poissa koulusta loman takia.

Tietysti jos alkaa lomia olemaan joka toinen kuukausi niin voi olla vähän eri juttu.

Jep. Meidän lapset ovat joka vuosi viikon poissa, ja aina reksi myöntänyt luvan. Niin ala- kuin yläasteella.

Pointti ei ole se, oletteko te saaneet lupaa omiin lomiin, vaan se, että se lupa tulee anoa. Joskus lupaa ei syystä tai toisesta heru.

Entä sitten, jos ei heru? Sitren lapsi on ”sairaana”. Ei ole laissa rangaistava teko.

Jos on koeviikko ja lapsi on lomalla silloin, ei voida päästää luokalta, jollei voida arvioida osaamista. Kokeet pitää järjestää etukäteen tai jälkikäteen ja se vaatii koululta paljon, on tehtävä oma koe erikseen.  (Se voi olla vaativampi kuin toisille tehty tai helpompi, mutta erilainen.) Laissa rangaistava teko on , jos estää lapsen koulunkäynnin.  Suomessa on oppivelvollisuus, ei koulupakko, mutta silloin vanhempien pitää opettaa kotona ja sopia erikseen, missä lapsi käy tenttimässä vuosiluokan asiat. Tämä on tehty lapsien parhaaksi, kun näköjään on kaikenlaisia vanhempia!

Vierailija
75/80 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä paitsi hiihtoloma on aivan pian. Matkustakaa silloin, niin eivät lapset jää jälkeen koulussa. Olen kuullut, että monessa koulussa ei nykyään edes myönnetä lähellä olevien varsinaisten lomien alla tai jälkeen ylimääräisiä lomaviikkoja, mikä on mielestäni ihan oikein.

Ai miten ei myönnetä? Ei koulu "myönnä" mitään lomia tai sanele että on pakko olla paikalla.

Kyllä myöntää. Huoltaja valitsee joko kotikoulun tai koulun, mutta ei rusinoita pullasta. Jos olet valinnut sen, että lapsesi oppivelvollisuus hoituu perusopetuksessa, koulu voi myöntää tai kieltää esim. juuri nuo em. ylimääräiset lomat.

Kyllä voi "valita rusinat pullasta" tuossa mielessä. Koulut myöntävät todella hyvin näitä lomia, etenkin jos kyseessä ns. normaalioppilas ja niitä on enintään pari vuodessa. :) Lapseni luokkalainenkin (ovat kolmannella) oli äskettäin lähes kuukauden poissa koulusta loman takia.

Tietysti jos alkaa lomia olemaan joka toinen kuukausi niin voi olla vähän eri juttu.

Jep. Meidän lapset ovat joka vuosi viikon poissa, ja aina reksi myöntänyt luvan. Niin ala- kuin yläasteella.

Pointti ei ole se, oletteko te saaneet lupaa omiin lomiin, vaan se, että se lupa tulee anoa. Joskus lupaa ei syystä tai toisesta heru.

Entä sitten, jos ei heru? Sitren lapsi on ”sairaana”. Ei ole laissa rangaistava teko.

Jos on koeviikko ja lapsi on lomalla silloin, ei voida päästää luokalta, jollei voida arvioida osaamista. Kokeet pitää järjestää etukäteen tai jälkikäteen ja se vaatii koululta paljon, on tehtävä oma koe erikseen.  (Se voi olla vaativampi kuin toisille tehty tai helpompi, mutta erilainen.) Laissa rangaistava teko on , jos estää lapsen koulunkäynnin.  Suomessa on oppivelvollisuus, ei koulupakko, mutta silloin vanhempien pitää opettaa kotona ja sopia erikseen, missä lapsi käy tenttimässä vuosiluokan asiat. Tämä on tehty lapsien parhaaksi, kun näköjään on kaikenlaisia vanhempia!

Koeviikkoja on vain lukiossa...

Ja Meidän koulussa aina tehty sama koe, jos on poissa tai sairaana. Muut opiskelijat vain eivät vain saa omiaan takaisin ennenkuin jokainen on tehnyt.

Juu, meillä lapset ovat aina saaneet lomalle mukaan viikon opiskeltavat asiat. Olemme pyytäneet.

Vierailija
76/80 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trollolloo.

Mitenkäs oma työmenestyksesi, kun työaikana roikut jossain vauvapalstalla? Vai oletko saikulla? :D

Tai anna kun arvaan: pääsit tänään "töistä" jo vähän aikaisemmin!

Hei, täysin palvelleena voi päästä eläkkeellekin! Ja en ole tuo rehtori. Minulla oli sama, jos koulumenestys oli heikko, en puoltanut lomaa, koska yhden viikon aikana mennään hurjasti eteenpäin ja usein heikkolahjaiset vanhemmat eivät osaa opettaa loma-ajan asioita lapselleen.

Vierailija
77/80 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaa miksi ei? Onhan lapsi muidenkin syiden takia pois koulusta, ja vanhemmat huolehtii, ettei jää jälkeen. Lomako tässä se paheksuttu asia on?

Kyllä lapsikin kaipaa lomaa ja varmasti oppii kaikenlaista siellä reissussa ollessaan.

Koululaisella on kyllä lomaa ilman omia lomiakin.

Meidän perheessä lomareissut tehdään koulujen loma-aikoina. Mikä ihmeen ajatus on, ettei voi reissata jos koulusta ei olla loma-aikojen ulkopuolella pois.

Vierailija
78/80 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koeviikkoja on vain lukiossa...

Ja Meidän koulussa aina tehty sama koe, jos on poissa tai sairaana. Muut opiskelijat vain eivät vain saa omiaan takaisin ennenkuin jokainen on tehnyt.

Juu, meillä lapset ovat aina saaneet lomalle mukaan viikon opiskeltavat asiat. Olemme pyytäneet.

Meillä yläkoulussa on koeviikko, koska meillä ollaan jaksojärjestelmässä. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että jakson lopulla on kaksi viimeistä viikkoa paitsi normaalin lukkarin mukaiset tunnit myös kokeita 3-4 kpl per viikko, siis toki kyseisten oppiaineiden tunneilla.

Nytkin on jakso vaihtumassa ja eräs oppilas on lähdössä reissuun niin, että jää viisi koetta tekemättä. Hän sitten tekee ne palattuaan 1-2 koetta per päivä. Jakso on silloin jo ehtinyt vaihtua, joten hän saa jaksotodistuksensakin sitten myöhässä. Uudessa jaksossa ei ole kaikkia niitä aineita, joista tässä jaksossa on koe, joten hän joutuu jäämään koulupäivänsä jälkeen tekemään niiden oppiaineiden kokeet. Niitä hän tekee jossain luokassa, jossa sattuu olemaan jokin oppitunti menossa, koska oppiaineen opettajalle ei saa koitua lisätyötä oppilaan matkan takia ja siksi opettajan ei tarvitse jäädä omien oppituntiensa jälkeen koululle enää vahtimaan jotain ylimääräistä koetilaisuutta, jos hänellä sattuu päivä loppumaan jo aikaisemmin (sellaisestahan ei makseta mitään ylityökorvauksia).

Vierailija
79/80 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äiti vie lapsen ilman isän suostumusta ulkomaille ja varsinkin kesken lukukauden, isä voi nostaa asiasta syytteen. Sittenpä ei enää olla viikko-viikko-systeemissä.

Vierailija
80/80 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lomalle koulun loma-aikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme