Keskituloinen köyhä
Moi, olen köyhä. Mun bruttopalkka on 4300€ ja miehellä noin 4500€. Kaksi lasta ja rivarinpätkä Helsingissä. Ihan kaikki raha menee kahteen autoon (pakko olla töiden vuoksi), lapsiin ja heidän harrastuksiinsa (miksi vein lätkätreeneihin ja tallille silloin aikoinaan), talolainaan (ihan perusrivari 120neliötä, iso laina silti, koska alue on kallis) ja ruokaan! Yksi lemmikki on, sekin aina sairaana, joten ell-maksut vievät välillä ison siivun. En tajua, mistä voisimme säästää! Mitään ei jää säästöön, melkein joka kuukausi viimeinen viikko ennen palkkoja kärvistellään. Ulkomailla käydään kerran vuodessa (Tui tms, ei mitään luksusta). Kuntosalikortti löytyy molemmilta vanhemmilta, mutta pitäähän kunnosta huolehtia. Ärsyttää tämä köyhyys!
Kommentit (35)
Tämä on ihan tyypillinen hyvätuloisen kitinä, "keskiluokka kurjistuu" jne. Tiedän itsekin tätä harrastavia, jotka eivät ymmärrä, että heillä on ihan h-tisti omaisuutta ja kalliita harrastuksia, vaikka käteen ei jäisikään "mitään". Aina on jotain, johon ei ole varaa. Oma mieskin harrastaa tätä, ei ole "varaa edes kunnon takkiin", joka hänen mielestään maksaa n. 300 euroa 😡
Luin tekstin uudestaan ja tajusin, että ehkä se ei sittenkään ole sarkasmia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ihmisillä nousee tulot, on taipumus hankkia kaikkea kalliimpaa, kuten asunto, autot, harrastukset jne. ja sitten huomataankin ettei ne rahat riitäkään. Käytännössä ihmisillä on sama elintaso tuloista riippumatta koska tulojen noustessa ne tuhlataan kuitenkin.
Oikeasti suuremmat tulot tarkoittavat sitä, että verotus nousee ja käytönnössä syö erotuksen. Korkeampipalkkainen työ vaatii myös enemmän rahaa, pitää olla paremmat vaatteet, käsilaukut, kampaukset, jne. Menojen kasvu ja verotus vievät lisärahan, stressitason noususta puhumattakaan. Moni ei tätä ymmärrä.
Mulla on ollut bruttotulot tuon 4350€/kk ja ei siellä kyllä kukaan ole koskaan vaatinut parempia vaatteita, käsilaukkuja tai kampauksia. Ammattitaitoa kylläkin. Nyt on brutto muutaman satasen vähemmän, eikä mitenkään voi perustella että tarvitsisi jotain enemmän kun tulot on enemmän.
Ap. Tuo ei ole köyhyyttä. Tulette hyvin toimeen. Jostakin pitäisi vähän nipistää, että jäisi vähän säästöön. Ajattelen ruokakuluja. Niistä voi säästää helpoimmin. Asuntolainan lyhentäminen on säästöä itselle.
Noilla tuloilla ap:n perhe ei todellakaan ole keskituloinen. Keskivertojamppa tienaa bruttona noin 3000e/kk, mikä on nettona noin 2000e/kk.
Meillä on miehen kanssa molemmilla suunnilleen kahden tonnin nettotulot, eli netto yht 4000e/kk.
Lemmikkejä on, lapsiakin pian kaksi. Omakotitalo keskikokoisessa kaupungissa (eli ei missään pääkaupunkiseudulla...). 2 autoa on pakko olla töiden ja hoitoonviemisien takia.
Hyvin pärjäillään, koko ajan jää säästöönkin, ja olis varaa matkustellakin mut tässä elämäntilanteessa ei olla pystytty matkustaa. Matkustellaan sitten taas muutaman vuoden päästä kun muksut on vähän kasvaneet.
Ap:llä tuntuu olevan jotain turhia menoja, kun ei noin isoilla tuloilla pärjää? Toki voisi olla helpompi arvioida jos ap vaikka kertoisi paljonko on lainanlyhennys kuukaudessa, onko liian kallis asunto/liian iso lainanlyhennys suhteessa tuloihin? Me lyhennetään noin tonni kuukaudessa, eli vielä jää palkoista noin 3000e muihin laskuihin ja elämiseen joka kuukausi.
Köyhyys ei ole sitä että tulosi ovat hyvät ja sitten hassaat sen kaiken ennen palkkapäivää.
Meillä tulot yhteensä 2500e ja ei todellakaan olla köyhiä. On oma talo ja hevosia, lapsia, uudet autot jne. Mihin ihmeeseen aloittajan rahat menee?
Jos harrastaa uusia vähän paremman luokan autoja, niin niihin kyllä saa uppoamaan rahaa pääomakustannusten muodossa.
En tiedä, miten aloittaja toimii, mutta minä esimerkiksi en ole koskaan ostanut uutta autoa, Nytkin autoni on 12 vuotta vanha (volvo). Toimii erittäin hyvin ja on aika mukava ajettava. Jotkut ihmiset pelkäävät, että vanhat autot eivät kestä ja tulee kalliita korjauskuluja, voihan se niinkin olla, mutta minä olen aina ajanut vanhoilla autoilla. No voihan se joku Yaris suhteellisen uusi olla vähän kuluttava ja pääomamenot jäävät pieniksi.
Itse olen työtön ja taloutemme yhteenlasketut bruttotulot 3000€/kk. Silti lyhennän asuntolainaa kodistamme Helsingissä, lapsemme harrastavat musiikkia ja urheilua. Meiltä ei puutu mitään.
Elämä on valintoja.
Kyllä aloittajan tulot ovat selvästi yli keskituloisten. En nyt tiedä, mutta keskituloiset jäänevät jonnekkin 3-4 tuhannen luokkaan. Niin se vain on. Meikäläisen perheen tulot ovat aina olleet selvästi pienemmät. On kuitenkin ok helsingissä ja mökki maalla rannalla yms. Ainahan olen kuitenkin omasta mielestäni ollut nuuka, jos sen noin sanoisin. Esim ruokakaupassa valitsen halvimpia tuotteita. Tiedän ihmisiä, jotka eivät katso hintaa, vaan ostavat mitä haluavat. No kun aina on ollut nuuka, niin ei tee mielikään mitään kalliimpaa riippumatta siitä varallisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ihmisillä nousee tulot, on taipumus hankkia kaikkea kalliimpaa, kuten asunto, autot, harrastukset jne. ja sitten huomataankin ettei ne rahat riitäkään. Käytännössä ihmisillä on sama elintaso tuloista riippumatta koska tulojen noustessa ne tuhlataan kuitenkin.
Oikeasti suuremmat tulot tarkoittavat sitä, että verotus nousee ja käytönnössä syö erotuksen. Korkeampipalkkainen työ vaatii myös enemmän rahaa, pitää olla paremmat vaatteet, käsilaukut, kampaukset, jne. Menojen kasvu ja verotus vievät lisärahan, stressitason noususta puhumattakaan. Moni ei tätä ymmärrä.
Jep, ja silti maksetaan täydet maksut esim päivähoidosta. Ei sitä rahaa niin hirveästi jää vaikka brutto olisi 4000e..
Tehkää budjetti, katsokaa tarkkaan mihin rahanne ovat menneet viime kuukausien aikana.
Irtisanokaa kaikki turhat kuukausittaiset maksut ja maksakaa luottokortit ja osamaksut pois esim. lumipallomenetelmällä.
Laittakaa asuntolaina koroille ja ostakaa osakkeita. Pitkällä tähtäimellä, ajallisesti hajauttaen.
Lopettakaa kalliit harrastukset, vaihtakaa halvempiin, tehkää budjetti myös ruokaan ja käyttäkää suunitelmallisuutta ruoanlaitossa. Ei hävikkiä!!
Pystytte nostamaan varallisuuttanne hyvinkin paljon, jos olette viisaita rahankäyttönne suhteen!
Aloitus on provo, mutta on siinä sen verran perää, että keskiluokkainen perhe maksaa kaikesta itse. Tarhamaksut, asuminen, harrastukset. Kaikki omasta pussista. Ja niinhän sen pitää mennäkin.
Sossuperheet volisevat kaiken puutetta, vaikka he saavat kaiken ilmaiseksi. Omaa rahaa ei tarvitse laittaa kiinni mihinkään, ja miten voisikaan, kun sitä ei ole. Veronmaksajat maksavat sossuäidin asumisen, sähkön ja veden, vakuutukset, ruuan ja elämisen ja lapsille vielä harrastukset päälle.
Sossuäiti voi saada yli 4000€ tulonsiirtona kuukaudessa. Eli kuuluu parhaiten tienaavaan kymmeneen prosenttiin Suomen väestöstä. On silti omasta mielestään köyhä ja joulupuukeräyksessä kerjätään pleikkareita lapsille. Ja jotkut tohlot vielä uskoo...
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Itse olen työtön ja taloutemme yhteenlasketut bruttotulot 3000€/kk. Silti lyhennän asuntolainaa kodistamme Helsingissä, lapsemme harrastavat musiikkia ja urheilua. Meiltä ei puutu mitään.
Elämä on valintoja.
Sinä olet valinnut näköjään fiksusti kun maksatat elämisesi työtätekevän puolison kukkarosta.
Onnea valitsemallasi tiellä.
Oletko miettinyt, millä pärjäät jos eroatte?
🇺🇦🇮🇱
Miten voi olla isot lainanhoitokulut eikä mitään säästy? Minullakin oli aika, kun kaikki tuleva raha meni, mutta samalla asuntovarallisuutta kertyi 150 000 e.