Hoitovapaan pitäminen?
Olen tässä vanhempainvapaalla, vauva 6kk ikäinen. Toukokuussa jatkan suoraan hoitovapaalle, olen siis vakituisessa työsuhteessa.
Nyt pomo tuumasi, että pitäisi heti kertaheitolla tietää kuinka kauan aion hoitovapaalla olla. Itsellä siis se käsitys, että voin pitää hoitovapaan kahdessa jaksossa ja 2kk ennen ensimmäisen loppumista tulee ilmoittaa toisen jakson pituus ja se vasta on se lopullinen töihinpaluun päivämäärä.
Pomon mielestä mun siis pitäisi nyt tietää se virallinen ja varsinainen päivä milloin palaan töihin. Kumpi on oikeassa?
Googlettelemalla olen löytänyt omaa näkemystäni tukevaa tietoa, mutta tässä vainoharhaisena mietin että luenko niitä kuin piru raamattua ja löydän vain sen mitä toivonkin löytäväni..
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Niin ajattelit siis olla hoitovapaalla ajan X ja sitten siellä loppuvaiheessa vasta päättää, jatkatko sitä vielä eteenpäin? Tuo kahdessa erässä tarkoittaa sitä, että olet siinä välissä töissä.
No kun nimenomaan löytämäni tiedon perusteella ne jaksot saisi pitää yhtäjaksoisesti. Päätös ei ole yksin mun, lyhennysvapaan saanti riippuu pankista ja ne käsittelevät sen jatkohakemuksen vasta kun ensimmäinen osuus (6kk) on pidetty.
-ap-
Ap on oikeassa! Saa tehdä niin, että ilmoittaa jatkosta juurikin sen kaksi kuukautta ennen edellisen loppumista.
Ymmärrettävää, että työnantaja haluaisi tietää, mutta aina ei vain voi! Hoitovapaa vähintään kahdessä erässä on lakisääteinen, sitä useammassakin saa, jos työnantajalle sopii. Erät voi olla peräkkäin tai erillään.
Itse jatkoin aikoinaan, olin ensin vuoden, toisen vuoden just tuon pankin myöntämän lyhennysvapaan turvin, eikä sitä voinut tietää, kun noiden kahden jakson myöntäminenkin pankissa tapahtui eri paikoissa. Ekan myönsi konttorinjohtaja ja toisen joku useamman henkilön ryhmä.
Kelalle taas kannattaa hoitovapaa ilmoittaa kolmeksi vuodeksi heti - sen voi sitten keskeyttää, jos töihin menee, eikä tarvi muistella anomisia uudelleen.
Juu oikeassa olet ap. Kunhan ilmoittaa 2kk aikaisemmin jatkosta niin lain mukaan toimit oikein. Ikävää jos pomo tämän vuoksi alkaa hankalaksi.
Hei kiitos kovasti vastauksista! :) Tämä kevensi mieltä!
Kyllä mä uskon että saan tämän työpaikalla ihan ok menemään läpi, oon kuitenkin ihan valtakunnallisessa firmassassa töissä, ei oo mikään yhden miehen temmellyskenttä. Lähiesimiehellä saattoi olla vain muistikatkos, meillä ei oo ihan viimeiseen viiteen vuoteen kukaan lisääntynyt.
Tärkeintä nyt tämä tieto, että oon tulkinnut lakia ihan oikein ja on sen myötä vähän pelivaraa.
Meillä on työnantaja tulkinnut, että hoitovapaa on kokonaisuus, jossa voi olla kaksi jaksoa. Siksi sen pituus pitää ilmoittaa kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on työnantaja tulkinnut, että hoitovapaa on kokonaisuus, jossa voi olla kaksi jaksoa. Siksi sen pituus pitää ilmoittaa kerralla.
Työnantaja voi tulkita mielessään asian miten haluaa, mutta ei se poista työntekijän oikeutta pitää hoitovapaata lain mukaisesti.
Niin ajattelit siis olla hoitovapaalla ajan X ja sitten siellä loppuvaiheessa vasta päättää, jatkatko sitä vielä eteenpäin? Tuo kahdessa erässä tarkoittaa sitä, että olet siinä välissä töissä.