Kanta.fi -urkinta? Miten voi olla mahdollista?
Työterveys on käynyt Omakannassani useita kertoja kuukausittain. Kantaan jää jälki käynnistä, mutta ei sitä, kuka tai miksi käy. Olen pyytänyt lokitietoja, mutta ne eivät vielä ole saapuneet. Olen jo yli vuosi sitten laittanut kaikki kiellot päälle, mutta käyntejä on silti useita kymmeniä, varmaan lähemmäksi sata kirjautunutta käyntiä.
Nyt viimeisin käynti Omakannassa oli kirjautunut eiliselle. Taas työterveys, mutta tällä kertaa sinne oli kirjoitettu, että työnantajan vastuulääkäri oli lukenut tietoja.
Miten tämä voi olla mahdollista tai laillistakaan? Minulla ei ole hoitosuhdetta ko. "vastuulääkäriin", muutenkaan en ole käynyt työterveydessä kuin muutamia kertoja ja vain 2:lla lääkärillä, en missään muussa asiassa.
Onko työnantajalla oikeus "vastuulääkäriin", jolla on oikeus lukea ilman hoitosuhdetta asiakkaan tietoja? Tai tehdä arvioita asiakkaasta kantatietojen perusteella? Mistä voin selvittää tätä asiaa?
Ja seuraava kysymys: Mitä sitten, kun tietoja on käyty lukemassa useita kertoja (en tiedä kuka) ilman sitä hoitosuhdetta? Mitä voi tehdä? Kenellä on vastuu tietosuojasta? Kyse on ymmärtääkseni kuitenkin puhtaasti minun yksityisasioistani, ihan periaatteellisella tasolla. Onko minulla mitään yksityisyyden suojaa tai oikeusturvaa tässä asiassa?
Kommentit (2)
Vastaava tilanne, minulle täysin vieras työterveyden vastuuhenkilö on käynyt lukemassa potilastietojani useampaan otteeseen. Ei hoitosuhdetta tai mitään päällä olevaa seurantaa kyseiseen henkilöön tai koko työterveyshuoltoon, työ tavallista konttorihommaa, ei sairauspoissaoloja ja työnantaja tyytyväinen minuun ja minä töihini.
Tuntuu todella inhottavalta että täysin ulkopuolinen henkilö voi yllättäen käydä lueskelemassa minun tietojani.
Voisikohan tässäkin tehdä reklamaation potilasasiamiehen kanssa, kuten tässä uutisessa?
https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/149792-nai…