Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljon yh saa kelasta?

Vierailija
24.01.2018 |

Tuli mieleen kun täällä oli keskustelu kuka pärjää kodinhoidon tuella. Kaverin tuttu yh ei kehtaa sanoa Kuinka paljon saa tukia.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan Kelasta lapsilisän, kahdesta lapsesta n. 296 kuussa. Muut tuloni saan palkkatyöstä.

Entä elatusmaksu?

Kaikki eivät saa elatusmaksuja kelasta vaan lasten toinen vanhempi maksaa ne ihan itse. Tai voi olla jopa niinkin että on sovittu ettei elareita makseta ollenkaan.

Vierailija
22/39 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tätä ihmisten uteliaisuutta.

Ai, sun kaverin tuttu ei halua kertoa sinulle raha-asioitaan?

Entä sitten, mihin ihmeeseen tätä tietoa tarvitset tai miten se vaikuttaa elämääsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

About 2000e/kk riippuu siitä että montako lasta ja mahdollisesti asumistuki ja työmarkkinatuki tai vastaavat on laskettu yhteen, voi olla enemmänkin.

Vierailija
24/39 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodinhoidontuki :D

Eikös sitä pitäisi sinkkujenkin saada? Kaikki varmaan kotiansa hoitavat. 

Typeryksien ketju jälleen kerran. 

Ainoa etuus, joka lankeaa lähivanhemmuuden (ei tarvita yksinhuoltajuutta) perusteella on korotettu lapsilisä. Onko se jotain viisikymppiä, en jaksa tarkistaa. 

Mutta kateutta se ei herätä näin perheellisenä. 

Vierailija
25/39 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan liian harvoin saan keloja. Joskus synttärilahjaksi. Meillä mies käyttää aivan liian paljon rahaa keloihin.

On avokelaa, sisäkelaa ja kaikkea siltä väliltä.

Onko Ap. sun kaverin tutun yh kovakin kelan käyttäjä. Suosiiko muovisia vai metallisia.

Vierailija
26/39 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidontuki, riippuu lasten määrästä (ja iästä?), kuntalisästä.

Lapsilisä on yksinhuoltajalle korotettu, noin +50€/lapsi. Kokonaissummaan vaikuttaa lasten määrä.

Asumistuki, riippuu hyväksytyistä asumiskuluista (max 80% vuokrasta). Hyväksyttyyn vuokramäärään vaikuttaa perhekoko, asuinpaikkakunta.

Elatustuki noin 150€/lapsi. Mahdollisesti isä maksaa elatusrahaa, jolloin Kela ei maksa elatustukea. Tai vanhemmat ovat sopineet ettei elareita tarvita.

Mahdollinen toimeentulotuki, summa vaihtelee tuloista ja menoista riippuen.

Vierailija
27/39 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutkin kuin yh saa kotihoidontuen, asumistuen, toimeentulotuen ym ihan samoin ehdoin. Yh saa siis kelasta sen mitä muutkin saavat tarpeen vaatiessa. Lapsilisä on korotettu.

Minä saan lapsilisän(142 eur) ja asumistukea 191 eur/kk. Elatusmaksuja en ole hakenut. Opiskelen ja käyn töissä.

Vierailija
28/39 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa yh-tuki on lapsilisän yksinhuoltakorotus, joka on muistaakseni 50 euroa per lapsi, tosin jos asuu uuden puolison kanssa niin menettää yh-korotuksen.

Sitten saan ne perinteiset tuet joita saa kuka vaan, eli lapsilisät, asumistuen ja toimeentulotuen. Lasten isä maksaa lapsista elatusmaksut.

Eli olen kahden lapsen yh, ja vuokran jälkeen meille jää 1100 euroa elämiseen. Mikä on aika naftisumma :(

Vierailija
29/39 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tätä ihmisten uteliaisuutta.

Ai, sun kaverin tuttu ei halua kertoa sinulle raha-asioitaan?

Entä sitten, mihin ihmeeseen tätä tietoa tarvitset tai miten se vaikuttaa elämääsi.

Uteliaisuus on osa ihmisen luonnetta. Itse et ole koskaan lukenut esim artikkeleita ym ihan vain uteliaisuuttasi?

Kiinnostuin siinä kohtaa kun mainittiin ” ettei kehtaa edes sanoa”. Itseäni tämä asia ei kuitenkaan kiinnosta niin paljoa että lähtisin sitä kelan sivuilta selvittämään. Toivoin täältä vaivatonta vastausta. T: ap :)

Vierailija
30/39 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin kirjoitettu kotihoidontuki (kodinhoidontuki) on muuten ihan yhtä ärsyttävä kuin sairauspäiväraha, jolle yritetään tarjota nimeä sairaspäiväraha.

Ugh.

Vierailija
31/39 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap. toisten asioiden vatvoninen sijaan, suosittelen sinulle yleissivistyksen lisäämistä, seuraamalla uutisia ja lukemalla sanomalehtiä. Ja kun kysymyksessä on vielä sun kaverin tuttu.

Ei ole mitään etuuksia ja tukia, jotka perustuisivat yh, paitsi lapsilisien yh-korotus ja kaikki muut ovat kaikkien kansalaisten käytössä, jos ehdot täyttyvät.

Vierailija
32/39 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen kun täällä oli keskustelu kuka pärjää kodinhoidon tuella. Kaverin tuttu yh ei kehtaa sanoa Kuinka paljon saa tukia.

Ei yh saa Kelasta välttämättä muuta kuin lapsilisän ja yh-korotuksen.

Katsos kun yksinhuoltajuus tarkoittaa sitä että  se yh itse allekirjoittaa lasta koskevat  jutut eikä  tarvitse esim. passinhakuun toisen vanhemman puumerkkiä, ei se vaikuta muuhun. Se ei-huoltajavanhempi voi silti tavata  lasta ja maksaa elarit sovitusti.Valtaosa yksinhuoltajista käy sitä paitsi  töissä ja saa siitä palkkaa.

Miten voi olla että vuonna 2018 joku on vielä yhtä pihalla tästä kuin ap?

Vierailija
33/39 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina saanut sieltä vaan lapsilisät sen jälkeen kun töihin palasin. Sitäpaitsi, varmaan miljoonannen kerran tämän palstan historiassa; ei ole sellaista tukea, kuin kodinhoidontuki, eikä kodinhoitotuki. SE on KOTIHOIDON TUKI. Sitä saa lapsen kotihoitoa varten, eikä kodinhoitoa varten. Niin ja tätä kotihoidon tukea saa muutkin kuin yksinhuoltajat. Riittää että lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa.

Keneen sinä tuntisit olevasti suhteessa parempi ihminen, jos kaikki kirjoittaisi aina tismalleen oikein? Askarreellaan kyllä mitali, ettei tule enempää pahamieli. Oletko hakenut apua tuohon masennukseesi? Masentuneelle on yleensä tärkeää nostattaa sitä omaa egoaan ajanvietteenä käytettävällä palstalla.

Minulle tulisi ainakin parempi mieli, jos kaikki ihmiset kirjoittaisivat kutakuinkin oikein ja ymmärrettävästi. Mutta luulen, että toiveeni on ihan liikaa nykyajan ihmisille.

Useimmat kommentit ovat nykyään sellaista sillisalaattia (tälläkin palstalla), että kestää tovin ennen kuin aivot sisäistää mitä niissä yritetään sanoa. Ymmärrän pienet typot sanoissa, mutta kyllä suomalaisilla pitäisi oma äidinkieli olla halussa ja pitäisi osata laittaa pilkut, pisteet, yhdyssanat ja isot kirjaimet edes noin suurin piirtein.

p.s. paha mieli ei ole yhdyssana

(eri vastaaja ja en minäkään taatusti täydellisesti osaa kirjoittaa)

Vierailija
34/39 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yh ja kaksi alle kouluikäistä lasta, asun espoossa ja saan kuussa n.1530€ en käy töissä.

Vierailija
35/39 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina saanut sieltä vaan lapsilisät sen jälkeen kun töihin palasin. Sitäpaitsi, varmaan miljoonannen kerran tämän palstan historiassa; ei ole sellaista tukea, kuin kodinhoidontuki, eikä kodinhoitotuki. SE on KOTIHOIDON TUKI. Sitä saa lapsen kotihoitoa varten, eikä kodinhoitoa varten. Niin ja tätä kotihoidon tukea saa muutkin kuin yksinhuoltajat. Riittää että lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa.

Keneen sinä tuntisit olevasti suhteessa parempi ihminen, jos kaikki kirjoittaisi aina tismalleen oikein? Askarreellaan kyllä mitali, ettei tule enempää pahamieli. Oletko hakenut apua tuohon masennukseesi? Masentuneelle on yleensä tärkeää nostattaa sitä omaa egoaan ajanvietteenä käytettävällä palstalla.

Minulle tulisi ainakin parempi mieli, jos kaikki ihmiset kirjoittaisivat kutakuinkin oikein ja ymmärrettävästi. Mutta luulen, että toiveeni on ihan liikaa nykyajan ihmisille.

Useimmat kommentit ovat nykyään sellaista sillisalaattia (tälläkin palstalla), että kestää tovin ennen kuin aivot sisäistää mitä niissä yritetään sanoa. Ymmärrän pienet typot sanoissa, mutta kyllä suomalaisilla pitäisi oma äidinkieli olla halussa ja pitäisi osata laittaa pilkut, pisteet, yhdyssanat ja isot kirjaimet edes noin suurin piirtein.

p.s. paha mieli ei ole yhdyssana

(eri vastaaja ja en minäkään taatusti täydellisesti osaa kirjoittaa)

Kirjoittamisen säännöt ei ole enää yhtä tiukat, kun silloin kansakoulun aikoihin.

Vierailija
36/39 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi lohduttautua sillä, että yh saa vähemmän kuin samassa tilanteessa oleva pariskunta. Vaikka molemmissa perheissä olisi yhtä monta henkeä, niin aikuiselle lasketaan isompi tuki kuin lapselle. Eli yh saa aina vähemmän.

Vierailija
37/39 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yh ja kaksi alle kouluikäistä lasta, asun espoossa ja saan kuussa n.1530€ en käy töissä.

Luettele tukesi, että Tiedän mikä minulta puuttuu.

Vierailija
38/39 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän yksinhuoltajiakin ole aika eri tilanteissa, vähän vaikea sitä on jostain tunte yh:sta arvioida. Jotkut voivat saada kelasta koko toimeentulonsa, jotkut taas pelkästään lapsilisän, joka maksetaan kaikille ja saada loput tulonsa töistä.

Ja miksi parjata juuri sitä yh:ta tukien nostamisesta? Jos tuet ovat olemassa ja niihin on oikeutettu niin niitä voi silloin myös hakea ja saada. 😉

Vierailija
39/39 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan lisätä että minulla on todella suuri kunnioitus yksinhuoltajia kohtaan. Itselläni on lapsia ja voin vain kuvitella miltä tuntuisi hoitaa kaikki yksin. Tuki asia kiinnosti ihan ilman mitään ilkeitä taka-ajatuksia. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi