Neulomisen taitajat, auttaisitteko aloitelijaa
Innostuin neulomaan villatakkia, joka neulotaan tasona. Miten jaan etu-ja takakappaleen pyöröpuikoilla kolmeen osaan?
Kommentit (7)
Siis neulotko tasona kahdella puikolla vai ympyränä pyöröpuikoilla?
Vai haluat neuloa suljettuna neuleena, vaikka ohjeessa on tasona? Yleensä pyöröpuikoilta kun siirrytään tekemään tasona etukapoaletta ja takakappaletta, silmukat jaetaan kahtia. Miten ohjeessa lukee?
Neulon pyöröpuikoilla. Ohjeessa sanotaan, että muut silmukat jää odottamaan puikoille sillä aikaa kun neulon yhtä kappaletta.
No, kai siten myöhemmin vaan palaan kesken olevien kappaleiden luo, kunhan olen ensin päätellyt valmistuneen kappaleen ??
ap
ja tasona, en suljettuna neuleena.
ap
neulo mieluummin suljettuna pyörönä ja ompele koneella kolme kertaa pientä siksakkia eteen takin aukaisukohtaan noin kolmen silmukan päässä toisistaan ylhäältä alas ja leikkaa saksilla ompeleiden välistä auki tasoksi. Neulo sitten nappien tai vetoketjujen kiinnityskaistaleet. Säästyy työtä, kun vain uskallat leikata. Ei se purkaudu, kun on siksakkitikit.
Juuri niin teet, eli teet aina ns.osan kerrallaan ja jätät muut odottamaan puikolle. Päättelet kädentien silmukat ja teet jokaisen kappaleen erikseen.
Vierailija kirjoitti:
neulo mieluummin suljettuna pyörönä ja ompele koneella kolme kertaa pientä siksakkia eteen takin aukaisukohtaan noin kolmen silmukan päässä toisistaan ylhäältä alas ja leikkaa saksilla ompeleiden välistä auki tasoksi. Neulo sitten nappien tai vetoketjujen kiinnityskaistaleet. Säästyy työtä, kun vain uskallat leikata. Ei se purkaudu, kun on siksakkitikit.
Noin olen tehnyt, kun vanhasta villapaidasta olen tehnyt villatakin. En kyllä suosittelisi uuteen neuleeseen, koska se on työläs, neuleeseen tulee paksumpi kohta ja vaarana on reunan liestyminen ja silmukkapaot.
Niin siis neulotaanko se yhtenä kappaleena kainaloon asti? Voihan ne kappaleiden vaihtumiskohdat merkata. Laittaa vaikka hakaneulan tai langanpätkän siihen kohtaan, jos ei oikeita neulemerkkejä ole.