Onko mitään nöyryyttävämpää kuin olla siivoojana samassa firmassa kuin entinen koulukiusaaja?
Kiusaaja, joka kiusasi, koska minulla ei ollut merkkivaatteita, eikä rahaa käydä hiihtolomilla laskettelemassa Alpeilla. Kiusaajalla oli oma posse, jotka olivat hyväosaisia ja joiden vanhemmat olivat hyvätuloisia. Heillä oli varaa tehdä mitä vaan ja olivat sen verran ilkeitä, että haukkuivat köyhiksi kaikkia muita.
Fyysistä kiusaamista ei ollut, mutta jatkuvaa nälvimistä ja huomauttelua vääränlaisista kamoista ja vaatteista ja siitä, ettei oltu saatu sitä ja tätä joululahjaksi. Ihan naurettavaa.
Minä menestyin elämässäni ihan hyvin lukion jälkeen, opiskelin itseni maisteriksi ja sain kolme lasta. Kunnes kolmevitosena sain potkut (tuotannollista syistä..), enkä ole sen jälkeen enää työllistynyt alalle, koska alalta lähti muutenkin merkittävä osa työpaikoista.
Aloitin tammikuun alussa toimistosiivoojana yhdessä yrityksessä. Ja kas, johtopaikoilla istuu koulukiusaaja. Vielä ei olla törmätty, mutta sekin päivä joskus koittaa :(
Kommentit (32)
Suhtaudu häneen kuin et muistaisi koko tyyppiä ja koko nuoruuden kiusaamista. Sinullehan on tapahtunut elämässäsi vaikka mitä, miten voisit kaiken maailman tyhjänpäiväisiä yksilöitä muistaa?
Tutustu häneen kuin uppo-outoon uuteen ihmiseen, JOS teitä edes esitellään. Muuten vaan siivoilet hymyssä suin. Jos hän tulee selittämään sulle jotain, olet ihan pokkana vaan, että "anteeksi, tunnetaanko me" ja jos keskustelu etenee niin, että myönnät tuntevasi, ole ihan kuin et muistaisi koko kiusaamisasiaa mitenkään.
Muista pysyä etäisen kohteliaana.
Miten musta tuntuukin, että ne pahimmat kiusaajat ja ilkeilijät aina etenevätkin urallaan parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on jo yksi maisterintutkinto, eikö olisi ollut järkevää opiskella toinen tutkinto, mahdollisesti joltain rinnakkaisalalta jolloin olisit saanut aiempia opintoja hyväksiluettua? Maisteriohjelmat kestävät tyypillisesti kaksi vuotta, ja hyväksiluvuilla tosiaan siitäkin saa vielä nipistettyä. Aika tuhlausta alkaa maisteripohjalta siivoojaksi.
No ei edes rinnakkaisalalla ole mitään työtä (tällainen hölmö humanisti kun olen). Kahden maisteritutkinnon jälkeen kukaan ei palkkaa minua edes siivoamaan.
Pitäisi opiskella joku aivan toinen ala. Mutta milläs opiskelet, kun ei ole varaa? Asuntolaina otettiin entisen hyvän elämän aikana. Ei nyt tässä iässä ole enää varaa monen vuoden lainanlyhennysvapaisiin.
ap
Toisin päin voisi olla nöyryyttävämpää....
Jos vielä tulisi paskat housuun, olisi nöyryyttävämpää.
Todennäköisesti hän ei edes katso sinua niin tarkkaan, että tunnistaisi, jos ette ole tässä välissä olleet tekemisissä.
Toivotaan parasta, ettei se kiusaaja pese sinun päätäsi vessanpytyssä. Elämäntilanteesi on kuin jostakin komediasta.
Tiedän tunteen.. mun kiusaaja oli yhteen aikaan jatkuvasti teeveessä. Tuntui vielä että tää oikein kummitteli ja joskus kun aukaisin telkkarin, oli tämä ihminen ekana ruudulla. En ymmärtänyt millä ansioilla oli edes päässyt siihen hommaan. Voin sanoa että vitutti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on jo yksi maisterintutkinto, eikö olisi ollut järkevää opiskella toinen tutkinto, mahdollisesti joltain rinnakkaisalalta jolloin olisit saanut aiempia opintoja hyväksiluettua? Maisteriohjelmat kestävät tyypillisesti kaksi vuotta, ja hyväksiluvuilla tosiaan siitäkin saa vielä nipistettyä. Aika tuhlausta alkaa maisteripohjalta siivoojaksi.
No ei edes rinnakkaisalalla ole mitään työtä (tällainen hölmö humanisti kun olen). Kahden maisteritutkinnon jälkeen kukaan ei palkkaa minua edes siivoamaan.
Pitäisi opiskella joku aivan toinen ala. Mutta milläs opiskelet, kun ei ole varaa? Asuntolaina otettiin entisen hyvän elämän aikana. Ei nyt tässä iässä ole enää varaa monen vuoden lainanlyhennysvapaisiin.
ap
Jos uskaltaisit kertoa alasi, voitaisiin yhdessä miettiä vaihtoehtoja. Pitkän uran tehneena sulla lienee mahdollisuus myös opintovapaaseen, jolla kattaa lähes vuoden opiskelun. Siivoojan töiden teko voi toki olla lyhyellä aikavälillä kannattavaa, mutta ei ehkä pidemmällä - työikää sulla on kuitenkin se 30 vuotta jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Jos törmäätte kerro, että teet väitöskirjatutkimusta siivoustyön feministisestä diskurssista.
Haluat perhetyä perusteellisesti kenttätutkimuksen kautta aiheeseesi.
Sitten vähin äänin vaihdat siivouskohdetta työnantajasi kanssa jollain pätevällä tekosyyllä.
Kiusaajalle tämä tuskin kuulostaa yhtään hienommalta kuin siivoojana työskentely. Sukupuolen tutkimukselle nauretaan yliopistossakin useilla laitoksilla.
Kannattaa nyt vähän itsetutkiskella ja miettiä omaa asennetta.
Tällä palstalla tykätään demonisoida kiusaajia, tässäkin tapauksessa kyseessä on kuitenkin vain lapsuuden ajattelemattomuutta. Lapset nyt vertailee keskenään ja laukoo ajattelemattomia kommentteja, niin se vain on. Palstan uhrit olettavat että nyt tämä ihminen pääsee taas kiusaamaan, tuskinpa tämä henkilö edes muistaa näitä lapsuuden höpsöttelyjä.