Mitä muistat 90-luvusta?
Kertokaa pieniä tai suuria muistoja 90-luvusta? 90-luvulle ominaisia. Mielellään positiivisia, mitä muistelette lämpimästi?
Kommentit (80)
Marienhoffissa sillä yhellä äijällä oli tosi iso keltainen kello jota ei voinut olla huomaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Silloin ei ollut some ja älypuhelimia, sillä tietokoneita ja puhelimia oli vain harvoilla rikkailla. Meille ostettiin ensimmäinen tietokone vasta 2005 ja oman kämnykän sain vasta 2007.
Meillä oli tietokone jo 80-luvulla, eikä todellakaan oltu rikkaita. Mutta isäni oli nörtti. Vuonna 95 oli edullisempaa ostaa opiskelemaan lähtevälle nuorelle kännykkä kuin lankapuhelin. Itse vaihdoin juuri tuona vuonna lankaliittymän matkapuhelimeen. Olin opiskelija.
Valmistuin -92 sairaanhoitajaksi. Minkäänlaista työtä ei ollut tarjolla syksyn tullen. Penninvenytys. Kirpparit. Internetistä puhuttiin ja sähköpostista-harva käytti. Eka Nokialainen joskus -98-99. Tekstareiden karvalakkiversioita, kirjainten näpyttely hankalaa. Leipä ja maito maksoi markan pintaan. Kahdellakymmenellä markalla osti parin päivän ruuat.
Ahdistavaa ja angstista aikaa. Olin yläasteikäinen, ja minua kiusattiin.
Muistaako joku irc:n sen 90-luvun "somen"? Opiskelukaverit istuivat yliopistolla irkkaamassa kaikki vapaa-ajat. Minäkin kokeilin. En vaan pysynyt kärryillä niiden jutuissa, joten se jäi yhteen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Muistaako joku irc:n sen 90-luvun "somen"? Opiskelukaverit istuivat yliopistolla irkkaamassa kaikki vapaa-ajat. Minäkin kokeilin. En vaan pysynyt kärryillä niiden jutuissa, joten se jäi yhteen kertaan.
Muistan ja sitten oli joku comic tyylinen, se oli kuva juttu.
Muistan netin tulon ja kuinka sitä oikein "opiskeltiin" kurssilla. Eli leikittiin sen kanssa. 1995 oli omat ensi kosketukseni asiaan.
Kiss FM:n ja City-lehden chatit 😂
Vierailija kirjoitti:
Totta hitossa muistan! Suuria tunteita liittyi siihen! Itse asiassa vietin vuosituhannen vaihteenkin irkissä. Välillä piipahdin vähän katsomassa raketteja, sitten taas jatkoin. Tunnen ircissä syntyneitä pariskuntiakin, yhden parin häissä kävin, ja kaikki kutsui toisiaan vain irc-nikeillä :D
Vierailija kirjoitti:
95 nevö foget
90-luvulla Iski hirveä lama ja monet suomalaiset otti hengen itseltään, mun vanhemmat mukaan lukien. 95 ei ollut mitään juhlimisen aihetta.
Minusta tuntuu, että monilla vastaajilla on mennyt vuodet sekaisin. Moni mainituista asioista tapahtui 80-luvun puolella, tupakan ikäraha tuli jo vuonna 1977. Jotkut taasen 2000-luvulla. Olen ennenkin huomannut, että ihmiset muitavat hyvin vanhoja asioita, mutteivät oikeita ajankohtia.
Lauantaisin saunassa paistettiin kiukaalla nakkeja foliossa, ja saunan jälkeen sai myös limsaa.
Kuten joku ylempänä kirjoitti, ei sairaanhoitajille ollut töitä 90-luvulla tai ainakaan sen alkupuolella. Isäni valmistui sh:ksi ja jouduttiin muuttamaan vähäksi aikaa Norjaan, kun täällä ei ollut työtä. Nyt olen itse sh ja töihin suunnilleen revitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin ei ollut some ja älypuhelimia, sillä tietokoneita ja puhelimia oli vain harvoilla rikkailla. Meille ostettiin ensimmäinen tietokone vasta 2005 ja oman kämnykän sain vasta 2007.
Eivät tietokoneet niin harvinaisia olleet. Nörteillä niitä oli kotonaan jo 80-luvulla, ja ensimmäisen omani ostin jo ysärin alkupuolella. Tosin niitä käytettiin alkuun enimmäkseen muuhun kuin tietoliikenteeseen.
Ensimmäisinä some-alustoina voi pitää yhdistysten ym. pitämiä "purkkeja", joista löytyi usein jonkinlainen keskustelufoorumi, sekä Usenet-ryhmiä. Ja sitten tuli IRC jo 90-luvulla, se oli iso juttu silloin. Toki näitä harrasti lähinnä vain yliopistoväki ja intohimoiset nörtit silloin. Moni sai juuri yliopistossa ensimmäisen kosketuksensa asiaan.
Sellainen pieni hassu juttu, että olin vuodet 1997 - 1999 töissä firmassa, joka teki omaakin ohjelmistokehitystä, mutta toimitusjohtajamme sanoi ettei usko Internetiin... ts. siihen, että siitä tulisi jokin iso bisneksessä huomioon otettava asia.
Mun miehellä oli myös oma kone 1987 opiskeluaikana, ne alkoivat yleistyä silloin. Meillä oli kotona kyllä tietokone koko ajan siitä lähtien, kun miehen kanssa muutettiin yhteen 1988 molempien valmistuttua. Emme olleet lähellekään rikkaita. Muistan ensimmäiset windows-koneet kuinka ne olivat kova sana.
90-luvulla menin avoliittoon, ensimmäiset lapseni syntyivät, ostin asunnon, vaihdoimme sen isompaan ja lopulta ehdimme ostaa tontin, jolle rakensimme talon.
90-luvulla valmistuin yliopistosta ja sain viran, teen edelleen samaa työtä.
90-luvulla tapahtui siis paljon hyvää, joka vaikuttaa elämääni edelleen joka päivä.
Mutta myös:
90-luvulla mummo kuoli, yksi toinenkin läheinen sukulainen kuoli. Nämäkin on toki ihan normaalia alämänkiertoa.
Jäätelöauton odottelu kadun päässä perheen ja naapurien kanssa markat kätösissä. Ja se kun katselin VHS-kasetilta muumien jotakin mörkö-jaksoa. Pelotti hirmuisesti, mutta kelasin jaksoa läpi uudestaan ja uudestaan. Mörköhän se tietty tuli sitten painajaisina seuraavana yönä.
Vm-92
Pitkät hiippalakit, maahan astikin yltävät. Ja jojot ja pokemonit. Olivat muotia meillä pikkukoululaisilla, -91 syntynyt olen.
Yleisempiä henkilökohtasempia muistoja sitten taas....muistan kun tietokone tuli. Pelasin sillä paljon näiä eka luokka, kolmas luokka-pelejä.
Muistan kun rakas opettajamme jäi eläkkeelle 60 vuotiaana kolmannen luokkamme päätteeksi. Lauloimme jonkin hyvin kauniin vanhanaikaisen laulun jossa muistaakseni puhuttiin vuokoista, harmi kun en tarkemmin muista sitä. Opettaja oli aivan ihana, tiukka mutta kiltti. Muistan kuinka pääsimme ainakin kerran käymään hänen kotonaan luokan kanssa :) Ei varmaan nykypäivänä sellaista tehtäisi.
Muistan luokkaretket kolmannelta luokalta. Eka retki oli koulussa vain, nukuttiin koululla yön yli. Seikkailtiin ja touhuttiin pientä kouluamme ympäriinsä kellarikerroksessa asti illan pimetessä. Toinen retki oli Velskolan kartanoon, Espoossa siis kuten koulummekin. Leikittiin silmämurhaajaa ja oli niin jännittävää ja hurjaa... Yksi retki oli metsään, mentiin sinne muutaman opettajan ja parin luokan kanssa telttaretkelle. Opettajat löysivät pari isoa sientä joita luulivat tateiksi. Paistoivat ne ja söivät ja pari lasta maistoi - osa joutuikin sitten illasta jo kotiin kun alkoivat oksentamaan... ei siitä onneksi sen vakavampaa tullut tullut kellekään! Eipä tuommoistakaan tänä päivänä varmaan tapahtuisi että syötäisiin moisia, nykyään ollaan tarkempia. Kai nuo leirikoulut yleensäkin alkaa olla jo harvempien iloja, kun nykypäivänä vastuukysymykset on niinikään isommat sun muuta.
Muistan atk-tunnit. Oli korput käytössä ja opeteltiin käyttämään kirjoitusohjelmaa ja tallentamaan kirjoituksiamme korpuille.
Muistan ensimmäisen kesäleirini. Siellä sain käyttöön puhelinkortin ja soitin pari kertaa kotiin leiripaikan päätalon seinässä olleesta puhelimesta. Sitä seuraavilla leireillä seuraavana vuonna olin saanut jo käyttööni siskoni vanhan motorola-kännykän, joten tuo jäi ainoaksi kokemuksekseni puhelinkorteista.
Yksinkertaisia ja vähäisiä muistoja, mutta jokin niissä on vaan tiukasti mieleen painunut.
- Kinder yllätysmunien krokotiilit ja kilpikonnat.
- Kotona syötiin paljon tonnikalaa, tölkki lihapullia jne koska rahat olivat tiukilla.
- Kiskalta hain irtokarkkeja ” haluun viidellä pennillä merkkareita”
- Keräsin puhelinkortteja.
- Mielakassa laskin pulkalla ( asuttiin kouvolassa)
2- vuotta ihan pimeänä, en oikeasti muista kahdesta vuodesta oikeastaan yhtään mitään :D. Koulusta kuitenkin valmistuin.