Uranaisia, onko heitä?
Oletko uranainen? Paljonko sinulla on alaisia? Millainen budjetti- tai tulosvastuu sinulla on? Paljonko viikossa kertyy työtunteja? Paljonko on vuositulosi bruttona?
Kommentit (8)
Kyllä mä koen olevani uranainen. Ei alaisia, ei sanottavaa tulosvastuuta, mutta osa tuloistani riippuu jonkun verran työni jäljestä. Viikon työtunnit vaihtelee suunnilleen 25-60 välissä. Bruttotulot vuodessa 75-80 000.
Uraohjus kirjoitti:
Oletko uranainen? Paljonko sinulla on alaisia? Millainen budjetti- tai tulosvastuu sinulla on? Paljonko viikossa kertyy työtunteja? Paljonko on vuositulosi bruttona?
Riippuu mitä tarkoitat uranaisilla. Parilla määritelmällä olen, parilla en.
Suoria alaisia mulla on 8, lisäksi osalla näistä on omia alaisia.
Mulla on tällä hetkellä noin 1,5 milj. vuosibudjetti. Tulosvastuu on, eikä sitä kappaleissa mitata.
Työtunteja kertyy joskus enemmän ja joskus vähemmän. Yritän ajatella, että pitemmällä tähtöimellä ne tasaantuvat normaaliksi.
Vuositulot on siinä sadan tuhannen paikkeilla. Kaikki ei kyllä tule palkkatyöstä.
Kai minua voi uranaiseksi kutsua. Asiantuntijatyö, palkka bruttona n. 90.000 eur/vuosi. Ei alaisia, työaika n 40 h/vko, vaihtelee tilanteen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Uraohjus kirjoitti:
Mulla on tällä hetkellä noin 1,5 milj. vuosibudjetti. Tulosvastuu on, eikä sitä kappaleissa mitata.
Työtunteja kertyy joskus enemmän ja joskus vähemmän. Yritän ajatella, että pitemmällä tähtöimellä ne tasaantuvat normaaliksi.
Vuositulot on siinä sadan tuhannen paikkeilla. Kaikki ei kyllä tule palkkatyöstä.
Sitäpä teiltä kysynkin, mitä uranaiseilla yleensä tarkoitetaan. Aika moni sellaiseksi itseään nimittää ja töiden kirjo on havaintojeni mukaan melkoinen.
Uraohjus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uraohjus kirjoitti:
Vuositulot on siinä sadan tuhannen paikkeilla. Kaikki ei kyllä tule palkkatyöstä.Sitäpä teiltä kysynkin, mitä uranaiseilla yleensä tarkoitetaan. Aika moni sellaiseksi itseään nimittää ja töiden kirjo on havaintojeni mukaan melkoinen.
No kolmonen sitte vastaa:
Minä tarkoitan uranaisella urasuuntautunutta naista, siis sellaista, joka haluaa panostaa ja panostaa uraansa yhtenä tärkeänä elämänalueenaan, jolla hän haluaa edetä ja kehittyä. Hän ei siis käy töissä vain saadakseen rahaa. Tästä usein seuraa johtoasemia ja kohtuullinen palkkakin, mutta ei aina: uranaisia ovat muun muassa monet (muttei toki kaikki) asiantuntijat ja taitelijat. Kyse on enemmän ajattelutavasta ja asenteesta kuin ulkoisista markkereista. Ja ainakaan itselleni nuo ulkoiset markkerit - alaiset, palkka, status tai titteli - eivät ole minkäänlaisia päämääriä, vaan välineitä.
Oonkohan uranainen? Olen psykoterapeutti. Töissä puoliksi julkisella, puoliksi omassa yrityksessä. Olen kouluttautunut pitkälle ja teen antaumuksella töitä. Haluan kehittyä ja kehittää työtäni, työ on tärkeä osa minua ja elämääni. Taloudellisesti tulen riittävän hyvin toimeen mutta raha ei ole pääasiallinen motivaattori ja joku ehkä pitäisi palkkaani vaatimattomana. Taloudellinen vastuu on pieni, vastuu asiakkaiden hyvinvoinnista suuri.
Olen luullut olevani kunnes nyt tajusin ettänpalkkani on puolet teidän muiden uranaisen palkasta. Pitää ehkä alkaa katselemaan muita työpaikkoja.
Löytyykö ketään?