Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen käsiala - miten opetan paremmaksi?

Vierailija
23.01.2018 |

Suositelkaa oppikirjaa/vihkoa kotiopiskeluun. Laiska lapseni on luistanut ekan ja tokan kirjoitusharjoitukset miten sattuu ja nyt vaikeuttaa opiskelua kolmosella. Kolmosen äikän kirjoissa ei enään treenata. Samalla pohdin, jos opeteltaisiin suoraan kaunoa, jota edes koulussa ei opeteta. Mieluiten siis siihen soveltuvaa oppimateriaalia!

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita virkkauksen, saksilla leikkaamisen, ompelun, tarkan värittämisen ja ääriviivojen seuraamisen harjoittelulla. Sitten ostat kirjakaupasta (näkyi Prismassakin olevan) käsialavihkoja. Mielestäni ei kannata opettaa kaunokirjoitusta, jos on hankala saada siistiä jälkeä, riittää että oppii selkeän tekstauksen. Kauno on vaativampaa ja turhaakin jo nykyään. Voitte tehdä niitä eka- ja tokaluokan harjoituksia kirjasta uudestaan, vaikkapa värikynällä jo tehdyn päälle. Lapsi oppii samalla, että työt on jossain vaiheessa kuitenkin tehtävä, nyt jollei tehnyt ekalla tai tokalla kunnolla. Mutta muista, ei huudon kanssa, vaan iloisesti huumorilla ja mukavalla fiiliksellä, niin oppii parhaiten.

Tv:ope

Vierailija
2/13 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys vielä harjoituksiin: Siksikin on hyvä tehdä vanhoja harjoitusvihkoja uudestaan, että siellä näytetään kirjainten oikea aloitussunta pikkunuolilla. Jos tekee kirjaimet "väärinpäin", ei niistä saa selkeitä ja nopeus kärsii vääristä liikeradoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäys vielä harjoituksiin: Siksikin on hyvä tehdä vanhoja harjoitusvihkoja uudestaan, että siellä näytetään kirjainten oikea aloitussuunta pikkunuolilla. Jos tekee kirjaimet "väärinpäin", ei niistä saa selkeitä ja nopeus kärsii vääristä liikeradoista.

Vierailija
4/13 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos opelle. Lapsi on ihan näppärä lankahommissa, mutta väritystaito (tai kiinnostus) surkea.

Vielä kysymys vihkotyöstä: tömä on myös kolmosella uutta ja sieltä nimenomaan havaitsee ksialan ongelmat. Onkohan lapseni laiska kun minkäänlaista marginaalia tai poikkiviiva tehtävien välillä ei ole sivuilla? Eikö sellaisia enää vaadita?

Vierailija
5/13 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos opelle. Lapsi on ihan näppärä lankahommissa, mutta väritystaito (tai kiinnostus) surkea.

Vielä kysymys vihkotyöstä: tömä on myös kolmosella uutta ja sieltä nimenomaan havaitsee ksialan ongelmat. Onkohan lapseni laiska kun minkäänlaista marginaalia tai poikkiviiva tehtävien välillä ei ole sivuilla? Eikö sellaisia enää vaadita?

Riippuu opettajasta. Yleensä matematiikassa kolmannella viimeistään opetetaan marginaalin ja  väliviivojen teko. Mutta jollei ole opetettu vielä, ei kannata huolestua. Kurkkaa matikan kirjaa ja sieltä vihkotehtäviä, asia voi selvitä niin.

Vierailija
6/13 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suositelkaa oppikirjaa/vihkoa kotiopiskeluun. Laiska lapseni on luistanut ekan ja tokan kirjoitusharjoitukset miten sattuu ja nyt vaikeuttaa opiskelua kolmosella. Kolmosen äikän kirjoissa ei enään treenata. Samalla pohdin, jos opeteltaisiin suoraan kaunoa, jota edes koulussa ei opeteta. Mieluiten siis siihen soveltuvaa oppimateriaalia!

Osaako hän kirjoittaa niin, että saa siitä itse selvää?  Jos osaa, niin ei sun kannata asialla päätäsi vaivata, kun nykyään "kaikki" kirjoitetaan koneella.  Ja miksi ihmeessä kaunoa pitäisi opettaa lainkaan?  En ymmärtänyt tuota lainkaan edes 70-luvulla kun itse olin ala-asteella.   Galligrafian opetus sitten kuvaamataidon tunnille (Jos sitä siis halutaan opettaa)

Vierailija
7/13 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaako hän kirjoittaa niin, että saa siitä itse selvää?  Jos osaa, niin ei sun kannata asialla päätäsi vaivata, kun nykyään "kaikki" kirjoitetaan koneella.  Ja miksi ihmeessä kaunoa pitäisi opettaa lainkaan?  En ymmärtänyt tuota lainkaan edes 70-luvulla kun itse olin ala-asteella.   Galligrafian opetus sitten kuvaamataidon tunnille (Jos sitä siis halutaan opettaa)

Lähinnä sen kirjoittamisen nopeuden takia. Atk:ssa on luokkansa parhaimpia ja 10-sormijärjestelmä sujuu. Siitä huolimatta haluaisin että lapsella käsinkirjoituksen taito. Ja se kun vaikuttaa huolellisuusarviointiin kaikissa aineissa näin ala-asteella ainakin.

Vierailija
8/13 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Treenaamalla vain. Tekemällä niitä eka-tokaluokan kirjoitusharjoituksia uudestaan.

Mulla oli ala-asteella aivan törkeä käsiala. Harrastin myös musiikkia ja käsitöitä, joten sorminäppäryydestä ei ollut kiinni. Puuttui vain esimerkki nätistä käsialasta. Sitten kun aloitin parin kaverin kanssa kirjeenvaihdon, olin lähinnä kateellinen siitä siististä ja omannäköisestä käsialasta. Pisti muuten harjoittelemaan.

Vierailija
9/13 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko varmasti vain harjoituksen puutetta eikä esim. lukivaikeutta taustalla? Sen oireena huono käsiala.

Vierailija
10/13 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt sotke sitä lasta kaunokirjoituksella, jos se tekstauskaan ei vielä oikein onnistu. Mikä järki siinä nyt olisi.

Itselläni oli aivan kammottava käsiala koko ala-asteen. Kun siirryttiin yläasteelle, siellä ei enää niin niuhotettu kaunon kanssa, vaan käsiala sai olla se mikä on. Muokkasin itse käsialani lähemmäs tekstausta kuin kaunoa ja kas, minulle tulikin ihan siisti ja selkeä käsiala. Meille ei siis edes opetettu tekstausta silloin.

Vierailija
11/13 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsella on huono käsiala. Oli pitkään väärä otekin ja painoi tosi lujaa, eikä kukaan huomannut. Nyt on viidennellä ja hieman parantunut. Ope ei ole ollut huolissaan, kun saa kuitenkin selvää. Ei pysty kirjoittamaan kovin kaunista edes hitaasti. Sisällöllisesti kirjoittaminen on taas hänen vahvuutensa. Käsitöissäkin on vähän peukalo keskellä kämmentä. Toisaalta soittaa pianoa ja siinä opettaja kehuu aina sorminäppäryyttä.

Itse en stressaisi, jo opettaja ei ole huolissaan.

Vierailija
12/13 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pulma on selvästi harjaantumattomuutta, niin taidon pitäisi kehittyä harjoittelemalla. Jos piirtäminen ja kirjoittaminen eivät niin kiinnosta, niin kokeilkaa maalaamista, katu- tai taululiituja. Tabletille saa nykyisin paljon hyviä pelejä, joita voi pelata tablettikynällä ja näin vahvistaa kynätaitojakin (esim. Wheres my water).

Jos lapsesi on kuitenkin osallistunut koulutehtäviin normaalisti, harjoitellut muiden mukana kirjaimia, lauseiden ja lyhyiden tarinoiden kirjoittamista, voi myös olla että kyseessä on lapsesi ominaisuus eikä käsiala parane merkittävästi harjoittelemallakaan. Siinä tapauksessa suosittelisin tietokoneen ottamista apukeinoksi ainakin pidempien tekstien kirjoittamisessa. Viimeistään nelosluokalla alkaa yleensä ainekirjoitus ja on väärin lasta kohtaan, jos kirjoittamisen motoriset vaikeudet estävät häntä ilmaisemasta aineissaan itseään ja heikentävät siksi sisällöllistä tuottamista.

Vierailija
13/13 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko varmasti vain harjoituksen puutetta eikä esim. lukivaikeutta taustalla? Sen oireena huono käsiala.

Enpä usko. Lukeminen ja kieli on vahvuutena ja muutenkin käsialaa ja huolellisuutta lukuunottamatta koulussa hyvä. Niin huono/laiska kirjoittamaan, eträ vaikuttaa esim. Vastausten pituuteen jne. Siksi pitää saada sujuvammaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän