Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

EKG-tulkinta-apua pyydän /Holter-testi

Vierailija
23.01.2018 |

Kävin Holter-testissä inhottavien muljahdustuntemuksien takia. Samoin pulssini on aika ajoin nopea. Nyt EKG-tulos oli tullut omakantaan ja mitäköhän tarkoittaa: "EKG-ssa ajoittain yksittäinen lisälyönti, mutta myös useampaan kertaan nopea sinusrytmi esim.kotitöitä tehdessä. Kertaalleen lyhyt ektooppisesta fokuksesta tuleva eteisrytmi muljahdusoireen aikana. Ajoittain muljahdusoireen aikana on myös sinusrytmiä sekä ektooppinen eteisrytmi. Ei kuitenkaan hemodynaamisesti merkittäviä taky- tai bradyarytmioita tutkimuksen aikana".
Kiitos jos joku osaa tulkita! Lähinnä mikä tuo ektooppinen eteisrytmi on

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/12 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eteiskammiossa tapahtuva ohimenevä rytmihäiriö. Useimmissa tapauksissa täysin harmiton.

Otettiinko sinulta labrakokeet rytmihäiriön tiimoilta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kotonasi tai työpaikalla hometta tai sisäilma- oireilua henkilökunnalla?

Vierailija
4/12 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia eteisperäistä nopealyöntisyyttä. Esim stressi tai kilpirauhasvaivat voivat aiheuttaa, mutta usein ei noille löydy mitään syytä. Täysin vaarattomia siis.

Vierailija
5/12 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalia eteisperäistä nopealyöntisyyttä. Esim stressi tai kilpirauhasvaivat voivat aiheuttaa, mutta usein ei noille löydy mitään syytä. Täysin vaarattomia siis.

Mitkä ovat mitkä ei. Itsellä ”vaarattomat rytmihäiriöt” olivat oire sairaudesta, joka usein löydetään vasta ruumiinavauksessa... nyt tahdistin rinnassa loppuelämän, ja olen vasta 30v!

Vierailija
6/12 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ovat mitkä ei. Itsellä ”vaarattomat rytmihäiriöt” olivat oire sairaudesta, joka usein löydetään vasta ruumiinavauksessa... nyt tahdistin rinnassa loppuelämän, ja olen vasta 30v!

Niin. Ap:lla ovat, koska ne on tutkittu. Koeta saada paksuun kalloosi, että sinä et ole = kaikki ihmiset.

Rytmihäiriöitä on monenlaisia, mutta YLEENSÄ lisälyöntisyys on täysin vaaratonta ja niitä on kaikilla joskus. Jos niitä tulee yhtäkkiä paljon ja/tai ne aiheuttavat kipua ja/tai niiden takia menee taju, ne on tutkittava. Ap:lla on tutkittu, ja saatu bongattua niitä nauhalle, kuten Holterissa yleensä käykin.

Jos ne ekg:ssä on todettavissa tuollaiksi kuin ap:lla on, ne OVAT vaarattomia. Ihan riippumatta siitä, millaisia ne sinulla ovat.

En ole koskaan ymmärtänyt kaltaisiasi muiden pelottelijoita.

Ohis

Vierailija
7/12 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Kyllä minulta on otettu labranäytteitä; kilpirauhasarvot olivat normaalit. Olen kyllä pian 50-vuotias ja esivaihdevuodet menossa.... liittyisiköhän tämä siihen

Ap

Vierailija
8/12 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elimistön nestetasapainon häiriöt altistavat rytmihäiriöille. Sellaista voi tulla esimerkiksi jos vatsasi on usein "kuralla" syystä tai toisesta, esimerkiksi ärtyneen suolen oireyhtymään liittyen. 

Vierailija
9/12 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, katso täältä:

https://sydan.fi/sydansairaudet-ja-hoito/sydamen-rytmihairiot#ektooppin…

Sinulla varmasti on lääkärinaika tulossa, jotta tulokset tulkitaan sinulle. Mutta tuolta voit jo katsoa. Olen samaa mieltä kuin nelonen ja kutonen, nuo ovat normaaleja lisälyöntejä ja nopealyöntisyyttä. Jatkuvaa takykardiaahan (tiheälyöntisyyttä) sinulla ei ole, joten tuskin aiheuttaa kummempaa.

Vierailija
10/12 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Kyllä minulta on otettu labranäytteitä; kilpirauhasarvot olivat normaalit. Olen kyllä pian 50-vuotias ja esivaihdevuodet menossa.... liittyisiköhän tämä siihen

Ap

Voi hyvinkin liittyä. Minulla tuli yhdessä vaiheessa joka päivä monen tunnin ajan lisälyöntejä, joka kolmas tai neljäs. Mutta sekin oli normaalia, sain kyllä betasalpaajaa, jota sai käyttää, jos tuo liikaa häiritsi.

Ja tuo siis tutkittiin holterilla ja sydämen ultraäänellä minulla.

Kuulemma monilla naisilla pre-menopaussissa ja menopaussissa tulee lisää rytmihäiriöitä. Mulla meni onneksi ohitse se, oli aika häiritsevän tuntuista, vaikka vaaratonta olikin.

https://www.consumerhealthdigest.com/menopause-center/menopause-and-irr…

"An irregular heartbeat in women 45 and over, is considered a common menopausal symptom, caused by hormonal changes. Menopausal irregular heartbeat duration will vary for many women. Some women will stop experiencing irregular heartbeats after the beginning of menopause, usually when they are in their mid to late 50’s. Other women, unfortunately, will continue to experience slight flutters well into older age. During perimenopause, a decrease* in ovarian estrogen is associated with an increase* in heart rate, palpitations, and premature ventricular contractions (“PVCs”). Yet, women are to remember that this is a temporary “change of life,” which is normal and you’re not alone."

Lisää linkkejä löydät varsinkin englanniksi googlettamalla sanoilla menopause and arrhythmia

6

Vierailija
11/12 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja tuo vaihe oli mulla noin 47 vuoden iässä. Kuten tuossa linkkaamassani tekstissäkin sanotaan, lisääntyneet rytmihäiriöt yleensä vähenevät vaihdevuosien edetessä, osalla tosin eivät.

6/10

Vierailija
12/12 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalisti sydän on sinusrytmissä, eli sydän lyö eteisten sinussolmukkeen määräämässä tahdissa. Normaalistikin sydämen syke/sinusrytmi kasvavat rasituksessa. Ektooppisen fokuksen eteisrytmi tarkoittaa, että hetkellisesti jokin muu kohta eteisten alueella määräsikin sydämen tahdin (mikä tahansa sydänlihassolu voi periaatteessa toimia tahdistajana), eikä sinussolmuke. Eli siis ilmeisesti sydämessäsi on jokin kohta eteisissä, joka voi ajoittain tahdistaa sydäntä sinussolmukkeen sijasta ja tämä voi ainakin osaltaan selittää rytmihäiriötuntemuksiasi. Jos oireet ovat haitallisia, niin tätä on mahdollista kokeilla korjata.

T. lääkäri