Katsoin äsken että valuraitaisen paistinpannun voi ostaa uutena alle 30 eurolla. Mikä on siis tekosyysi?
Varsinkin kun valurauta tiettävästi on täysin ylivoimainen.
Kommentit (39)
Jaa. Minusta teräs on parempi. Sekin on ikuinen ja maksaa uutena Lidlistä alle kolme kymppiä. LIdlissä on erinomaisia, paksupohjaisia ja induktioliedelle sopivia teräspannuja myynnissä aina välillä, suosittelen. Itselläni on tuo pelittänyt erinomaisesti jo liki kymmenen vuotta, ja se on korkealaitainen ja sopii kastikkeen tekoon siinä missä paistamiseenkin.
Ja on se huomattavasti rautapannua kevyempi, vaikka paksupohjaisena ei nyt ihan himpula olekaan. Kätevä naisenkin käsitellä yhdellä kädellä.
Valurautapannujakin minulla on, mutta käytän paljon vähemmän.
N51, ruuanlaittoa harrastava
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska en ole löytänyt esisianihraamatonta versiota. Olen vege. Mutta kerro ihmeessä, mistä niitä saa ja millä muulla kuin sianihralla voin polttaa käyttökuntoon.
En ole tuo, jolle vastasit, mutta osta käytettynä. Jo tuolla edellisellä sivulla kerroin, ettei ole vielä tarvinnut rasvapolttaa pannua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska en ole löytänyt esisianihraamatonta versiota. Olen vege. Mutta kerro ihmeessä, mistä niitä saa ja millä muulla kuin sianihralla voin polttaa käyttökuntoon.
Montako kertaa se vege pitää oikein hokea... Tuli ekassa viestissä selväksi.
Jos asia kiinnostaisi niin parin sekunnin haulla löytyi ohje rypsiöljyllä polttaminen.
On mulla valurautapannu, mutta De Buyerin hiiliteräspannu on niin paljon huolettomampi käyttää. Hapokkaita ruokia varten on lidin keraaminen pannu (eivät sovellu hiiliteräksellä tehtäväksi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo, jolle vastasit, mutta osta käytettynä. Jo tuolla edellisellä sivulla kerroin, ettei ole vielä tarvinnut rasvapolttaa pannua.
Käytettynä? Eikös silloin ole vielä vaikeampaa selvittää, mitä rasvoja pannu on imenyt?
Meillä on kaasuliesi ja mielelläni ottaisin käsittelemättömän valurautapannun. Aikani etsin, mutta sianihra ei nappaa.
Kookosöljyllä taitaisin käsitellä, siemenöljyt (auringonkukka, rypsi, rapsi) eivät ole terveellisiä, eikä oliiviöljyä sovi polttaa sitäkään. Voista ghii-öljy ajaisi sinänsä sekin asian, mutta se pannu vaan puuttuu edelleen.
Tiedostan teflonin terveyshaitat kyllä.
Se painaa sata kiloa, ruokineen 200 kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytettynä? Eikös silloin ole vielä vaikeampaa selvittää, mitä rasvoja pannu on imenyt?
Meillä on kaasuliesi ja mielelläni ottaisin käsittelemättömän valurautapannun. Aikani etsin, mutta sianihra ei nappaa.
Kookosöljyllä taitaisin käsitellä, siemenöljyt (auringonkukka, rypsi, rapsi) eivät ole terveellisiä, eikä oliiviöljyä sovi polttaa sitäkään. Voista ghii-öljy ajaisi sinänsä sekin asian, mutta se pannu vaan puuttuu edelleen.
Miten paljon sillä on merkitystä, mitä pannu on joskus imenyt? Pari kertaa kun keittää siinä kiehuvaa vettä, lähtee jäämät irti. Mä pesen pannun pelkällä vedellä enkä mitenkään perusteellisesti, eivätkä maut siirry ruokien välillä.
Jos sun nyt jostain syystä pitää se pannu joskus polttaa (en tiedä, milloin sitä pannua pitää polttaa, 10 vuodessa ei ole vielä sellaista tarvetta tullut, eikä mieskään ole koskaan pannuaan rasvapolttanut), niin haittaako se, jos se polttoon käytettävä öljy ei sinun mielestäsi ole terveellistä syödä?
Noiden 30 euron pannujen pohja ei ole tasainen, vaan lähinnä pyöreä. Siksi.
Teflonlove! -on vika sinulle,
Teflonlove! -se sopii minulle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako kertaa se vege pitää oikein hokea... Tuli ekassa viestissä selväksi.
Jos asia kiinnostaisi niin parin sekunnin haulla löytyi ohje rypsiöljyllä polttaminen.
Missä ekassa? Kirjoitin tätä ennen tasan yhden viestin. Siellä oli joku muu minua ennen, kysy häneltä. Meitä on siis kaksi vegeä ketjussa, toki ilahduttavaa. 😀
MUn pannut on 60- ja 70-luvuilta, ei maksanut edes kolmeakymppiä. Toinen on faijan jäljiltä rälläköity puhtaaksi, hehkutettu leivinuunissa ja rasvattu. Lättypannua on vain käytytty ja pesty vedellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten paljon sillä on merkitystä, mitä pannu on joskus imenyt? Pari kertaa kun keittää siinä kiehuvaa vettä, lähtee jäämät irti. Mä pesen pannun pelkällä vedellä enkä mitenkään perusteellisesti, eivätkä maut siirry ruokien välillä.
Jos sun nyt jostain syystä pitää se pannu joskus polttaa (en tiedä, milloin sitä pannua pitää polttaa, 10 vuodessa ei ole vielä sellaista tarvetta tullut, eikä mieskään ole koskaan pannuaan rasvapolttanut), niin haittaako se, jos se polttoon käytettävä öljy ei sinun mielestäsi ole terveellistä syödä?
Niin.
Mikdikö pitää polttaa? Koska niille joilke rasvanlähteellä ei ole merkitystä, ei ole merkitystä sillä, että pannut jo sianihralla valmiiksi kyllästettyjä. Meille joille sillä on merkitystä, niin, kävisi kyllä käsittelemätön valurauta. 😀
Ei ole muuta tekosyytä kuin että 20+ vuotta vanha valurautapannumme on vielä hyvässä iskussa ja uskon sen kestävän hautaan saakka.
Lapselle aion hankkia valurautapannun kun hän muuttaa kotoa pois. Mutta siinä kohtaa en ajatellut ostaa mitään 30€ pannua koska sehän on ikuinen, ostan mieluummin 100€ pannun.
Vierailija kirjoitti:
Noiden 30 euron pannujen pohja ei ole tasainen, vaan lähinnä pyöreä. Siksi.
ei haittaa induktiolla, kaasulla tai nuotiolla
Vierailija kirjoitti:
Se painaa sata kiloa, ruokineen 200 kiloa.
Kuinkas isolle lössille sä oikein kokkailet, jos sadankilon satseja teet? Onko teillä siellä joku lestojen kommuuni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin.
Mikdikö pitää polttaa? Koska niille joilke rasvanlähteellä ei ole merkitystä, ei ole merkitystä sillä, että pannut jo sianihralla valmiiksi kyllästettyjä. Meille joille sillä on merkitystä, niin, kävisi kyllä käsittelemätön valurauta. 😀
Miten isoja määriä sianihraa sä ajattelet johonkin pannuun sitten mahtuvan, ja miten paljon siitä vapautuvan miten pitkän ajan kuluessa? Ja miten sä ajattelet sen vaikuttavan suhun käytännössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekosyy mihin? Siihenkö, että en osta valurautapannua uutena.
No se, että sain ilmaiseksi kaksi karstoittunutta kaatopaikkakuormassa olevaa pannua. Poltin ne karstasta puhtaiksi nuotion hiillksella ja rasvasin sianihralla. Nyt ne 60 vuotta vanhat pannut toimivat paremmin kuin marketin kolmen kympin kiinanpannut. Säästin 60€, mutta olihan tuossa hiukan vaivaa.
Mökille ostin samanlaiset kirppikseltä. Tinkimisen jälkeen maksoivat 2€/kpl
Tinkasit muutaman euron pannuista?
Jep, näin tein. Kymppiä pyysivät. Mutta sanoin, että kun olet päästänyt noin huonoon kuntoon (puolen sentin karstakerros sekä sisäpuolen reunoissa, että ulkopuolella, pohjassa vähemmän), niin en maksa enempää. Lupasin maksaa pyyntihinnan sen jälkeen kun myyjä laittaa ne kuntoon. Ei tullut kauppoja heti, mutta kierrettyäni kirppiksen myyjä huikkas, että saat 2€:lla, ei hän noita viitsi polttaa puhtaiksi.
Kirppiksillä on muuten enimmäkseen aivan epärealistiset hintapyynnöt. Niillä kauppa käy, jotka hinnoittelee oikein. Muilla kama seisoo pöydissä. Varmaan on kateltuHuutokauppakeisaria.