Eläkeläinen ja VR. Millä tavalla todennatte oikeutenne eläkeläislippuun?
VR:n sivulla kyllä sanotaan näin, mutta voiko KELA todella noin vain pyydettäessä tulostaa (ilmaiseksi) jonkun tällaisen paperin, jota sitten vaan väläytetään konnarille? Pelkään lipuntarkastuksia...
"Alennukseen oikeutetun tulee esittää junassa VR-E-kortti, kuvallinen Kela-kortti jossa tunnus eläkkeensaaja, kuvaton Kansaneläkkeensaajan kortti tai Kelan antama kirjallinen todistus kansaneläkkeen saamisesta tai työeläkeyhtiön myöntämä Työeläkekortti tai eläkepäätös."
Kommentit (7)
Mä kun jouduin eläkkeelle sain työeläkekortin.
Vieläkö vanhaa tietoa jaetaan? Kuvallisia kela-kortteja ei enää ole muutamaan vuoteen myönnetty. Soita Kelaan ja pyydä eläkkeensaajan kortti, niin ppostittavat sen. Se on pankkikortin kokoinen ohut lippunen ja hyväksytään junissa ja busseissa yhdessä henkilökortin tai passin kanssa. Ehkä ajokorttikin käy kuvallisesta henkilöllisyystodistuksesta.?
Minullakin työeläke. Eläkeläiskortti tuli samassa kirjeessä eläkepäätöksen kanssa. Aina olen sen näyttänyt konnarille junalipun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö vanhaa tietoa jaetaan? Kuvallisia kela-kortteja ei enää ole muutamaan vuoteen myönnetty. Soita Kelaan ja pyydä eläkkeensaajan kortti, niin ppostittavat sen. Se on pankkikortin kokoinen ohut lippunen ja hyväksytään junissa ja busseissa yhdessä henkilökortin tai passin kanssa. Ehkä ajokorttikin käy kuvallisesta henkilöllisyystodistuksesta.?
Niin. Todellakin. Työeläkelaitos lähettää automaattisesti eläkkeensaajakortin sen jälkeen, kun eläke on myönnetty.
Ei ole koskaan kysytty,mutta mulla on lompakossa aina Varman työeläkekortti Ja Kelakortti. Vähintään 2 kertaa vuodessa matkustan junalla Lappiin.
voisi poistaa koko alennuksen. eläkeläiset ovat rikkaimpia suomalaisia. siis alle 80 vuotiaat eläkeläiset
Mutsilla on tavallinen kela-kortti mukanansa.