Tehtiinkö lapsuudessasi suomalaisia lastenelokuvia?
Tuntuu että nykylapsille tulee jatkuvasti kotimaista katsottavaa. Uutena tuo Supermarsu. Itse en vuonna -90 syntyneenä saa päähäni yhtäkään suomalaista lastenelokuvaa ysäriltä 🤔
Kommentit (24)
Ja pitää vielä lisätä, että iso kiitos siis myös kirjailijoille, jotka ovat kirjoittaneet sellaisia lastenkirjoja, jotka taipuvat elokuviksi.
Oon syntynyt -66. Ei mitään tietoa asiasta. Telkkarista tuli jossain vaiheessa Pertsa ja Kilu.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että nykylapsille tulee jatkuvasti kotimaista katsottavaa. Uutena tuo Supermarsu. Itse en vuonna -90 syntyneenä saa päähäni yhtäkään suomalaista lastenelokuvaa ysäriltä 🤔
Eikö sillon tehty Röllejä?
Olihan seisekytä-luvulla Herra Huu ja Villahousupakko.
Syntynyt 1956, ei tullut kotimaisia. Rin TIn TIn ja Musta ori ja Lassie olivat amerikkalaisia lasten sarjoja silloin.
Nämä elokuvat ovat jääneet mieleen ja suosittelen niitä myös nykyajan lapsille:
"Koko kaupungin Vinski" ja "Vinski ja Vinsentti".
"Koko kaupungin Vinski on Simo Puupposen eli Aapelin lastenkirja vuodelta 1954. Toisen Vinski-kirjan nimi on Vinski ja Vinsentti (1956). Kirjoista on tehty samannimiset televisioelokuvat vuonna 1969. Niistä julkaistiin VHS vuonna 1991."
"Vinski on pikkupoika, joka asuu Hömpstadin kaupungissa. Hän ostaa apteekista näkymättömyyspulveria, joka osoittautuu tehokkaaksi, ja näkymättömänä Vinski tekee kaupungissa kaikenlaisia hyviä tekoja. Hän muun muassa saa Lutikkalinnan laiskat äijät parantamaan tapansa. Hän myös pelastaa pienen tytön lukkojen takaa kellotapulista."
"Vinski ja Vinsentti -kirjassa Vinski seikkailee harakkansa Vinsentin kanssa. Näkymättömäksi hän ei enää voi muuttua, sillä kaupungin apteekkari on vaihtunut eikä erikoispulveria ole enää myytävänä."
Lähde: https://fi.wikipedia.org/wiki/Koko_kaupungin_Vinski
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/11/09/koko-kaupungin-vinski
Kasarilla tehtiin ainakin Lumikuningatar & Pessi ja Illusia. Ysärillä tuli ainakin yksi Rölli-elokuva, muistan kun kaverin pikkusiskolle se oli iso juttu, oli kova Rölli-fani. Koska Joulupukki ja noitarumpu valmistui?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2001 tehtiin eka Röllielokuva.
Rölliohjelmia taas tehtiin 1986-2001
Heinähattu ja vilttitossu! Se alkuperäinen. Hieno leffa, rakastin lapsena sitä, nyt en ole vuosiin katsonut.
Vierailija kirjoitti:
Oon syntynyt -66. Ei mitään tietoa asiasta. Telkkarista tuli jossain vaiheessa Pertsa ja Kilu.
Pertsa ja Kilu -elokuvat olivat tosi hyviä. 7
Vierailija kirjoitti:
Heinähattu ja vilttitossu! Se alkuperäinen. Hieno leffa, rakastin lapsena sitä, nyt en ole vuosiin katsonut.
Siis vuodelta 2002?
Kuinka nuori olet?
Mun esikoinenkin on sua vanhempi ja olen itse vasta 36v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis vuodelta 2002?
Kuinka nuori olet?
Mun esikoinenkin on sua vanhempi ja olen itse vasta 36v.
Äh, siis piti kirjoittaa että esikoinenkin on syntynyt aiemmin kuin 2002 ja olen vasta 36v.
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkäsin myös. En oikein millään jaksanut katsoa lapseni kanssa elokuvia, ja tuo oli yksi harvoista, mitä jaksoin kanssaan katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirmuisia kertomuksia tuli 1991.
https://fi.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6lli_%E2%80%93_hirmuisia_kertomuksia .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, mulla on mennyt tuo ihan ohi. Esitettiinkö sitä elokuvateattereissakin? vai oliko tv-elokuva
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, mulla on mennyt tuo ihan ohi. Esitettiinkö sitä elokuvateattereissakin? vai oliko tv-elokuva
En valitettavasti muista, itse olin jo ohi Rölli-vaiheen kun tuo tehtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkäsin myös. En oikein millään jaksanut katsoa lapseni kanssa elokuvia, ja tuo oli yksi harvoista, mitä jaksoin kanssaan katsoa.
Sitten katsottiin myös Valo-nimistä suomalaista elokuvaa, Unna ja Nuuk-elokuvaa ja Onni von Sopasta.
Minut vietiin lapsena katsomaan Kuningas jolla ei ollut sydäntä.
Myöhemmin myös Lumikuningatar.
Johtuu siitä, että tällä hetkellä on lastenohjelmien /- elokuvien nousukausi. Sillä on pitkän aikaa ollut SUomessa todella huonot markkinat, ja niitä ei ole rahoitettu.
Siksi siis niitä ei ole voitu valmistaa.