Poika 2v saa punaiset posket kalasta ja munasta. pitääkö välttää?
Eli posket tulevat heti jo ruokailun aikana punaisiksi kyseisiä aineita syötäessä ja ihan tulipunaisiksi, mutta punoitus laantuu päivän mittaan jonkin verran ja muuttuu ihottumaksi. Pitäisikö näitä ruoka-aineita välttää vai jatkanko antamista. Olen varma aineista kun olen jo kuukausia seuraillut reaktioita.
Kommentit (4)
sitten n 2v 3kk:n ikäisenä alkoi atopia muuttua taiveihottumaksi. Keväällä puhkesi sitten siitepölyallergiat ja annoin useamman kuukauden allergialääkkeitä, atopiaa oli koko ajan jonkin verran. Siitepölykauden jälkeen sai kunnon nokkosihottumakohtauksen nektariinista ja sen jälkeen allergialääkärin suosituksista aloin tarkkailla allergisoivia ruoka-aineita. En jättänyt kaikkea pois, vaan aloitin niistä, joita käytimme koko ajan. Tomaatin pois jättäminen vei taiveihottuman hetkessä pois.
Eli tällä omalla kokemuksella suosittelen seuraamaan tilannetta ja ainakin, jos tulee muita oireita, niin jätät ensimmäisenä nämä pois. Itse jättäisin varmaan kokonaan pois jo tuon vuoksi.
Hän sanoi, että jotkut lapset reagoivat näin oliko se nyt histamiinia vai antihistamiinia sisältäviin tuotteisiin. Mutta kyse ei missään tapauksessa ole allergiasta ja reaktio on täysin harmiton nykytutkimusten mukaan. Itse kyllä vähän välttelen ko. ruoka-aineita mutta en liiaksi asti. Eli meilläkin kala ja tomaatti. Jos on yhtään atopiaan taipuvainen iho niin näin tapahtuu... mutta uusimpien tutkimusten mukaan ei aiheuta lapsille mitään häiriöitä, eikä ole millään muotoa vaarallista. Näin mulle vakuutteli erittäin hyvä lasten allergologi.
Kannattaisi myös tilata aika allergialääkärille, sillä lapsesi saattaa olla myös muillekin ruoka-aineille allerginen. Koivu alkaa kohta kukkia, ja koivun kanssa ristiin reagoivia ruoka-aineita on monia, kuten päärynä, porkkana, omena etc. Terveisin kolmen allergisen lapsen äiti.
jos posket vain punoittavat ja reaktio menee nopeasti ohi. Mutta jos punoitus muuttuu IHOTTUMAKSI ja häiritsee lasta (esim. kutisee) niin silloin vältä ko. ruoka-aineita.
Jotkut ovat myös sitä mieltä, että nämä lievät reaktiot saattavat muuttua pahemmiksi, jos ruoka-aineita annetaan...