Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pystyykö yliopistossa nykyään opiskelemaan töiden ohella?

Vierailija
21.01.2018 |

Olen kuullut,että läsnäolot pakollisia. Mitenkähän aikuisena,asuntolainaisella onnistuu opinnot? Jonkun verran avoimen kautta opiskeluja on,mutta paljon jää tekemistä.. kokemuksia kellään? Mites tuet?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/18 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se aika hankalaa on. Joitain kursseja voi kyllä tehdä etäopintoina. Itse opiskelen yliopistolla ja olen tänä vuonna samalla kokoaikatyössä. En ole saanut yhtäkään opintopistettä kasaan. Opintotukea ei saa, koska käytin tukikuukaudet edellisiin opintoihin. Kesällä koitan rutistaa kasaan 40-50 opintopistettä avoimen opintoina. Silti jää roikkumaan ensi vuodelle niitä pakollisia opintoja, joissa on se läsnäolopakko.

Kannattaa kuitenkin itse ottaa selvää, mitkä kurssit voi suorittaa esseenä tai kirjatenttinä. Joissain kursseissa se mainitaan vain pienellä tekstillä kurssikuvauksen alalaidassa. Ideana on tietysti se, että kun yliopistoilta vähennetään henkilökuntaa, halutaan näyttää, että kursseilla istuu opiskelijoita. Läsnäololistoja täytellään ja syynätään kai sitten jossain korkeammalla taholla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin humanistisissa voi onnistua jotenkuten, varsinkin jos saa vapautuksia läsnäolopaikoista. Tässä itsekin tuskailen sen kanssa, että haluaisin hakea yhtä vakityötä, mutta opintojen takia en varmaan voi.

Vierailija
4/18 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teknillisessä pystyy eikä juuri pakollisia kuin jotkut labrat ja laskuharkat. Vaikka kävisi kaikissa mahdollisissa opetustapahtumissa silti niitä on ehkä max 4h/päivä ja loppu kotona opiskelua.

Vierailija
5/18 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teknillisessä pystyy eikä juuri pakollisia kuin jotkut labrat ja laskuharkat. Vaikka kävisi kaikissa mahdollisissa opetustapahtumissa silti niitä on ehkä max 4h/päivä ja loppu kotona opiskelua.

"Kuin jotkut labrat" kestävät 7 tuntia päivässä joissakin pääaineissa.

Vierailija
6/18 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yritin opiskella terveystieteitä mutta ei onnistu työn ohella. Pakollisia "seminaareja" ym. diipadaapaa on aivan liikaa. Olen päivätyössä enkä voi joka viikolle saada vapaapäiviä tai yöajan lyhennyksiä.

Vierailija
7/18 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse yritin opiskella terveystieteitä mutta ei onnistu työn ohella. Pakollisia "seminaareja" ym. diipadaapaa on aivan liikaa. Olen päivätyössä enkä voi joka viikolle saada vapaapäiviä tai yöajan lyhennyksiä.

Siis TYÖajan :)

Vierailija
8/18 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista.

Ap

Vierailija
9/18 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu opintoalasta. Minulla sujuu matematiikka ihan hyvin. Ei sitä läsnäolemalla opi, vaan itsekseen pohtimalla ja tehtäviä ratkomalla.

Vierailija
10/18 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan oppiaineesta ja yliopistosta. Esimerkiksi kielissä vaaditaan läsnäoloa, yhteiskuntatieteellisessä pääsee pitkälle kirjatenteillä. Opintotukea ei tietenkään voi nostaa lainkaan, jos tulot ovat noin 23000 ja yli vuodessa. En tiedä mikä tarkka raja on nykyään. Sivuaineen voi hyvin tehdä iltaopintoina avoimessa, jolloin päivisin pystyy hyvin käymään töissä. Opintoajat ovat ihan tarpeeksi pitkiä nykyäänkin, että voi joinain vuosina ottaa löysemmin. Sillä ei juuri ole merkitystä, jos ei opintotukea nosta.

Vierailija
11/18 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla onnistui, tosin valmistuin maisteriksi 7 vuodessa. Opiskelin kieliä, siis paljon pienryhmäopetusta ja läsnäolopakkoa. Siksi en tavoiteajassa valmistunutkaan. Mut en kyllä tiiä onko tää muuttunut jotenkin, valmistuin itse reilu puoli vuotta sitten, mut maisteriopinnoissa aina enemmän löysää. En tiiä millaisia nuo uudet kandiopinnot ovat, toisaalta vois kuvitella et laaja-alaisuuden myötä myös läsnäoloa olis vähemmän 🤔

Vierailija
12/18 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä vuodessa niin montaa ole, että se olisi onglema. Töistä voi tarvittaessa olla muutaman päivän poissa.

Vierailija
13/18 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintosuunnitelmasta näkee melko hyvin miten paljon läsnäoloa vaaditaan.

Vierailija
14/18 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityön opiskelijat on kaikki töissä.

Vierailija
15/18 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä vuodessa niin montaa ole, että se olisi onglema. Töistä voi tarvittaessa olla muutaman päivän poissa.

Ensimmäisen viestin kirjoittaja jatkaa. On itsellänikin välillä useamman tunnin labroja, mutta ei kai niitä sentään joka päivä ole? Tuo max 4 tuntia oli nyt vain suuripiirteinen heitto, jos oletetaan että olet joka päivä koululla. Itselläni on välillä pitkiä päiviä, mutta sitten saattaa olla parikin päivää ilman lähiopetusta. Opiskelen automaatiota/ohjelmointia ja näillä kursseilla on paljon omalla ajalla tehtäviä labratöitä ja projekteja (ryhmissä) oman aikataulun mukaan.

Vierailija
16/18 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän monen kurssin voi suorittaa kirjatenttinä, kunhan siitä sopii luennoitsijan kanssa. Mutta kyllä niissä perusopinnoissa oli paljon myös sellaisia kursseja, joissa oli läsnäolopakko. Perusteena oli se, että kurssilla keskustellaan tms. Nykyään sen keskusteluosuudenkin voisi hoitaa netissä.

Opintoja suunnitellessa voi katsoa, mitä kaikkia etäkursseja on saatavilla. Kyllä sieltä aina jotain mielenkiintoista löytyy. Itselleni sopivat parhaiten etäkurssit, joiden lopussa kirjoitetaan laaja essee. Verkkotenteissä en jostain syystä onnistu, kun on kaikki se materiaali ja netti esillä koko ajan, mutta täytyisi kuitenkin tiukassa aikarajassa vastailla laajoihin kysymyksiin. Pidän enemmän vanhan ajan kynä ja paperi -kirjatenteistä.

Vierailija
17/18 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1-2 periodin kursseja.

Vierailija
18/18 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Helsingin yliopiston uusissa kandiohjelmissa on todella paljon läsnäolopakkoa. Nyt myös pääaine valitaan myöhemmin ja valinnat tehdään opintomenestyksen perusteella. Jos haluat siihen suosituimpaan pääaineeseen, voit vain haaveilla työssäkäynnistä. Muista yliopistoista en tiedä.