Pelottaa ja stressaa huominen ... . Lasten aamupala isäviikon jälkeen!
Tulivat muutama tunti sitten kotiin.
Isänsä elää , ja lapset myös kun ovat siellä, eineksillä, aamulla ex juo vain kahvin ja lapset saavat suklaamuroja tai Nutellaa paahtoleivällä ja limsaa Kyllä, limsaa!
Olen varannut aamuksi kaurahiutaleita ja mehukeittoa, pelottaa jo valmiiksi mikä sota täällä on aamulla! ; (
Lapset ovat kolmasluokkalainen ja eskarilainen
Kommentit (38)
Jo on helppo elämä jos tollaisesta saa stressin kehitettyä. Jos lapset ei syö mitä on tarjolla niin mitä väliä? Ei ne yhden aamiaisen puutteeseen kuole.
Vierailija kirjoitti:
Kaurahiutaleita ja mehukeittoa? Eikä muuta? Miksi?
Eivät syö muuta leipää kuin vaaleaa paahtoleipää ja sitäkin vain Nutellan kanssa, niitä minä en kotiini osta! Saavat oppia syömään normaalin, täyttävän aamiaisen .
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät syö muuta leipää kuin vaaleaa paahtoleipää ja sitäkin vain Nutellan kanssa, niitä minä en kotiini osta! Saavat oppia syömään normaalin, täyttävän aamiaisen .
Ap
Miksi et sitten ole jo vuosia aiemmin opettanut syömään normaalia aamiasta, jota tuo tarjoamasi ei niin hirveästi edes ole. ?
Mun puolesta saat pelätä ja stressata huomisaamua vaikka niinkin paljon, ettet unta saa :)
Toivottavasti mehukeitto on edes itsekeitettyä. Kaupan litkut ovat ihan hirveitä ja maistuvat vain aspartaamille. Kai tuon ikäisten kanssa voi jo ihan keskustella mitä he haluaisivat ja mikä on terveellistä. Turha stressata.
Lasten syöminen on muutenkin todella tolkutonta, söisivät vain hampurilaisia ja lihapiirakoita sekä joisivat limsaa / kaakaota, eli sitä mikä on normaalia ravintoa isänsä luona! Kiipeilevät myös pöydillä ja etsivät kaapeista "jotain hyvää".
Poika on jo pahasti ylipainoinen :(
En ole mikään ruokanatsi, mutta ...
Ap
Siis pelkkää kaurahiutaletta? Ei edes puurona? Sitäpaitsi ei toi sun aamiainen pidä nälkää yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMiksi et sitten ole jo vuosia aiemmin opettanut syömään normaalia aamiasta, jota tuo tarjoamasi ei niin hirveästi edes ole. ?
Mun puolesta saat pelätä ja stressata huomisaamua vaikka niinkin paljon, ettet unta saa :)
Minun opettamisellani ei kuule ole mitään merkitystä, kun ex vesittää kaiken!
Ap
Hyvä, kun edes yrität. Kyllä se siitä, ehkä lapset oppivat syömään terveellisesti, ja kehottavat isäänsäkin samaan. Tsemppiä! Ja älä ressaa turhaan, kyllä ne muksut ajan kanssa oppii että kunnon ruokaakin pitää syödä.
Tunnen tuskasi.
Meillä isällä kanssa syövät herkkuja, eineksiä. Onneksi eivät vielä ole oppineet limsaa juomaan.
Katsovat niin paljon lasten ohjelmia kuin haluavat.
Isä ostaa leluja ihan jatkuvasti lapsille; ennen ja jälkeen joulun, ennen synttäreitä, ihan läpi vuoden.
Olen todella huolissani A. Lasten terveydestä, ja ruokatottumuksista. Saavatko liikuntaa tarpeeksi isällä ollessa? B. Lasten pilalle hemmottelusta, kasvaako heistä tuhlaajia, osaavatko arvostaa mitään kun saavat kaikki lelut. Elävätkö vain materialla, täyttävätkö tunteet ostamalla jotain kivaa.
No onneksi koitan parhaan mukaan näyttää toisenlaista esimerkkiä. Ja kestää lasten raivoamista, kun ei osteta aina jotain, tosin lapset alkavat jo oppia että äiti ei osta, no ei se haittaa isä ostaa kumminkin ajattelun. :(
Pahimmat raivot tulee ohjelmista, 5 v hampaat irvessä sähisee ja raivoaa kun ei saa katsoa enempää ohjelmia.
Pieniä valopilkkuja, että lapset pitävät kun luen heille kirjoja, pitävät ulkoilusta, lähtö vain hankalaa. Pitävät myös muusta yhdessä tekemisestä.
Pahinta on ettei voi mitään asialle, lasten isä ei suostu miettimään mikä lapsille olisi todella parasta. Puhumisesta ei ole mitään apua. Suuttuu vain ; älä puutu miten hän hoitaa asiat. Hän huomioi näin lasta ja osoittaa rakkautta.
Ex on muutenkin eri linjoilla kasvatusasioissa, esim. Se ei kuulemma haittaa yhtään että lelut jää leikin jälkeen levälleen lattialle ja niinpä siellä on legot / petsit/ barbit sulassa sovussa pitkin lattioita niin, ettei imuroimaan pääse !
Tämä alkaa mennä siihen, että isi on kiva kuin ei kiellä ja äiti tyhmä kun huutaa vain. Eli ex on hyvis ja minä pahis.
Ap
Kokeile, että annat osan sitä epäterveellistä, mutta isän luota tuttua, ja osan hyväksymääsi terveellisempää. Totuta vähitellen. Yritä lisätä vaikka hedelmiä, ei heti ottaa vain pois. Anna muutenkin vaihtoehtoja. Myös enemmän tarjoaisin, että jaksavat.
Ton ikäisiltä voi jo kysyä mielipiteitä, istukaa alas ja kysy lapsilta minkälaista aamupalaa he haluaisivat äidin luona syödä. Kerro että paahtoleipä ja nutella ei käy, se on epäterveellistä, etkä suostu sitä ostamaan. Anna vaihtoehtoja, kuten mysli, hedelmät, jogurtti, sämpylät, puurot, munakkaat jne. Voitte jutella erilaisista aamupaloista ja leipoa sämpylöitä vaikka aamua varten illalla yhdessä.
Lapset innostuvat kun kokevat pääsevänsä vaikuttamaan ja osallistumaan.
Mä teen jo 2,5-vuotiaan kanssa paljon yhdessä, leivotaan sämpylöitä ja paahdetaan granolaa (kuten mysli mutta paahdettu, ihan mielettömän hyvää, vinkki!). Kyllä maistuu kun on itse tehnyt. Banaanipannukakku on hitti myös, 2 muussattua isoa banaania, 6 munaa, 2dl kaurajauhoa ja 1 tl leivinjauhetta. Paistetaan uunissa 15 min. Tosta reseptistä tulee puolikas pellillinen, ja pienikin lapsi osaa tehdä tuommoisen itse.
Osta lapsille vaikka taikaruis paahtoleipää niin hiljalleen tottuvat muuhunkin kuin valkoiseen leipään.
Tee hedelmäsalaatti niin, että mukana on tuoreita hedelmiä ja yksi purkki kaupan hedelmäsäilykettä, makea mehuliemi mukaan.
Tee marjapuuroa, ja keittäkää yhdessä marjakiisseliä. Tai tarjoa maustamattoman jogurtin kanssa marjoja.
Tee hedelmä/marja smoothie, paahtoleivän kylkeen.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen tuskasi.
Meillä isällä kanssa syövät herkkuja, eineksiä. Onneksi eivät vielä ole oppineet limsaa juomaan.
Katsovat niin paljon lasten ohjelmia kuin haluavat.
Isä ostaa leluja ihan jatkuvasti lapsille; ennen ja jälkeen joulun, ennen synttäreitä, ihan läpi vuoden.Olen todella huolissani A. Lasten terveydestä, ja ruokatottumuksista. Saavatko liikuntaa tarpeeksi isällä ollessa? B. Lasten pilalle hemmottelusta, kasvaako heistä tuhlaajia, osaavatko arvostaa mitään kun saavat kaikki lelut. Elävätkö vain materialla, täyttävätkö tunteet ostamalla jotain kivaa.
No onneksi koitan parhaan mukaan näyttää toisenlaista esimerkkiä. Ja kestää lasten raivoamista, kun ei osteta aina jotain, tosin lapset alkavat jo oppia että äiti ei osta, no ei se haittaa isä ostaa kumminkin ajattelun. :(
Pahimmat raivot tulee ohjelmista, 5 v hampaat irvessä sähisee ja raivoaa kun ei saa katsoa enempää ohjelmia.
Pieniä valopilkkuja, että lapset pitävät kun luen heille kirjoja, pitävät ulkoilusta, lähtö vain hankalaa. Pitävät myös muusta yhdessä tekemisestä.
Pahinta on ettei voi mitään asialle, lasten isä ei suostu miettimään mikä lapsille olisi todella parasta. Puhumisesta ei ole mitään apua. Suuttuu vain ; älä puutu miten hän hoitaa asiat. Hän huomioi näin lasta ja osoittaa rakkautta.
Ja maailman toisella laidalla alkkisvanhemmat joiden jääkaappi ammottaa tyhjyyttään ja muksut vatsa kurnien odottaa kouluruokailua saadakseen vihdoin syötävää.
Toisella puolella kaupunkia sisaruspari etsii tyhjiä pulloja ja tonkii ojanvieriä löytääkseen säkällä muutaman tyhjän pullon saadakseen salesta jotain syötävä - kotona ei ruokaa anneta.
Että ihan oikeasti teitin elämä sekaisin NUTELLASTA ja PAAHTOLEIVÄSTÄ.
Kai se on laiskuutta ja osin lasten suosion kalastelua tarjota epäterveellistä ruokaa. Alhainen keino "Minä olen lasten mielestä parempi" ja sitten voikin ihmetellä kuinkas niitä lapsista tuli lihavia aikuisia. Pitäisi pystyä ajattelemaan myös vuosien päähän mitä kasvatuksellaan saa aikaan.