Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äänioikeuden rajoittaminen

Uudisraivaaja
20.01.2018 |

Nykyisin äänioikeus valtiollisissa vaaleissa on rajoitettu 18 ikävuoteen eli aikuisuuteen. Raja on keinotekoinen, sillä monet 17-vuotiaat ovat jo kypsiä äänestämään, mutta monet 20-vuotiaatkaan eivät vielä.

Äänioikeusiän porrastamista pitäisikin kokeilla ja sitoa se vaikkapa tietomäärään. Kynnyskysymyksiä, jotka äänestsäjiltä pitäisi edellyttää, olisivat vaikkapa kansanedustajien määrä, Suomen pääkaupunki, kulloinenkin presidentti ja pääministeri ja vaikkapa päähallituspuolue. Joka ei näitä tietäisi, saisi äänestää vasta 20-vuotiaana.

Myös armeijan käyminen olisi hyvä tapa porrastaa äänioikeusikää. Ne, jotka ovat käyneet armeijan, saisivat automaattisen äänioikeuden heti siviiliin päästyään, vaikkeivat mitään em:sta tietäisikään.

Ihmisellä, joka ei ole ollut koskaan työelämässä tai virallisesti opiskelllut peruskoulun jälkeen, äänioikeusikäraja voisi olla 20 vuotta. Näin siksi, että työssä käyvät tai opiskelijat maksavat jatkossa pääosan veroista, mitä sohvan pohjille jäänyt porukka ei ehkä tee.

Kun ns. fiksumpi porukka saa äänestää jo 17-18-vuotiaina ja vähemmän fiksu vasta 20-vuotiaina, lopputulos on taatusti hyvä kaikille suomalaisille.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Myös armeijan käyminen olisi hyvä tapa porrastaa äänioikeusikää. Ne, jotka ovat käyneet armeijan, saisivat automaattisen äänioikeuden heti siviiliin päästyään, vaikkeivat mitään em:sta tietäisikään."

MIelestäni äänioikeus tulisi antaa vain armeijan käyneille

Vierailija
2/12 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 60 vuotiailta voisi ottaa oikeuden pois, koska nuorempien tulevaisuus on kyseessä.

Väyrystä äänestäneitä voisi syyttää maanpetoksesta, koska toimii venäjän äänitorvena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tainnut maksaa enemmän veroja kuin joku yliopistossa opiskellut.

terv. peruskoulupohjalta yrittäjäksi

Vierailija
4/12 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tainnut maksaa enemmän veroja kuin joku yliopistossa opiskellut.

terv. peruskoulupohjalta yrittäjäksi

Itsekkin olen maksanut enemmän veroja kuin joku muu. Että tiedoksi vaan!

Vierailija
5/12 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalta äänioikeus kokonaan pois, muuten ei tarvitse muuttaa mitään.

Vierailija
6/12 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilta äänioikeus pois! T: Mies.

Vierailija
7/12 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on ihan hyvällä asialla. Kun näkee joka kerran vaalien jälkeen sen tuloksen, että miten nämä valtaan äänestetyt ovat tehtäviä hoitaneet yhteiskunnan hyväksi, niin olisi todellakin syytä miettiä, onko yleinen äänioikeus valtion kannalta paras ratkaisu. Mielestäni olisi todellakin syytä vaatia äänestäjiltä jonkinlaista tietoutta siitä, miten tämä yhteiskunta pyörii, ennen kuin äänioikeuden voisi saada. Tosin olen sitä mieltä, että myös vaaleissa ehdolle asettumisen pitäisi olla luvanvaraista ja luvan tähän voisi saada siten, että osoittaa tietoutta siitä, miten yhteiskunta toimii.

Vierailija
8/12 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on ihan hyvällä asialla. Kun näkee joka kerran vaalien jälkeen sen tuloksen, että miten nämä valtaan äänestetyt ovat tehtäviä hoitaneet yhteiskunnan hyväksi, niin olisi todellakin syytä miettiä, onko yleinen äänioikeus valtion kannalta paras ratkaisu. Mielestäni olisi todellakin syytä vaatia äänestäjiltä jonkinlaista tietoutta siitä, miten tämä yhteiskunta pyörii, ennen kuin äänioikeuden voisi saada. Tosin olen sitä mieltä, että myös vaaleissa ehdolle asettumisen pitäisi olla luvanvaraista ja luvan tähän voisi saada siten, että osoittaa tietoutta siitä, miten yhteiskunta toimii.

Hienosti kiteytetty!

Vierailija
9/12 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

armeijaan menee keskinkertaiset, joten armeijan käymistä on turha tähän sotkea. huonomat yksilöt eivät armeijaan pääse ja älykkäämmät osaavat junailla itsensä vapaaksi.

Vierailija
10/12 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1Tim.2:11

Oppikoon nainen hiljaisuudessa, kaikin puolin alistuvaisena; mutta minä en salli, että vaimo opettaa, enkä että hän vallitsee miestänsä, vaan eläköön hän hiljaisuudessa. Sillä Aadam luotiin ensin, sitten Eeva; eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen.

Vierailija
11/12 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Mitä hyötyä on äänistä, jotka on annettu pelkän tunteen varassa? Ensin kaikilta naisilta äänioikeus pois ja pikkuhiljaa jonkin lääkityksen avulla kokeiltaisi, kykeneekö tunteiden sijaan ajattelemaan järjellä ja sitten jos kykenee, niin äänioikeus takaisin.

Vierailija
12/12 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo ole ristiriitaista, koska vähemmän fiksu porukka menee yleensä armeijaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi