Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko väärin jättää kokopäiväinen hanttihomma ottamatta ja jatkaa ansiosidonnaista? Taloudellisesti ei eroa.

Vierailija
20.01.2018 |

Valmistuin amk:sta 1,5 vuotta sitten, sain heti koulutustani vastaavaa työtä ja kohtuullisella palkalla. Sopimus oli alunperinkin määräaikainen ja jatkoa eivät pysty antamaan, yt-hommat alkamassa firmassa.

Olen siis jäämässä ansiosidonnaille, jonka määrä tulisi olemaan noin 1550-1600e/kk bruttona. Minulle tarjottiin myös työpaikkaa kokoaikaisena kahvila/ravintolatyöntekijänä palkka noin 1700e/kk bruttona, jotain lisiä päälle.

Olen nuorempana ja opiskelijana tehnyt paljon kahvila- ja ravintoladuuneja (siksi työtä tarjottiinkin) ja ei suoraan sanottuna enää nappaisi yhtään lähteä 37-vuotiaana parikymppisten keskelle. Varsinkin, kun taloudellisesti melkein se ja sama. Säästössäkin on jonkin verran. Lisäksi työ on raskasta vuorotyötä, todennäköisesti vaatisi joustamista paljon, koko päivä jalkojen päällä ja iltavuorossa joutuisi olemaan 22-23 asti.

Teenkö väärin jos (kun) kieltäydyn työstä?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet, mutta niin tekisin minäkin ton ikäisenä.

Vierailija
2/3 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistuin amk:sta 1,5 vuotta sitten, sain heti koulutustani vastaavaa työtä ja kohtuullisella palkalla. Sopimus oli alunperinkin määräaikainen ja jatkoa eivät pysty antamaan, yt-hommat alkamassa firmassa.

Olen siis jäämässä ansiosidonnaille, jonka määrä tulisi olemaan noin 1550-1600e/kk bruttona. Minulle tarjottiin myös työpaikkaa kokoaikaisena kahvila/ravintolatyöntekijänä palkka noin 1700e/kk bruttona, jotain lisiä päälle.

Olen nuorempana ja opiskelijana tehnyt paljon kahvila- ja ravintoladuuneja (siksi työtä tarjottiinkin) ja ei suoraan sanottuna enää nappaisi yhtään lähteä 37-vuotiaana parikymppisten keskelle. Varsinkin, kun taloudellisesti melkein se ja sama. Säästössäkin on jonkin verran. Lisäksi työ on raskasta vuorotyötä, todennäköisesti vaatisi joustamista paljon, koko päivä jalkojen päällä ja iltavuorossa joutuisi olemaan 22-23 asti.

Teenkö väärin jos (kun) kieltäydyn työstä?

Minun mielestäni et tee väärin! Pelkästään vuorotyö on niin iso syy kieltäytyä, että asiassa ei ole ongelmaa! Vuorotyö sekottaa ihmisen unirytmin, ja sillä on negatiivinen vaikutus terveyteen. Tehköön vuorotyötä ne jotka sen ovat keksineetkin, ihmisille se on lähinnä kiduttamista. Minun mielestäni työn, jossa vietetään suurin osa ajasta, pitää olla asiallista, eikä se saa vaikuttaa negatiivisesti ihmisen terveyteen.

Menköön päättäjät itse tekemään vuorotöitään, ja tuntekoon omassa nahassaan että mitä se tekee ihmiselle. Tuosta työstä 1700e/kk,  vaikka joitain lisiä vielä tulisikin, on aivan surkea palkka! Jos sinut haastatteluun laitetaan, kysy haastattelijalta että tekisitkö itse tuolla palkalla tätä työtä? Minä kysyn tämän aina jos haastattelussa tarjotaan ala-arvoista palkkaa. On mukavaa katsoa kun pöydän toisella puolella rupeaa naama pyörimään.

Eikä sinun tarvitse töistä kieltäytyä. Laita palkkatoivomus sellaiseksi millä oikeasti lähtisit tuohon työhön. Jos palkkaavat, hyvä. Jos eivät palkkaa, hankkikoot orjansa jostain muualta. Sano haastattelussa että palkkatoivomus on koeaikana 2800e/kk ja vakituisena 3000e/kk + lisät päälle! Puhelin etukin voisi olla ihan hyvä juttu. Työhaastattelu ei ole mikään yksipuolinen sanelutilaisuus, vaan se on NEUVOTTELU! Jollei kysyntä ja tarjonta kohtaa, sillon työsuhdetta ei allekirjoiteta. Suomalaiset on opeteltu nöyristelemään pomoille ja auktoriteeteille silloin kun pitäisi osoittaa omaa tahtoa.  Selkä suoraksi vain ja oma arvo tuntien liikkeelle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistathan, että ansiosidonnaista verotetaan kovemmin kuin palkkatuloa ja ettei se myöskään kerrytä eläkettä.