Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Oulusa , talosa jne. Puhukaa kunnolla!

• ylös 10
  • alas 25

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Minua Oululaisena ärsyttää etelä-pohjanmaalaisten sanojen venytys ja ähkiminen. Puhukoot kunnolla!

• ylös 17
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Ookko nää Oulusa töisä? Vai opiskelemasa? Yliopistosa? Nää et liene avojalakane?

• ylös 23
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minua Oululaisena ärsyttää etelä-pohjanmaalaisten sanojen venytys ja ähkiminen. Puhukoot kunnolla!

Ähkiminen?

Vierailija

Voi anteeksi! Mepä muutetaan puheemme nyt oikeanlaiseksi, ettei ap:lle tule siitä paha mieli! Miten oltiinkin niin ajattelemattomia :( Pitää varmaan nyt laittaa Kalevaan ilmoitus, että kaikki hoksaisivat alkaa puhua oikealla tavalla.

• ylös 17
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Miksi sipilä sanoo "siittä" kun selvästi on tarkoitus käyttää sanaa "siitä"?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voi anteeksi! Mepä muutetaan puheemme nyt oikeanlaiseksi, ettei ap:lle tule siitä paha mieli! Miten oltiinkin niin ajattelemattomia :( Pitää varmaan nyt laittaa Kalevaan ilmoitus, että kaikki hoksaisivat alkaa puhua oikealla tavalla.

Kiitos, jos näin teette.

Tyttö Oulusta kyydin pyysi

Tuo oulusa, raahesa, talosa on enempikin Raahen kuin Oulun seudun murretta tosiaan. Harvapa Oulussa on sieltä kotosin. Pakkaa Lapista, Kainuusta ja Pohjois-Pohjanmaalta väki sinne. Kirjakieli on tarkotettu kirjoitettavaksi, murteet puhuttavaksi. Etelä-Pohjalaisten "ähkimisellä" tarkotetaan varmaan sitä kun heittävät hoota vähän joka väliin... Mää rakastan murteita. Savo-Karjala lemppari tällä hetkellä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Miksi sipilä sanoo "siittä" kun selvästi on tarkoitus käyttää sanaa "siitä"?

Eräs mustaparta sanoo aina, että "irrottaudu siittä miehestä!" :)

Vierailija

Oulussa pitkään asuneena täytyy sanoa että olen aina pitänyt sikäläistä murretta rumana.
Valitettavasti nykyäänkin minun väitetään puhuvan täysin samoin kuin oululaiset...

Vierailija

Syntyjään turkulaisena, nykyään tamperelaisena ja leveetä mansee latelevana, kävin Oulussa viime kesänä rakastumassa kaupunkiinne - mutta en sentäs rakastumassa oululaiseen. En saanut sen parin päivän aikana kunnolla vielä otetta murteeseenne, mutta kyllä siinä(kin) jokin viehättää meikäläistä. Murteet on rikkaus.
Siinä Poliisit-sarjassa vähän otti korvaan oululainen sana "tievot", kun meinataan "tiedot" tai meillä sanottaisiin "tiarot". Eipä sillä, Tampereella jaksaa tätä junantuomaa vieläkin naurattaa esim. relfiini. 😂

Vierailija

Murteet on just huippuja :) Pohjanmaan murteessa on myös hauskaa se U:n käyttö, esim "älä kiroa" = "älä kirua"

Sivut