Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitsuja? Pt-GFReEPI arvo 78. Mitä tarkoittaa

Vierailija
19.01.2018 |

tähti oli perässä eli jotain viitearvojen ulkopuolella. Mitähän tarkoittaa?

entäs kun prolaktiini 483 eli ihan himpun alle viitearvon, voiko jo aiheuttaa lapsettomuutta?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostan, viitearvo 90

Vierailija
2/20 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kukaan osaa sanoa mistä johtuu tuo?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

GFR mittaa munuaiskerästen suodatusnopeutta. Sulla saattaa olla vajaatoimintaa.

Vierailija
4/20 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

KVG!!!

Pt-GFReEPI viitearvot

18 - 39 v yli 89 ml/min/1.73 m

40 - 49 v yli 83 ml/min/1.73 m2

50 - 59 v yli 77 ml/min/1.73 m2

60 - 69 v yli 69 ml/min/1.73 m2

70 v tai yli yli 59 ml/min/1.73 m2

Vierailija
5/20 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin meni muutama sekunti kun googlasin nuo. 

Vierailija
6/20 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet? Tiedätkö paljonko krea on? Minkä takia sinua on alettu tutkia?

Lääkäri tai hoitaja hoitavassa yksikössä kyllä selvittää sinulle mitä labravastaukset tarkoittavat.

Vierailija
7/20 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa, että viitearvot ovat viitearvoja. Joillakin ihmisillä arvot ovat heille ihan normaalit, vaikka jäävät viitearvojen ulkopuolelle.

Vierailija
8/20 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollaisella laskurilla kun katsoin (krea tiedossa 85) sain luvuksi 131 eli eikös se nyt ole kuitenkin sitten normaali? Eikö labrassa ole otettu esim painoa huomioon kun saatu vain 78?

Otettiin tämä korkean alapaineen takia (120/95

Vierailija
9/20 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko nuo laskurit enemmän oikeassa? Vai miten labroissa on tuo tulos saatu

Vierailija
10/20 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tuo sama arvo alle viitearvojen, seuraavalla kerralla vielä enemmän ja sitä seuraavalla taas vähän alhaisempi. Nyt viimeisimmällä mittauksella arvo oli pompsahtanut taas normaalilukemiin. Labrakokeet otettiin ihan muista syistä eikä yksikään lääkäri ole tuota kommentoinut millään tavalla.

Vierailija
11/20 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla nuo otettiin tosiaan kohonneen verenpaineen takia. Laskurilla kun katsoin niin antaa minun iälläni ja krea arvolla tuon 78 jos painaisin 60 kiloa.. mutta kun painan 100.

Vierailija
12/20 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla otettiin paastoverensokeri, fsh ja prl kaikki 8.00 aamulla 1,5h heräämisen jälkeen ensimmäisenä kuukautispäivänä. Eli ei ideaali. FSH (joka pitäisi siis ottaa kolmantena päivänä kuukautisten alusta) oli 10,7 ja prl 405 (tämä taas pitäisi mitata vähintään 4h heräämisestä kun on aina yön jäljiltä korkea). Viime syksynä otin AMH:n joka oli 0,68. Munasoluja näkyi ultrassa yhteensä 10. Olen 2vko vajaa 37. Pakko kai se on ruveta yksin vauvatekoon..? 

Vierailija
13/20 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla otettiin paastoverensokeri, fsh ja prl kaikki 8.00 aamulla 1,5h heräämisen jälkeen ensimmäisenä kuukautispäivänä. Eli ei ideaali. FSH (joka pitäisi siis ottaa kolmantena päivänä kuukautisten alusta) oli 10,7 ja prl 405 (tämä taas pitäisi mitata vähintään 4h heräämisestä kun on aina yön jäljiltä korkea). Viime syksynä otin AMH:n joka oli 0,68. Munasoluja näkyi ultrassa yhteensä 10. Olen 2vko vajaa 37. Pakko kai se on ruveta yksin vauvatekoon..? 

jatkan omaani vielä, että hedelmällisyyttä siis tutkitaan. Verenkuva ja kilpparitarvot ja kaikki muu on hyvät. Normaalipainoinen liikuntaa harrastava yksilö, jonka suvussa on vaihdevuodet alkaneet viisikymppisinä. 

Vierailija
14/20 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minkä takia olet mennyt labraan väärinä päivinä ja kellonaikoina?

Vierailija
15/20 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa, että viitearvot ovat viitearvoja. Joillakin ihmisillä arvot ovat heille ihan normaalit, vaikka jäävät viitearvojen ulkopuolelle.

Jos tuo munuaisarvo on alle viitearvojen on aika huolestua. Siinä on iänmukainen laskukaava ja noin yleisesti raja-arvo on 90, yli 40v se on 83.

Eli jos munuaiset alkaa prakata esim korkean verenpaineen vuoksi, voi voelä asialle yrittää tehdä jotain lääkityksellä siis verenpaine.

Jos taas on perinnöllinen munuaistauti, ei voi kun vain odottaa että munuaiset menevät jossain vaiheessa , syödä niitä verenpainelääkkeitä ja toivoa että kuuluu siihen joukkoon jolla kystat leviää hitaasti ja pääsee ilman dialyysia/munuaissiirrettä hautaan. Terv polykystinen munuaissairas.

Vierailija
16/20 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on lihasmassaa hyvin, se nostaa krea arvoa ja laskee gfr arvoa. On ihan normaalia, itsellänikin oli noin, vaikka en todellakaan mikään lihaskimppu ole. Mutta treenasin paljon. Nykyään arvot normaalit kun en ehdi juuri treenailemaan

Vierailija
17/20 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin mulla amh laski puolessa vuodessa 0,570,38, fsh oli jo alkujaan yli 17. Follikkeleita saatiin 6 molemmilla keräyskerroilla, joista hedelmöittyi 4-5 ja selvisi 2 ensimmäisellä kerralla ja 3 toisella. Tulin vielä raskaaksi. Eli jos sinä niitä lapsia haluat, niin ei nyt kannata enää vuositolkulla odotella.

Vierailija
18/20 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin mulla amh laski puolessa vuodessa 0,570,38, fsh oli jo alkujaan yli 17. Follikkeleita saatiin 6 molemmilla keräyskerroilla, joista hedelmöittyi 4-5 ja selvisi 2 ensimmäisellä kerralla ja 3 toisella. Tulin vielä raskaaksi. Eli jos sinä niitä lapsia haluat, niin ei nyt kannata enää vuositolkulla odotella.

Nuoli ei näköjään tullut mukaan, eli 0,57stä arvoon 0,38 

Vierailija
19/20 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ton arvon tulkinta riippuu siitä mikä on sun rasvakudos/lihasmassasuhde. Jos oot todella lihaksikas ja rasvaprosentti kohtuudessa (naisella 100-kiloisena kyllä harvinainen saavutus) niin toi Krea selittyy kyllä lihasmassalla. Tilastollisesti valitettavasti todennäköisempää, että korkea alapaine ja pikkuisen varoittava Krea yhdistyy ylipainoon liittyvään metaboliseen oireyhtymään, joka selittää myös sun lapsettomuuden. 

Vierailija
20/20 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma gfr oli 40. Syynä oli sepelvaltimoiden angiografiassa käytetyt varjoaineet. Normalisoitui itsestään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän