Vuorotyö vie kaikki voimat, muita kärsiviä?
Eli olen tehnyt muutamia vuosia tehdastyötä jossa ollaan kahdessa vuorossa vuoroviikoin (6-14 ja 14-22). Olen inhonnut vuorotyötä jo pitkään, varsinkin aamuvuoroja jolloin joutuu repimään itsensä ylös ennen aamuviittä ja kesken rem-unen. Kroppa on ihan sekaisin ja juuri kun on tottumassa kulloiseenkin vuoroon niin se vaihtuu. Olen jatkuvasti väsynyt, ja kun töistä pääsen niin en jaksa juurikaan nähdä ketään tai tehdä mitään, yritän vain keskittyä lepäämiseen että jaksaisi seuraavankin työpäivän. Tuntuu etten jaksa tätä enää, minulla ei ole enää elämää kun jatkuvasti väsyttää ja työ vie kaikki mehut. Onko täällä muita jotka inhoavat vuorotyötä ja aikaisia herätyksiä? Entä oletteko mitenkään saaneet jaksamista parannettua, vinkkejä kaivataan?
Kommentit (13)
Vaihdetaan! Työviikkoni tällä viikolla:
4-11
12-21
5-13
vp
13-22
5-12
vp
Ensi viikolla yksi vapaa.
Mulla esim näin
7-15
13.30-21.30
13-21
7-15
21-07
21-07
Vp
Ja siihen päälle kolme pientä lasta.
Että ottaisin sata kertaa mieluummin noi sun vuorot..
Eihän tuo ole pahakaan jos on koko viikko samaa vuoroa ja viikonloput vapaat. Hoitoalan ilta-aamu-ilta-aamut on ihan syvältä. Meillä niitä on järkiään, sitten voi olla pätkäaamu+yö. Tai joku kuusi töitä, yksi vapaa, kuusi töitä-putki.
Mä teenkin osa-aikaista kun se on onneksi mahdollista.
Helppo nakkihan nuo vuorot ovat. Sinun pitää vaan laittaa aamuviikolla nukkumaan aikaisin.
Itse tein 16h yövuoroja 25v ja siinä 5 pientä lasta.
Muistan kyllä itsekin ne aamuvuorot kun piti olla keskellä yötä jo menossa. Väsymykseen voi olla muitakin syitä kuin vain hankala työrytmi. Jokin sairaus, puutos, anemia, testosteronin tason madaltuminen miehillä, alkava diabetes tai uniapnea. Jos väsymys pilaa elämän, kannattaa olla yhteydessä työterveyslääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
4-11
12-21
5-13
vp
13-22
5-12
vp
Ensi viikolla yksi vapaa.
Saako udella että mitä teet työksesi?
Mulla tämä viikko
7-15
7-12 ja samana iltana takas 21-07
Nukkumapäivä
7-15
Vapaa
13-21
13-21
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4-11
12-21
5-13
vp
13-22
5-12
vp
Ensi viikolla yksi vapaa.Saako udella että mitä teet työksesi?
Minä arvaan: hoitoala?
Omat vuoroni ovat aika lailla vastaavia, tosin välissä on myös öitä eikä aina välttämättä edes nukkumispäivää...
Mulla tämä viikko
työtön
työtön
työtön
työtön
työtön
työtön
työtön
Vuorotyö on ihan persuksista. Mieluummin makaan sängyssä ja nukun niin kauan kuin vain satun heräämään.
T: Herätyskelloa en käytä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4-11
12-21
5-13
vp
13-22
5-12
vp
Ensi viikolla yksi vapaa.Saako udella että mitä teet työksesi?
Kaupan täti.
Hassua, itse sairaalassa koko työurani tehnyt ja edelleen, tykkään juuri vuorotyöstä!
Teen kolmea vuoroa, aamu- ilta- ja yövuoroja. Sekä tietysti viikonloppuja ja pyhiä.
Tämä sopii minulle hyvin. Kaksi lastakin samalla kasvattanut ja hienosti on mennyt.
Pidän eniten ilta- ja viikonloppuvuoroista. Ehkä koska tahti on rauhallisempi.
Vuorot vaihtelee kuten tuossa ylempänä jotkut ovat kuvanneet, minulla siis ne yöt myös. Niitä on kaksi tai tavallisimmin kolme yötä peräkkäin, sitten vapaata kolme ja yleensä iltavuoroon vapailta. Vaihtelen myös vuoroja toisten kanssa jotka eivät halua esim. lauantaita tai sunnuntaita.
Meillä lapset tykkää kun äiti on arkivapailla. Viikonloppuisin jos olen kiinni, isä kotona. Kukaan ei ole valittanut.
Mieluummin tekisin noita kuin epäsäännöllistä vuorotyötä. Illasta aamuun ja sitten taas iltaan, ei mitään järkeä. Ja viikonloppuisin ollaan kanssa töissä.
Tuossa on vielä kohtuullista se, että on viikko samaa, eikä ihan päivittäin vaihdu, ilta-aamu, aamu-ilta. eniten sinua taitaa väsyttää aamuherätykset ja se, ettei jaksa tehdä mitään vaikka voisi. Ja toisessa on taas illat kiinni. Toisaalta, se yksivuorotyö ei montaa tuntia heitä tuosta aamuvuorostasi, että voisi mennä ojasta aallikkoon.