Vierailija

Pomoni kertoi mulle palautteena, että mun pitäisi ottaa isompaa vastuuta töissä.
Kertokaa käytännön vinkkejä, miten tuota "isompaa vastuuta" otetaan käytännössä.
Työni on melko suorittavaa projektityötä, jossa teen sovitut suunnitteluhommat omalta ammattialueeltani.
Projekteihin kuuluu aina eri alojen asiantuntijoita ja jokainen tekee "oman tonttinsa" hommat. Pomolle raportoidaan kerran kuussa.
Olen mielestäni hoitanut asiallisesti ja oma-aloitteisesti minulle annetut työt ja selvittänyt aina epäselvät jutut ja kertonut johdolle, jos joku juttu mättää tai on hoitamatta. Töissä on aina kiire, joten vapaata aikaa ylimääräisiin juttuihin ei hirveästi ole. Voiko töissä edes ottaa isompaa vastuuta saman työnimikkeen sisällä vai tarkoittaako isomman vastuun ottaminen käytännössä aina vaihtamista eri hommiin esimerkiksi päälliköksi?

• ylös 4
  • alas 0

Kommentit (20)

Vierailija

Varmaankin olettaa että tekisit töitä jotka eivät sinun nimikkeen alle kuulu ilman eri korvausta.

• ylös 26
  • alas 0
Vierailija

Tähän on paha sanoa, kun ei tiedä sinun tilannettasi. Suosittelen kysymään pomoltasi, mitä hän konkreettisesti tarkoitti.

• ylös 21
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Voi myös olla, edellisten lisäksi, että pomo on kyllästynyt kuuntelemaan kun raportoit koko ajan mikä mättää ja miksi. Haluaa että hoidat itse asiat kuntoon.

• ylös 29
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voi myös olla, edellisten lisäksi, että pomo on kyllästynyt kuuntelemaan kun raportoit koko ajan mikä mättää ja miksi. Haluaa että hoidat itse asiat kuntoon.

Tämä. Yksi tapa ottaa enemmän vastuuta omasta työstä on muuttaa asennettaan enemmän ratkaisukeskeiseksi. Sen sijaan että märehtii ongelmia pitäisi löytää ratkaisuja ja tehdä hommat. Toinen asia on kokonaisuuksien ymmärtäminen, ymmärtää miten minun työni vaikuttaa työkaverien työn sujuvuuteen ja miten ne vaikuttaa kokonaistulokseen. Toimia omalta osaltaan siten että kokonaistavoitteet saavutetaan.

• ylös 22
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tämä. Yksi tapa ottaa enemmän vastuuta omasta työstä on muuttaa asennettaan enemmän ratkaisukeskeiseksi. Sen sijaan että märehtii ongelmia pitäisi löytää ratkaisuja ja tehdä hommat. Toinen asia on kokonaisuuksien ymmärtäminen, ymmärtää miten minun työni vaikuttaa työkaverien työn sujuvuuteen ja miten ne vaikuttaa kokonaistulokseen. Toimia omalta osaltaan siten että kokonaistavoitteet saavutetaan.

Ja yksi tapa kannustaa työntekijöitä tällaiseen on palkkaus. Ei kannusta, jos sille aktiiviselle isompaa vastuuta ottavalle ongelmanratkaisijalle maksetaan sama, kuin sille negatiiviselle ruikuttajalle joka odottaa muiden keksivän ratkaisut ja vähät välittää kokonaisuudesta.

Mikään ylennys palkintona tai muu shaiba ei kiinnosta kuin kiipijöitä.

• ylös 14
  • alas 0
Vierailija

Kanattaa kysyä suoraan mitä pomo tarkoittaa ja miksi juuri sinun pitäisi ottaa sitä suurempaa vastuuta. Voit myös kysyä maksetaanko suuremmasta vastuusta enemmän palkkaa?

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Riippuu ihan että miten ja missä yhteydessä se on sanottu.

A) pomo saattoi olla sitä mieltä että et hoida työtäsi riittävän itsenäisesti
B) hän saattoi tarkoittaa sinulla olisi kykyä hoitaa vaativimpiakin tehtäviä
C) tai sitten tarkoitti että voisit kokeilla vaativimpiakin tehtäviä

• ylös 17
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kanattaa kysyä suoraan mitä pomo tarkoittaa ja miksi juuri sinun pitäisi ottaa sitä suurempaa vastuuta. Voit myös kysyä maksetaanko suuremmasta vastuusta enemmän palkkaa?

Jos ottaa isomman vastuun töistään, niin saa pitää työpaikkansa.

Vierailija

Kannattaa kysyä pomolta selkeitä ehdotuksia, mitä hän tarkoittaa. Kuuntele ja kirjaa ylös. Tee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä. Älä suhtaudu alussa mihinkään ehdotukseen kielteisesti. Lopputulema voi olla se, että saat selkeät ohjeet mitä on tehtävä tai sitten, huomaat, että pomon kommentin takana on aivan jotain muuta. Ole neutraali, vaikka kuinka hatuttaisi. Voi olla, että pomosi on oikeassa, tai sitten ei, ja hän huomaa sen itse.. Lue aktiivisesta kuuntelemisesta kirjallisuutta.

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Sinun pitäisi myös hankkia niitä töitä (asiakkaita) eikä odottaa että ne tuodaan naaman eteen. Tämä on yleinen tarve asiantuntijaorganisaatioissa. Lisää oma-aloitteisuutta eikä niin että sinua pitää aina vetää perässä ja kertoa mitä tehdä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysyä pomolta selkeitä ehdotuksia, mitä hän tarkoittaa. Kuuntele ja kirjaa ylös. Tee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä. Älä suhtaudu alussa mihinkään ehdotukseen kielteisesti. Lopputulema voi olla se, että saat selkeät ohjeet mitä on tehtävä tai sitten, huomaat, että pomon kommentin takana on aivan jotain muuta. Ole neutraali, vaikka kuinka hatuttaisi. Voi olla, että pomosi on oikeassa, tai sitten ei, ja hän huomaa sen itse.. Lue aktiivisesta kuuntelemisesta kirjallisuutta.

Tämä, ajattelukyvyttömyyden huipentuma. Ihan vielä muistiinpanojakin.

Vierailija

Niin. Vastuu otetaan. Sitä ei anneta. Pomosi antoi sinulle kullan arvoisen vinkin. Nyt voisi olla tilaisuutesi. Yksityiskohdista en osaa sanoa, koska en ole sinä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tämä, ajattelukyvyttömyyden huipentuma. Ihan vielä muistiinpanojakin.

Ihan käsittämätöntä, että jotkut ihmiset kysyvät kaavamaisesti kaiken esimieheltään. Ei mitään omaa ajattelukykyä. Menestyminen vaatii röyhkeyttö ja omia aivoja.

Vierailija

Pakkohan sitä on kysyä pomolta, mitä hän tarkoittaa. Eihän sitä muuten tiedä!
Itse en ole pomoilta osannut kysyä noita kysymyksiä.
Muistan yhdenkin kerran, kun pomo vuosia sitten kysyi, olenko vuoden aikana tehnyt jotain, mistä olen erityisen tyytyväinen. Kun vastasin, hän nauroi tyyliin hahhah, vai sellainen asia on sinusta vuoden suurin tyytyväisyyden aihe.
Menin sanattomaksi enkä osannut kysyä, että mikä hänen mielestään sitten olisi ollut sellainen oikean suuntainen vastaus. Asia jäi ikuiseksi arvoitukseksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pakkohan sitä on kysyä pomolta, mitä hän tarkoittaa. Eihän sitä muuten tiedä!
Itse en ole pomoilta osannut kysyä noita kysymyksiä.
Muistan yhdenkin kerran, kun pomo vuosia sitten kysyi, olenko vuoden aikana tehnyt jotain, mistä olen erityisen tyytyväinen. Kun vastasin, hän nauroi tyyliin hahhah, vai sellainen asia on sinusta vuoden suurin tyytyväisyyden aihe.
Menin sanattomaksi enkä osannut kysyä, että mikä hänen mielestään sitten olisi ollut sellainen oikean suuntainen vastaus. Asia jäi ikuiseksi arvoitukseksi.

Jos et ymmärrä, niin anna olla. Ei sinusta ole siihen.

Vierailija

Mitä jos haluaa haasteita ja vastuuta ja osaisi ihan omalla järjelläkin ajatella ne asiat, jotka myös veisivät eteenpäin ja kokonaisuutena katsoen auttaisivat muiden töiden kanssa ja tehostaisivat toimintaa?
Silti mitään ei saa tehdä, pyynnöistä huolimatta. Luulisi että firmaa kuin firmaa kiinnostaisi työntekijä, joka omasta halustaan pyrkii eteenpäin, on kiinnostunut ja oma-aloitteinen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mitä jos haluaa haasteita ja vastuuta ja osaisi ihan omalla järjelläkin ajatella ne asiat, jotka myös veisivät eteenpäin ja kokonaisuutena katsoen auttaisivat muiden töiden kanssa ja tehostaisivat toimintaa?
Silti mitään ei saa tehdä, pyynnöistä huolimatta. Luulisi että firmaa kuin firmaa kiinnostaisi työntekijä, joka omasta halustaan pyrkii eteenpäin, on kiinnostunut ja oma-aloitteinen.

Näyttää siltä, että ajattelet asiaa ainoastaan omien järkeilyjesi kautta. Ei se ole kovin vastuullista, etkä pysty vastuuta ottaa kysymällä, saako jotain tehdä. Ei ole mikään haaste kysyä lupaa ja tehdä sitten. Silloinhan heität vastuun sille, keneltä kysyit.

Joku on nyt ja tulee aina olemaan erimieltä kuin sinä. Sen kanssa eläminen ja silti asioiden aikaansaaminen, on todellista vastuun ottamista.

On aika helppo sanoa, että tämä minun tapani olisi oikea, mutta kun en saa lupaa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.