Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tervetuloa, vuokrayhteiskunta!

Vierailija
17.01.2018 |

Vuokrayhteiskunta on uusi normi. Jos olet 90-luvulla syntynyt tai nuorempi, et todennäköisesti tule muuta kokemaankaan. Tervetuloa väliaikaisuuden maailmaan.
Työt ovat väliaikaisia ja epäsäännöllisiä, pätkätöitä vuokrafirman kautta. Asuminen vuokralla tottakai, koska pätkätyöläinen ei lainaa maksa. Auto liisattu, viihde striimattu, kaikki mahdollinen elämässä kuukausimaksulla. Kaikki on väliaikaista ja mistään ei makseta vain kerran. Kaikki mitä tienaat menee juokseviin menoihin; jopa se hankkimasi vähäinen irtain hajoaa sitä mukaa kun saat kulutusluottoja lyhenneltyä entisten hankinnasta. Velka kasvaa ja otat lisää luottoa lyhentääksesi toista luottoa. Elämä menee ajelehtiessa yhdestä välivuodesta toiseen, kuluttaessa ja harrastaessa.
Kun kuolet, et jätä mitään jälkeesi. Lapset, jos niitä uskalsit hankkia, perivät velkasi. Sinua ei haudata, koska jossain vaiheessa kokoomuspoliitikko sääti lain elinluovutuksen pakollisuudesta, kaverifirman eduksi tietenkin. Hautakivenäsi on muistosivu sosiaalisessa mediassa.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elät vissiin jossain rinnakkaistodellisuudessa.

Vierailija
2/21 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää tekstiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen syntyntt 80-luvun lopulla, joten ei ilmeisesti koske minua.

Vierailija
4/21 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi normi? Olet vammainen.

Vierailija
5/21 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiallista tekstiä! Ja niin totta.

Vierailija
6/21 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

SAK järjestää mielenilmauksen työttömyyden puolesta ja joku toimitusjohtaja totesi itsensä lampaaksi ja kertoi, että työttömät ovat p*skasakkia joista ei ole muuhun kuin tuomaan hiekkaa hänen yhtiönsä lattialle.

Vierailija
7/21 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen syntynyt ennen... onpahan jotain jota jättää lapselle, jotta hän voi olla siellä laskut lähettävällä puolella :)

Vierailija
8/21 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin tiivistetty!

Vierailija
9/21 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika aktivoitua ja muuttaa suunta.

Vierailija
10/21 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ongelma on..? Itse olen asunut aina vuokralla, ei ole tullut mieleenkään ostaa omaa asuntoa. En halua sellaista vastuuta yksin ja ikisinkku kun olen, yksin tulen olemaan hautaan saakka.

Vierailija
11/21 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokkaisen sisareni lapset ovat syntyneet 90-luvulla. Molemmat ovat olleet kesätöissä ja opiskelevat. Minusta näyttää siltä, ettei heidän mahdollisuutensa pärjätä elämässä ainakaan huonommat ole kuin oman sukupolveni 90-luvun alun lamassa valmistuneilla.

Vierailija
12/21 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa varsinkin toi lopetus oli hyvä! Vaikkakin siis pidän elintenluovutusta tärkeänä, mutta bisbeksenä kammottava.

Vierailija
13/21 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1991. Minulla on omistusaunto Helsingissä yhdessä pankin kanssa. On työpaikka ja akateeminen tutkinto. En siksi voi jakaa kokemustasi.

Vierailija
14/21 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä visioin juuri päinvastoin. Nythän vuokra-asuntoja sisältäviä taloja muutetaan omistusasunnoiksi kovaa tahtia. Nopeasti koulusta töihin, pankkivelka ja omaa maksamaan.

Vierailija
15/21 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin ennakoitiin jo vuosien 2010-2012 Maailman tila -raporteissa (Worldwatch). Tulevaisuuden yhteiskunta ei niiden mukaan perustu palkkatyölle, jota ei ole kaikille, joten myös suhde omistamiseen muuttuu väkisinkin, kivutta tai kivulla. Yhteisomistus ja vuokraaminen lisääntyvät, kun kaikilla ei ole resursseja tai tarvetta hankkia kaikkea omaksi. Taustalla on myös ajatus luonnonvarojen säästämisestä. Kovasti tähän suuntaan ollaan menty. Em muista muista konkreettisia esimerkkejä kuin kirjastot, joiden ennakoitiin muuttuvan lainaamaan muutakin kuin kirjoja, ja jonkinlaisen uudenlaisen, yhteisöjen sisäisen joukkoliikenteen.

Vierailija
16/21 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan pelottelet kirjoitti:

Elät vissiin jossain rinnakkaistodellisuudessa.

Meitä on muitakin. Tunnen perheenperustamisiässä olevia, eivätkä edes pysty uneksimaan vuokra-asunnoista, kun ei ole töitä, joten ei varaa takuumaksuihin ym.

Minä taas ennustaisin vanhaan aikaan palaamista, eli useampi sukupolvi saman katon alla. Jääpä sitten tulijoille asunnot, ja saavat lisääntyäkin reippaasti, kun kaikki kustannetaan.

Huuteletko sinä kenties jostain Ullanlinnan kattohuoneistosta, ja ihmettelet rahvaan ongelmia?

Vierailija
17/21 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velat ei käsittääkseni enää periydy. Mutta muuten hyvin totta.

Pienillä muuttotappiopaikkakunnilla saattaa vielä saada hankittua oman asunnon, mutta edellyttää vakituista työtä, jota taas enää hankala saada ja jonkun verran omaa rahaa että asuntolaina irtoaa. Sekin on jännä logiikka, että pankki ei myönnä asuntolainaa ilman 5-10% omarahoitusosuutta eikä henkilötakaus enää riitä mutta samaan aikaan asiakkaalla pitää olla varaa maksaa vuokraa ja säästää samalla se 5-10%, pankin tarjoamalle as-tilille tietenkin.

Tätähän kokoomus on ajanut jo pitkään, että asuntoja omistaa vain tietty rikkaampi kansanosa, jotka vuokraa ne köyhemmille, jotka sitten hyppäävät asunnosta toiseen pätkätyön perässä paikkakunnalta toiselle. Ja kun pätkätyöläisenkin on pakko asua jossain myös silloin kun töitä ei ole niin siksi on asumistukijärjestelmä ts. vuokrat karanneet käsistä.

Vierailija
18/21 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velat ei käsittääkseni enää periydy. Mutta muuten hyvin totta.

Pienillä muuttotappiopaikkakunnilla saattaa vielä saada hankittua oman asunnon, mutta edellyttää vakituista työtä, jota taas enää hankala saada ja jonkun verran omaa rahaa että asuntolaina irtoaa. Sekin on jännä logiikka, että pankki ei myönnä asuntolainaa ilman 5-10% omarahoitusosuutta eikä henkilötakaus enää riitä mutta samaan aikaan asiakkaalla pitää olla varaa maksaa vuokraa ja säästää samalla se 5-10%, pankin tarjoamalle as-tilille tietenkin.

Tätähän kokoomus on ajanut jo pitkään, että asuntoja omistaa vain tietty rikkaampi kansanosa, jotka vuokraa ne köyhemmille, jotka sitten hyppäävät asunnosta toiseen pätkätyön perässä paikkakunnalta toiselle. Ja kun pätkätyöläisenkin on pakko asua jossain myös silloin kun töitä ei ole niin siksi on asumistukijärjestelmä ts. vuokrat karanneet käsistä.

Eiköhän tähänkin vielä tule muutos. Niin sairaaksi yhteiskunta on menossa.

Vierailija
19/21 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tulee olemaan tulevaisuutta kokoomuksen Suomessa.

Vierailija
20/21 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koko maailmassa on vain kolme triljardööriä, loput ihmiset on vuokratyömuurahaismassaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi