Torukset suussa?
Onko kellekään tuttuja? Vaaleat luupatit kielen alla kitalaessa siis. Missä iässä tulleet ja onko niistä ollut vaivaa? Oletteko saaneet selitystä, miksi ne ovat teille tulleet? Olisin kiitollinen, jos joku osaisi kertoa.
Kommentit (17)
Itse tajusin teini-ikäisenä että siellä ovat. Kuulema hyvälaatuista luun liikakasvua, jonka syy on kai geeneissä.
Minulla on ollut ihan lapsesta saakka, ei ole ollut vaivaa. Ainoastaan hammaslääkärissä, jos lääkäri on väkisin koittanut tunkea suuhun jotain tavaraa, joka painaa patteihin ja ihmetellyt, miksi valitan kipua. Tästä olen päätellyt, etteivät taida ole kovin yleisiä?
Netistä löytyy jotain tietoa englanniksi (esim. hakusanalla torus mandibularis), muttei kauhean paljoa ja ilmeisesti näiden syystäkään ei olla täysin varmoja.
Kiitokset vastanneille, minulle tulleet vasta nyt aikuisena ja säikähdin todella. Googlettamalla löysin jotain tietoa mutta helpottavaa kuulla että täältäkin löytyy kokemusta. Luuulin ensin, että suussani on syöpäkasvaimet.
Vierailija kirjoitti:
Kiitokset vastanneille, minulle tulleet vasta nyt aikuisena ja säikähdin todella. Googlettamalla löysin jotain tietoa mutta helpottavaa kuulla että täältäkin löytyy kokemusta. Luuulin ensin, että suussani on syöpäkasvaimet.
Ei ole ;)
Hei, millaisia nuo torukset ovat? Minulla on myös vaaleat patit alaleuassa kielen alla, ei ole mielestäni aina olleet siellä ja huolestuttaa mitä ne on, kun näyttää aika isoilta. Kuvailisitteko tarkemmin toruksia.
Vierailija kirjoitti:
Hei, millaisia nuo torukset ovat? Minulla on myös vaaleat patit alaleuassa kielen alla, ei ole mielestäni aina olleet siellä ja huolestuttaa mitä ne on, kun näyttää aika isoilta. Kuvailisitteko tarkemmin toruksia.
Kuulostaa juuri niiltä!
Vierailija kirjoitti:
Juurikin ne. Et ole välttämättä kiinnittänyt niihin aiemmin huomiota
Mistä tietää, että on torukset eikä vaikka joku vakava suusairaus?
Vierailija kirjoitti:
Jos asia häiritsee niin käy näyttämässä niitä hammaslääkärille. Jos ne on symmetrisesti suussa niin voit jo olla aika varma et ne on just ne torukset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asia häiritsee niin käy näyttämässä niitä hammaslääkärille. Jos ne on symmetrisesti suussa niin voit jo olla aika varma et ne on just ne torukset
On symmetrisesti. Olen menossa toiselle lääkärille ja näytänpä samalla hänelle ne.
Vierailija kirjoitti:
Kitalaki kielen alla?
Heh, ei tietenkään, tarkoitin suupohjaa. Onneksi kuitenkin sain asiallisia vastauksia vaikka aloitus menikin väärin, t. Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko kellekään tuttuja? Vaaleat luupatit kielen alla kitalaessa siis. Missä iässä tulleet ja onko niistä ollut vaivaa? Oletteko saaneet selitystä, miksi ne ovat teille tulleet? Olisin kiitollinen, jos joku osaisi kertoa.
Löytyy molemmat ja kävi tänään hammaslääkärissä asian tiimoilta jossa sain varmistuksen asialle.
Mahdollisesti olleet minulla jo teini iästä ei pysty muistamaan, kipeät tällä hetkellä kun oon sohinut,lääkäri kehoitti oleen sohimatta. Itsellä presiis keskellä kitalakea keskiviivalla. Rauhoitti aika paljon toinen on kuulemma toistaiseksi niin pieni ettei huomaa,se on tuolla alaleuassa.
Muistelisin,että on joskus ollut kipeä,ja että se olisi ollut siellä ainakin teinistä asti,mutta en voi muistaa.
Ne vain tulevat..Bruxismi,tupakointi,ei voi tietää. Mutta joo saitkin jo vastauksia,muutaman yön asian kanssa valvoin kun on suvussa ollut kuolemia suusyövän kanssa ja tohtori Google kertoi juurkin tuon olevan syöpää =D
Onko keltään jouduttu leikkaamaan?
mulla myös ylähampaiden ikenien ulkopinnoilla isoja möhkäleitä.
Minulla isot alhaalla. Muuten ei haittaa mutta joudutaan leikkaamaan jos pitää jotain proteeseja laitella.
Olen aina luullut että ne on meillä kaikilla. Toisilla ne ovat vaan isommat kuin toisilla