Narsisti pyrkii säilyttämään kontaktin, käyttää muita ihmisiä, loppuuko tämä ikinä??
Pääsin (tai luulin pääseväni) narsistista eroon muutama kk sitten. Ilmoitin että en halua olla yhteyksissä, mielestäni mitään tulkinnanvaraa ei jäänyt.
Kuitenkin viestejä ja toivotuksia tulee normaalisti, ihan kuin mitään välirikkoa ei olisi. Jouluna kysyi että milloin pääsisin hakemaan lahjani (wtf?!).
Ja huom, nimenomaan hakemaan olisi täytynyt mennä, hänen luokseen.
En ole reagoinut yhteenkään viestiin millään lailla, mutta se ei tunnu auttavan. Nyt kuulin sukulaiselta että hän oli toimittanut lahjan ja jotain tavaroita tälle sukulaiselle, jotta hän antaisi ne minulle. Kun sanoin etten halua edes kuulla niistä tavaroista tai ko. henkilöstä, niin huomasin että minut tuomittiin, kukaan ei ymmärrä miksi olen niin jyrkkä tätä "ihanaa ihmistä" kohtaan joka "välittää minusta".
Todellisuus on se, että minua kohdeltiin kuin henkistä orjaa, kaikki oma minuus oli kiellettyä. Ja vieläkin näköjään minun tunteeni ja toiveeni eivät merkitse mitään, vaan vaikka olen ilmoittanut että haluan hänet pois elämästäni, niin käytös kertoo ettei minua aiota kuulla. Kontaktiin pyritään vaikka läheisten kautta ellen itse reagoi yhteydenottoihin. Hän on soittanut, lähetellyt viestejä ja sähköposteja, sekä nyt käynyt yhden läheiseni luona kylässä. Kaikki yhteydenotot ovat olleet ystävällisiä, sellaisia että minä vaikutan hullulta kun hermostun, ja niin hän on sanonutkin, puhunut neljälle ihmiselle siitä miten on minusta "huolissaan".
Lähestymiskieltoa ei varmaan saa ellei ole mitään näyttöä varsinaisesta häirinnästä tai uhkailusta tms. Minulla ei ole mitään näyttöä siitä että kyseessä olisi jotakin muuta kuin syvästi kiintynyt ja huolissaan oleva henkilö. Kaikki haukkuminen, mitätöinti, omaisuuden vieminen/rikkominen, kontrollointi jne on tehty ilman todistajia.
Ehdin jo iloita siitä että pääsen elämään omaa elämääni vapaana, nyt tuntuu siltä että edessä on pitkä prosessi joka maksaa minulle vielä paljon.
Mitä voin tehdä???
Kommentit (18)
Älä edelleenkään kiinnitä mitään huomiota tähän henkilöön. Jätä lahjat yms. sinne mihin tämä narsisti on ne toimittanut. Ihmiset saavat vapaasti ihmetellä, miten "sinä et nyt noin miellyttävästä ihmisestä ole kiinnostunut". Ei kuulu muille. Alkakoot ihmettelijät olemaan narsistisen tyypin kanssa, ihan vapaasti.
Toivota heille onnea suhteeseen tms. seuranpitoon tyypin kanssa, kaikin tavoin.
Sinä päätät kenen seurassa viihdyt, ei seuraasi tunteutuja tai sukulaiset tai muut henkilöt.
Pysy vain lujana. Häntä ei ole sinun maailmassasi olemassa. Jos joku sen näköinen haamu hyppää eteesi niin katso läpi.
Narsistinen sisareni käyttää samoja konsteja. Lopetin yhteydenpidon häneen jo vuonna 2005, silti ainoan poikani kautta yrittää lähestyä mitä kummimmilla jutuilla.
Viimeksi hän ilmoitti pojalleni (aikuinen, asuu omillaan) olevansa sairaalassa leikkauksen jälkeen ja että toivoisi minun ottavan yhteyttä, "koska ei tästä elämästä koskaan tiedä". Pyysin poikaa kysymään, mikä leikkaus oli tehty ja totesin samalla, että eihän sitä tiedä, jos vaikka jo ensi yönä kuolisin. Hiljaista oli sen jälkeen, mutta kuinka kauan?
Olen odottanut häneltä vain ja ainoastaan anteeksipyyntöä. Sitä ei ole nyt yli 10 vuoteen kuulunut, alkuun tuli joulu- ja synttäri- ja ties mitä kortteja. Meilaili myöskin, laitoin estolistalle.
Sisko. Pyydä anteeksi. Sitten voidaan ehkä jutella lisää.
Mutta eihän narsisti voi pyytää anteeksi, koska hän ei ole koskaan tehnyt mitään väärää...
Niin tuttua. Minun piti katkaista välit melkein kaikkiin, sillä juuri kukaan ei uskonut minua. Sitten tuli uhkauksia. Sitten muutin pois ja olen saanut olla tähän asti rauhassa.
Minä katkaisin samalla välit kaikkiin narsistin kautta tulleisiin ystäviin ja sukulaisiin. En halunnut kuulla mitään keneltäkään, enkä ainakaan alkaa puolustella itseäni sen juttuja vastaan. Olin jo saanut puolustautua 20 vuotta narsistin kanssa mitä hulluimmista asioista. Ei ole ketään ikävä.
Voisitko pyytää lahjaa rahana tai osakkeina?
Pahin pelko on se, että joudun oikeasti muuttamaan. Välillämme on tällä hetkellä vain 4km. Nyt vasta tajuan että olin naiivi kuvitellessani että voin vain ilmoittaa homman olevan ohi, olisi pitänyt tajuta että kun en ole saanut päättää mitään elämääni kuuluvia asioita itse, niin en tietenkään saa päättää tätäkään. Minun tahtoni on merkityksetön.
Ap
Ap...laitat estoon kyseisen ihmisen numerosta tulevat viestit ja puhelut. Estät sosiaalisessa mediassa ja sähköpostiasetuksissa.
Itselläni vastaava kokemus ja lopulta jätti rauhaan.
Narsissin sisko kirjoitti:
Narsistinen sisareni käyttää samoja konsteja. Lopetin yhteydenpidon häneen jo vuonna 2005, silti ainoan poikani kautta yrittää lähestyä mitä kummimmilla jutuilla.
Viimeksi hän ilmoitti pojalleni (aikuinen, asuu omillaan) olevansa sairaalassa leikkauksen jälkeen ja että toivoisi minun ottavan yhteyttä, "koska ei tästä elämästä koskaan tiedä". Pyysin poikaa kysymään, mikä leikkaus oli tehty ja totesin samalla, että eihän sitä tiedä, jos vaikka jo ensi yönä kuolisin. Hiljaista oli sen jälkeen, mutta kuinka kauan?
Olen odottanut häneltä vain ja ainoastaan anteeksipyyntöä. Sitä ei ole nyt yli 10 vuoteen kuulunut, alkuun tuli joulu- ja synttäri- ja ties mitä kortteja. Meilaili myöskin, laitoin estolistalle.
Mutta eihän narsisti voi pyytää anteeksi, koska hän ei ole koskaan tehnyt mitään väärää...
Jeps, isosiskoni on mm. huutanut minulle että "Et pääse minusta eroon!" Vähän on auttanut lukea stalkingista. En aluksi halunnut itselleni myöntää, että isosiskoni stalkkaa minua, mutta kun rupesin asiasta lukemaan, niin totesin, että näinhän se asia on, ja suositellut menetelmät stalkkaajasta eroon pääsemiseen ovat myös vähän auttaneet. Hänen lapsensa ovat nyt tosin aikuistumassa, ja pelkään, että yhteydenottoja taas tulee. Tämä oli hyvä muistutus siitä, että tulee olla todella luja. Onneksi olen saanut päätökseeni tukea sekä ystäviltä että ammattiauttajilta.
Otan osaa kirjoitti:
Jeps, isosiskoni on mm. huutanut minulle että "Et pääse minusta eroon!" Vähän on auttanut lukea stalkingista. En aluksi halunnut itselleni myöntää, että isosiskoni stalkkaa minua, mutta kun rupesin asiasta lukemaan, niin totesin, että näinhän se asia on, ja suositellut menetelmät stalkkaajasta eroon pääsemiseen ovat myös vähän auttaneet. Hänen lapsensa ovat nyt tosin aikuistumassa, ja pelkään, että yhteydenottoja taas tulee. Tämä oli hyvä muistutus siitä, että tulee olla todella luja. Onneksi olen saanut päätökseeni tukea sekä ystäviltä että ammattiauttajilta.
Mitä ne menetelmät joilla pääsee eroon on?
Loppuu se kun vaihtaa yhteystiedot ja ilmoittaa että häiriköinti on ei-toivottua ja siitä raportoidaan poliisille. Ihmiset jotka eivät tuota tee ja valittavat ei-toivotuista yhteydenotoista ovat salaa imarreltuja siitä että heitä ei jätetää rauhaan. Ihminen joka on OIKEASTI kypsä tuollaiseen laittaa kaikki tietonsa luovutuskieltoon, vaihtaa numeronsa salaiseksi ja kieltää tuttuja luovuttamasta mitään yhteystietojaan millään perusteella mihinkään. Someprofiileihin myös estot päälle ja yhteiset tuttavat veks omasta profiilista.
Been there, done that.
Aplle, hae ne tavarat ja lahjat. Sillä on jotain taka-ajatuksia, mutta blokkaa ne ihan vaan jollain (teko)syyllä eli on jo jotain muuta, mutta ehkä myöhemmin. Niin kauan kun se kuvittlee, että susta voi hyötyä, niin niin kauan se koittaa lahjoa sua suopeksi itselleen. Ota kaikki hyöty irti siitä.
Minä laitoin kaikki välit poikki koko sukuun, koska kukaan ei nähnyt hänen todellista luonnettaa ja kävi liian raskaaksi kuunnella kaikilta sitä samaa jankutusta, että minä olen vain hullu ja hän on ihana ihminen.
Välirikosta on nyt 4 vuotta ja vieläkin yrittää mitä tahansa kautta saada yhteyttä. Älä vain reagoi, joskus hän ainakin kuolee, ellei kyllästy.
15 jatkaa vielä, vaihda numerosi, tee tietojen luovutuskielto, muuta, mieluiten toiselle paikkakunnalle jos vain mahdollista. Älä anna kellekään osoitettasi, ellei ole pakko. Jankuta asiasta, että tietojasi ei saa antaa kenellekään, estä narsisti joka paikassa jossa voit. Minä poistin kaikki some tilini, kun ei muuten jättänyt rauhaan, teki jatkuvasti valeprofiileja ja kavereiden profiilien kautta otti yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa kirjoitti:
Mitä ne menetelmät joilla pääsee eroon on?
Googlaa. Periaatteessa sitä, että on vastaamatta yhtään mihinkään, puhelinnnumero salaiseksi, muuta toiselle paikkakunnalle j.n.e. Ota asia vakavasti. "Do whatever it takes", kuten jossain kirjoitettiin. Tuossa yksi linkki:
https://www.stalkingriskprofile.com/victim-support/general-advice-for-v…
Olet jo rehellisesti ja reilusti kertonut, ettet halua olla yhteydessä.
Päätös yhteyden katkaisemisesta isosiskoon ei ollut helppo. Kävin sen takia monta vuotta terapiassa ja vertaistukiryhmässä, mutta nyt olen toisaalta varma päätöksestäni.
Narsisti ottaa yhden uhrikseen ja sitten kääntää kaikki muut häntä vastaan. Tuosta ihmistyypistä ei vaan helpolla pääse eroon (jatkaa ja jatkaa sekä sitten etsii uuden "mollattavan") itse kysyin että, ONKO SINULLA NOIN HUONO ITSETUNTO... et se nousee kun muita yrittää painaa alas.
Eipä oo enää tuota näkyny, pääsin eroon, mut toivon ettei ny si ottanu ketään muuta "tähtäimeen"
T. Tsemii
Koita vaan rauhoittaa mielesi kaikin konstein sillä tuo narsisti tietää että kärsit tästä tilanteesta ja silloin olet edelleenkin hänen haavissaan. Vaihda numerosi kiellä sen antaminen ja yritä olla välinpitämätön kaikkea häneen liittyvää kohtaan. Jos tuttavasi ihmettelevät asiaa, sano vain ettet halua puhua siitä asiasta kiitos.