Mikä auttaa ummetukseen?
Kaikki oikeasti tepsivät vinkit nyt kehiin, millä saan kovan kakan muuttumaan sellaiseksi, että se tulee ilman ponnistelua ulos. Olen menossa leikkaukseen ja sen jälkeen ei saisi olla ummetusta.
Kommentit (19)
No kyllä se ruokavalio on paras lääke siihen. Poppaskonsteja ei silloin edes tarvitse. Itselle voi antaa suolihuuhtelun apteekista saatavan pussukan avulla jos tilanne on jo mennyt liian vaikeaksi.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä se ruokavalio on paras lääke siihen. Poppaskonsteja ei silloin edes tarvitse. Itselle voi antaa suolihuuhtelun apteekista saatavan pussukan avulla jos tilanne on jo mennyt liian vaikeaksi.
Tarkoitatko ihan peräruisketta vai suun kautta tapahtuvaa apua?
Maitohappotabletteja kannattaa kokeilla.
Myöskin, nopeammin sulava tulee nopeiten läpi, ensin aamulla vaikka sitrussmoothie tai marjoja, sitten vasta juustot ym. Apteekissa myydään peräruiskeita. Voi myös silloin tällöin ottaa illalla fructolax-kuution.
Risiiniöljy. Kyllä lähtee ummetus.
Visiplin- tai joku muu samankaltainen kuituvalmiste. Synnytyksen jälkeinen pelastus.
On niitä muitakin nestettä ulosteessa lisääviä tuotteita. Kysy apteekista. Sellainen missä ei ole sitä ainetta joka pakottaa ulostamaan.
No, minä olen kyllä todennut tuon syö luumuja -neuvon ihan käytännössä hyväksi. :D Kärsin välillä raskauden vuoksi ummetuksesta. Kourallisen kuivattuja luumuja kun heittää naamariin, niin alkaa kakka luistaa.
Runsas veden juonti ja liikunta auttavat. Kannattaa myös suosia kasviksia ja hedelmiä. Jos nämä eivät auta, saa apteekista lääkettä ummetukseen.
Vi-siplin, silloin kun synnytyksen jälkeen käytin sitä, oli ihan sitä pelkkää kuitua. Googlasin ja se näytti erilaiselta nykyisin. Siinä oli makeutusaineita ja sanottiin olevan kalseleita tms. Mielestäni itse käytin sitä ja se näytti ja maistui ihan viljan kuorilta. Mutta se tosiaan oli hyvä aine.
Ruokalusikallinen liotettuja pellavansiemeniä päivässä edesauttaa suolen toimintaa. Liotusaika on noin 6 tuntia.
Minulla maha alkoi toimia kun aloin käyttämään vehnänorasjauhetta viherpirtelössä.
Nauti tarpeeksi nesteitä, esim. pari lasia vettä ennen nukkumaanmenoa.
Ap, sinun tapauksessasi aloittaisin Pegorion -kuurin pari päivää ennen leikkausta ja jatkaisin leikkauksen ylitse.
Ei kannata ottaa sitä riskiä, että makuullaolon takia suolesi vetää tukkoon taas.
Pelkkä ruokavaliokin riittää yleensä terveen ja normaalisti liikkuvan ihmisen suolentoiminnan varmistamiseen, mutta sinä tuskin haluat ottaa riskejä.
Ruokavaliolla tarkoitan runsasta kuitujen saantia, riittävää nesteen juomista ja sitä, että kalsiumin kokonaissaanti ei nouse yli tuhannen milligramman (liika kalsium voi ummettaa).
Pegorion on turvallinen ja suolta laiskistamaton valmiste, joka lisää ulosteen nestepitoisuutta. Visiblin on laktuloosivalmiste (ei siis kuituvalmiste sekään), jossa riittävän annostelun etsintä yleensä vie vähän aikaa ja heittää herkemmin. Siksi suosittelen mieluummin Pegorionia.
Peräruiskeista Microlax on onneton nyhry, se helposti tulee ulos ennen kuin ehtii vaikuttaa. Klyx on tehokkaampi.
Kun ostaa ROUHITTUJA PELLAVANSIEMENIÄ, ei tarvitse liottaa yhtään.
Niitä myydään lähes kaikissa marketeissa. itse ostin joku päivä sitten Prismasta.
Niitä aamuisin 1 rkl jukurtin, marjakeiton tai rahkan joukkoon.
Vatsa toimii aika hyvin kun tuota käyttää :)
Ja ellei toimi. Sitten suosittelen Apteekista ilman reseptiä ostettavaa PEGORION 12g, oraalijauhe pakkaus.
1 pussi sekoitetaan mehuun tai veteen.
Jospa näillä konsteilla toimisi.
Peräruiskeet ehdottomasti viimeinen oljenkorsi......
Anaaliseksi. Tamppaa pökäleen takaisin syvälle suoleen ja se saa lopuksi nestettä, niin että suorastaan liukastuu ulos suolesta :D
Ummetus voi johtua myös magnesiumin vajauksesta. Se kun imeytyy eri ihmisillä eri lailla vaikka periaatteessa saisikin ruuasta riittävästi magnesiumia. Suolen toiminta on lihastoimintaa ja magnesium on lihasten normaalille toiminnalle välttämätöntä. Annostuskin on yksilöllinen vaikka purkissa muuta sanotaan, annoksen voi hyvin tuplata tai kolminkertaistaakin. Kun vatsa menee ripulille, palataan annostelussa yksi annos takaisinpäin eli jos kolmesta menee ripulille niin jatketaan kahdella tabletilla päivässä.
Ap:n tapauksessa myös suosittelen ennen leikkausta tuota Pegorionia hyvissä ajoin ja jatkamaan hoitoa vielä leikkauksen jälkeen viikon-pari ainakin. Tuota magnesiumia voi sitten kokeilla myöhemmin.
Myös tuo pellavansiemenrouhe puuroon tai jogurttiin on kokeiltu ja hyväksi havaittu keino. Ja sitä vettä pitäisi juoda, ainakin 1 litra, mieluummin 2 päivässä muun ruuan ja juoman lisäksi. Kuitu sitoo nestettä ulostemassaan mutta jos suolisto on kuiva siitäkään ei ole apua. Kannattaa myös muistaa liukoiset limaa muodostavat kuidut (luumu, päärynä, ruusunmarja) jotka liukastavat ulostemassan ja helpottavat siten sen kulkua suolistossa.
aapeee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko ihan peräruisketta vai suun kautta tapahtuvaa apua?
Luulisin kummankin toimivan ihan hyvin.
Mulle toimii Duphalac apteekista ihan alyttoman hyvin. Otan ensin pari paivaa tujumman annoksen ja sitten jatkan 1-2 annosta paivittain. Ihan paras.
Toivoisin siis saavani sellaisia vinkkejä, jotka olet itse käytännössä todennut toimiviksi, eikä mitään yleistä tietoutta, kuten syö luumuja.