Miksi asumistukijärjestelmää ei remontoitaisi näin?
Nykyisellään asumistuki on pelkkää tulonsiirtoa hyvätuloisille asuntosijoittajille. Asumistuki tulisi myöntää pienituloisille MYÖS omistusasuntoon. Jos asumistukea saisi samalla tavalla omistus- kuin vuokra-asuntoonkin, köyhien seuraava sukupolvi pääsisi ainakin köyhyysluukusta perimällä maksetun omistusasunnon. Jos asumistuki olisi aina vaikka 500 euroa asumismuodosta riippumatta, tällä voisi hieman pelatakin halvalla kimppa-asumisella, tms. ja saada enemmän rahaa käyttöön.
Kommentit (45)
Koska valtion idea ei ole maksaa ihmisten omaisuuden kerryttämistä, vaan tukea äärimmäisessä hetkessä sitä, että selviytyy hengissä?
Eivät pääsisi köyhyysloukusta, koska siinävaiheessa kun perintöä jaetaan, täytyy asunto maksaa toistamiseen remontointikuluina! Lakejakin muutetaan tarpeen mukaan, jotta ei pääsisi rikastumaan.
Vierailija kirjoitti:
Koska valtion idea ei ole maksaa ihmisten omaisuuden kerryttämistä, vaan tukea äärimmäisessä hetkessä sitä, että selviytyy hengissä?
Että sitä sijoittajien omaisuuden kerryttämistäkö ei nyt juuri tueta?
Minusta asumistuet voisi ottaa kokonaan pois. Alkais kimppa-asuminen kiinnostaa ihan eritavalla.
Vierailija kirjoitti:
Eivät pääsisi köyhyysloukusta, koska siinävaiheessa kun perintöä jaetaan, täytyy asunto maksaa toistamiseen remontointikuluina! Lakejakin muutetaan tarpeen mukaan, jotta ei pääsisi rikastumaan.
Kyllähän sitä voisi remontoida sillä rahalla joka uppoaa vuokraan.
Eikö asumistukea voi jo nyt saada myös omistusasuntoon?
Asumistuen avulla ei köyhä pääse kiinni omistusasuntoon, koska köyhä ei saa säästettyä tarvittavaa osuutta asunnon hinnasta. Nykyään mikään pankki ei anna asuntolainaa asunnon koko arvosta, vaan vaaditaan tietty (oliko 10%?) omarahoitusosuus. Etenkin PK-seudulla asunnot on niin kalliita, että keskituloisellekin tekee tiukkaa saada vaadittu säästöosuus kasaan.
Kyllähän nyt jo saa asumistukea omistusasuntoon.
Ei saa kunnon tukea. ainoastaan lämmitykseen ja veteen ja korkoon. eli jos vuokra-asuntoon saa 500e niin omistusasuntoon saa 50e
Minusta asumistuet voisi lakkauttaa halutuimpien alueiden asunnoista. Ei kenenkään tarvitse muiden rahoilla asua keskusta-asunnoissa, missä ei monilla työssäkäyvilläkään ole varaa asua. Tämä siis tuskin laskisi hintoja nimeksikään, kun kysyntä edelleen ylittäisi tarjonnan.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa kunnon tukea. ainoastaan lämmitykseen ja veteen ja korkoon. eli jos vuokra-asuntoon saa 500e niin omistusasuntoon saa 50e
Ei pidä paikkaansa. Mä saisin lähes saman määrän asumistukea jos mulla olis omistusasunto jossa vastike ja korot olisivat yhteensä sama kuin mun vuokra-asunnon kämppä.
Lisäksi entäs toimentulotuella olevat? Eikä heidän kulunsa makseta kokonaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Mä saisin lähes saman määrän asumistukea jos mulla olis omistusasunto jossa vastike ja korot olisivat yhteensä sama kuin mun vuokra-asunnon kämppä.
Lisäksi entäs toimentulotuella olevat? Eikä heidän kulunsa makseta kokonaan?
Siis vuokra-asunnon vuokra, sorge :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että sitä sijoittajien omaisuuden kerryttämistäkö ei nyt juuri tueta?
Ei todellakaan, siksi rikkaat häipyvätkin muualle punitiivisen verotuksen takia
Miksi ihmeessä kukaan kävisi enää töissä, jos yhteiskunnan piikkiin saisi kerryttää parissa kymmenessä vuodessa yli sadan tonnin omaisuuden ihan vaan makoilemalla kotona?
Vierailija kirjoitti:
Minusta asumistuet voisi lakkauttaa halutuimpien alueiden asunnoista. Ei kenenkään tarvitse muiden rahoilla asua keskusta-asunnoissa, missä ei monilla työssäkäyvilläkään ole varaa asua. Tämä siis tuskin laskisi hintoja nimeksikään, kun kysyntä edelleen ylittäisi tarjonnan.
Oletan että puhut Helsingistä?
No sun kateus keskusta-asujia kohtaan ei voi olla minkään politiikan perusta. Lain mukaan ihminen saa valita asuinpaikkansa itse. Se joka asuu kalliissa asunnossa johon saa asumistukea maksaa siis muista tuloistaan enemmän kuin edullisemmassa asuva, joten sehän on siinä mielessä valintakysymys, joka pitäisi olla sen ihmisen oma päätös.
Toisaalta, jos asuu työssäollessaan keskustassa ja jää sitten työttömäksi, miten yleensä edes saa asunnon jostain halvemmalta alueelta? Vapailta markkinoilta ei saa, joten pitäisi saada kaupungilta ja ainakin Helsingissä on pitkät jonot, eikä etusijalle pääse, jos sulla jo on asunto.
Kaupunkien vuokra-asunnoissa siirryttävä vaikka kokeeksi UK:ssa voimassa olevaan malliin!!! ;)
Miksi kimppa-asumisen pitäisi alkaa kiinnostaa? Yhtä hyvin perheet voitaisi pakottaa asumaan yhdessä toisen perheen kanssa, onnistuu kun lasketaan palkkoja riittävästi.
Syy tuli jo aloituksessa. Kyse ei ole oikeudenmukaisuudesta vaan siitä, että joku taho hyötyy enemmistön kustannuksella.
Ja en minäkään halua maksaa vieraiden ihmisten lasten elämää kaikenmaailman lapsilisillä, äitiyslomilla, päivähoitopaikoilla ja muilla. Maksakaa itse, päivähoito maksaa oikeasti noin tonnin. Peruskoulunkin voisi laittaa maksulliseksi, minä kun en itse kyseisiä palveluja tarvitse enää. Alkaisi vissiin valjeta että itse kukin käyttää verorahoja asioihin, joita toiset ei haluaisi maksaa..
koska hallituksen ideana on tappaa köyhät, ei helpottaa heidän oloaan.