Ansiosidonnainen ja verokortti
Kaikki TE/veroasiantuntijat hoi! Olen ensimmäistä kertaa jäänyt työttömäksi. Ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa haettaessa kannattaa ilmeisesti hankkia muutosverokortti? Voiko siihen ilmoittaa liiton jäsenmaksun, vaikka peritään suoraan päivärahasta? Vaikuttaako veroprosenttiin?
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskassa saa jäsentensä verotiedot suoraan verottajalta vuoden alussa. Palkkaa varten annetun verokortin ennakkopidätysprosenttia korotetaan vähintään 25 %:iin ansiopäivärahaa maksettaessa.
Vero pidätetään muutosverokortin mukaan, kuitenkin vähintään 25 % suuruisena.
https://www.tyj.fi/fin/ansiopaivaraha/paivarahan_suuruus/ansiopaivaraha…
Luetun ymmärrysongelmaa?
ANSIOPÄIVÄRAHAN VEROTUS
Ansiopäiväraha on ennakonpidätyksen alaista tuloa.
Työttömyyskassa saa jäsentensä verotiedot suoraan verottajalta vuoden alussa. Palkkaa varten annetun verokortin ennakkopidätysprosenttia korotetaan vähintään 25 %:iin ansiopäivärahaa maksettaessa.
Voit halutessasi tilata verottajalta muutosverokortin etuutta varten. Ansiopäivärahan ennakkopidätys tehdään tällöin verokortin mukaisesti ilman prosentin korottamista.
Uuden verokortin saat nopeimmin osoitteesta www.vero.fi/verokortti. Palvelussa voit tulostaa verokortin itse tai lähettää sen postitse valitsemaasi osoitteseen. Huomaathan, että voit lähettää verokortin palvelusta myös suoraan omaan työttömyyskassaasi.
Jos tilaat muutosverokortin etuutta varten, siinä otetaan tietysti huomioon kassan jäsenmaksut ja saatua veroprosenttia ei koroteta, kuten palkkatuloa varten laskettua.
Veroa menee joka tapauksessa vähintään 25 %. T: työttömänä ollut.
Vierailija kirjoitti:
No ei mene, kun tilaa muutosverokortin etuutta varten.
Jos et hanki verokorttia ansiosidonnaista varten, sitä verotetaan 25%. Lopullisessa verotuksessa saat sitten palautusta tai joudut maksamaan lisäveroja.
Tekemällä muutosverokortin ansiosidonnaisen verotus on tarkempi , se saattaa olla alle tai yli 25%. Yleisesti ottaen ansioveronnaista verotetaan kovemmin kuin palkkatuloa, sillä siitä ei saa työhön liittyviä vähennyksiä kuten palkasta.
Hanki se verokortti. Itse sain mätkyjä 600€ ansiosidonnaisesta.
Kannattaa myös huomioida, että työttömyyspäivärahaa verotaan huomattavasti kovemmin kuin ansiotuloa, kun kaikki vähennykset, jotka ansiotulosta vähennetään, jäävät saamatta.
KELAn maksamasta työttömyysetuudesta menee veroa 20 %, ja se on huomattavasti pienempi kuin useimman ansiosidonnainen päiväraha.
Vierailija kirjoitti:
Osaisiko joku auttaa? :)
Ne jäsenmaksut on verovähennyskelpoisia lopullisessa verotuksessa.
Vierailija kirjoitti:
KELAn maksamasta työttömyysetuudesta menee veroa 20 %, ja se on huomattavasti pienempi kuin useimman ansiosidonnainen päiväraha.
Höpsis
Tarjan ollessa vihreiden pj. tuli voimaan uudistus että työtönkin saa jonkun perusvähennyksen, sen jälkeen aina kun olen ollut työttömänä on veroprosentti ollut alle 20%, neljä vuotta sitten se oli muistaakseni 16%.
Nyt kun jäin työttömäksi ja saan pitkästä aikaa ansiosidonnaista, on veroprosentti 22%. Tulee alle 14 000€ vuodessa ansiosidonnaista, jos olisin edelleen töissä ja tulisi palkkatuloa n. 24 000 olisi veroprosentti ollut 8,5%, on siinä aikamoinen ero.
Ja ap, siinä kun haet sitä uutta verokorttia netissä etuutta varten ei ole niin suurta väliä mitä siinä kohtaa on missä on se liiton maksu, kyse on kuitenkin jostain 1,5% joten se ei paljon vie prosenttia suuntaan eikä toiseen vaikka olisi väärinkin. Mulla menee maksua joku 15€ kuussa, kun olin töissä meni kai kolmen kympin paikkeilla.
Käsittääkseni 2016 on tullut laki voimaan, jonka mukaan ansiosidonnaisen verotus täytyy olla vähintään 25%. Ja jos sitä muutat pienemmäksi niin tulee mätkyt perässä. Sen siitä saa kun äänestää kokoomusta ja kepulaisia.
Kun haen muutosverokorttia saadakseni pienemmän veroprosentin ansiosidonnaiseeni niin veroprosenttini on kuitenkin 20% vaikka arvioitu bruttotuloni vuodessa olisi vain n.13000 vuodessa, siis jos koko vuoden olen työttömänä. Sain veroprosentin putoamaan 7.5% kun laitoin arvioidun palkka ansion 8000 ja arvioidut ansiosidonnaiset 6000. Kun meinasin kuitenkin työllistyä jossain vaiheessa. En tiedä tuleeko paskaa niskaan mutta onhan tuo 20% ihan liikaa.
Jos on veroprosentti 34 prosenttia niin meneekö ansiosidonnaisesta 34 prosenttia? Oikeastihan veroprosentti tulee vähän laskemaan kun koko vuoden tulotkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos on veroprosentti 34 prosenttia niin meneekö ansiosidonnaisesta 34 prosenttia? Oikeastihan veroprosentti tulee vähän laskemaan kun koko vuoden tulotkin.
Tilaat sen verokortin etuutta varten niin on prosentti kohdillaan.
Been there done that.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä menee. Minulla 27 %.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on ollut harvinaisen hyvä palkka ja ansiosidonnainen. Tai koko vuoden tulot siinä tietenkin huomioidaan ja voi olla, että loppuvuodesta menee ansiosidonnaisesta vaikka 30% veroa, jos alkuvuoden vero tuloista on ollut liian alhainen.
Vero pidätetään muutosverokortin mukaan, kuitenkin vähintään 25 % suuruisena.
https://www.tyj.fi/fin/ansiopaivaraha/paivarahan_suuruus/ansiopaivaraha…