Sähköstä ja sähkönsäästämisestä.
Niin. Katsoin tuossa viime vuoden kulutukseni sähköyhtiön sivulta. Eli viime vuonna kulutin sähköä 1772 kWh.
Asun yksin, mitä nyt lapset yöpyvät. Asun kerrostalossa kaukolämmössä, suloisesti. Kämppäni on 4h ja kyökki. On astianpesukone, pyykinpesukone lamput, tietsikat, taulutelkkarit.
Haluaisin niin kuulla erityisesti yksinasuvien kokemuksia sähkönkulutuksesta! En tiedä, olenko normaali...
Kommentit (17)
Haluaisin niin tietää, kuinka paljon teillä sinkuilla menee sähköä.
Teenpä tähän runonkin:
Pieneni
kuin kynttiläni sumuisena iltana.
Lemmitkö minua kun yö pimeää tekee.
Me emme yhdessä valossa kylve
pimeässä on kirjat luettu, kankaat maalattu.
Leikitään hetki, että meistä kajastus erkanee.
Ap
Kiva kun runoilet. Mutta ainakaan minä eikä ehkä kukaan muukaan en nyt jaksa kaivaa vanhaa sähkölaskua esiin ja katsoa, paljonko kulutus oli. Kun eivät nuo wattimäärät sano yhtään mitään. Laskut ovat kyllä meillä pieniä, joten ilmeisesti ei sitä sähköä paljon mene.
Minulla viime vuoden sähkönkulutus oli 650 kWh. Pieni yksiö, sähkövempaimia ns. pakollisten (jääkaappipakastin, uuni+hella, pari lamppua, tietokone, kännykkä, muutama keittiövempain) lisäksi kamera, mp3-soitin ja sähköhammasharja. En pihistele sähköä, mutta koitan käyttää fiksusti. Esim. uunissa teen useamman kuin yhden ruokalajin sen lämmitettyäni, valot pois päältä kun en ole kotona.
Viime vuoden sähkönkulutukseni oli 1096 kWh. Asun yksin melko tilavassa yksiössä, minulla on iso TV, pöytätietokone, läppäri ja älykännykkä, sen lisäksi teen ruokaa usein eli käytän hellaa ja uunia. Jenkkikaappi, melko uusi. Astianpesu- tai pyykinpesukonetta en omista. Kaukolämpötalo.
Paheenani on pitää tietokone auki aina kun olen kotona, sen lisäksi valot tuppaa jäämään päälle vessaan.
Tolla kulutusmäärällä on ihan sama meneekö sähköä vuodessa 100kwh enemmän vai vähemmän. Meillä menee sun vuosikulutus kuukaudessa, talvella se ei edes riitä. Menee minkä menee.
Kulutin eräänä vuonna yksiössä vain 800 kWh, mutta minulla ei ollut sähkösaunaa, ei pyykinpesukonetta tai kuivuria, ei pakastinta, eikä uuni toiminut viime kuukausina. Olin muutenkin paljon pois kotoa, ei ollut televisiotakaan.
Seuraavassa asunnossa kulutus oli noin 1000, silloin käytin kaksi kertaa viikossa uunia. Ei pyykkikonetta/kuivuria eikä saunaa, pakastin oli, samoin televisio. Ei tietokonetta.
Nykyisessä kaksiossani minulla on niin astiainpesu- kuin pyykkikone, samoin kuivausrumpu (vain osa pyykeistä). Uunia käytän keskimäärin pari kertaa viikossa ja myös liettä enemmän kuin ennen, koska teen osan töistäni kotona ja olen vähä innostunut ruoanlaitosta. Usein tietokone auki, oma tai työkone, vanhoja läppäreitä, kulloinkin käytössä oleva kone melkein jatkuvasti latauksessa. Sähkösauna on varastona. Lamppuja olen muuten aina poltellut säästeliäästi ja energiansäästö- tai ledlamput olleet vuosia käytössä. 1100-1200 kWh/v.
Isäni asuu samanlaisessa asunnossa, paitsi ei kuivuria käytössä, mutta aina kaikki valot ja laitteet päällä. Sähkösauna lämpiää kahdesti viikossa (lämmitämme vain isän saunaa): sähkönkulutuksensa on minuun nähden lähes kaksinkertainen, 2000 kWh/v!
Oma kulutus n. 140kWh kuussa eli vuodessa aika sama kuin sulla, 40 neliöinen saunallinen kaukolämpöinen kaksio jossa sähkölämmitys suihkuhuoneessa (aina pakko pitää kuulemma päällä joten pidän ykkösellä). Saunon kerran viikkoon ja kotonaollessa aina telkkari tai tietsikka päällä.
Meillä sähkönkulutus vuodessa n. 7000 kwh, eli reilu 500 kwh /kk. 240m ok-talo kahdessa kerroksessa, vesikiertoinen puulämmitys. Sähkönkäyttö laskusta n 1/3 ja siirto 2/3. Kallista on.
Jos et lämmitä isoa ja vanhaa omakotitaloa sähköllä, niin kannattaa mielummin säästää jostain muusta. Meillä on 80m2 kolmio ja sähkölasku on 30€/kk. Sauna lämpiää 2 kertaa viikossa, valot, telkkari ja muut laitteet ovat päällä aina kun ollaan kotona.
Ruoka, autoilu, matkailu sun muut on paljon helpompia säästökohteita.
Olisiko kukaan joku 30v sitten voinut kuvitella, että tulevaisuudessa sähkölaskussa maksetaan suurin osa sähkön"siirrosta". Siis siitä, että se sähkö juoksee sähkölankoja pitkin kotiin. Joojoo investoinnit ja kaikki, muttei tuo hinta tule laskemaan vaikka kaikki piuhat saataisiin kavettua maan alle ja sähköverkon huoltoon tarvittavat resurssit putoaisivat massiivisesti. Koska joku jossain päättää, että sähkön on maksettava tänverran jotta saadaan voittoo.
Yksin asun yksiössä. Kulutukseni on 840 kWh vuodessa enkä ennen tätä viestiketjua ole kuullut toisesta työikäisestä ihmisestä, jolla yhtä alhainen kulutus olisi. Mulla on pesukone, pöytätietokone, iso monitori, jääkaappipakastin ja teen paljon ruokaa itse. Perunoitakin keitän joka päivä.
Kaikilla alle 1000 kWh:n vuosikulutukseen päässeillä on suurin kuluttaja jääkaappi-pakastin. Sen toiminnasta on kiinni sähkönkulutuksen pienuus. Jos on vanha laite, on kulutus suurempi. Jos on pakastin sulattamatta, on kulutus suurempi. Pienempään kulutukseen pääsee jääkaapilla ilman pakastinta. Toiseksi suurin kuluttaja on ruoan valmistus.
Jos kulutus on yli 1000 kWh vuodessa, suosittelen miettimään, mihin sitä sähköä oikein kuluu. Laitteet kiinni, kun et niitä käytä. Toisaalta jos käytössäsi on lattialämmitys, vie se useita satoja kilowattitunteja vuodessa riippuen asetuksesta ja kylppärin pinta-alasta.
VilleVee kirjoitti:
Yksin asun yksiössä. Kulutukseni on 840 kWh vuodessa enkä ennen tätä viestiketjua ole kuullut toisesta työikäisestä ihmisestä, jolla yhtä alhainen kulutus olisi. Mulla on pesukone, pöytätietokone, iso monitori, jääkaappipakastin ja teen paljon ruokaa itse. Perunoitakin keitän joka päivä.
Kaikilla alle 1000 kWh:n vuosikulutukseen päässeillä on suurin kuluttaja jääkaappi-pakastin. Sen toiminnasta on kiinni sähkönkulutuksen pienuus. Jos on vanha laite, on kulutus suurempi. Jos on pakastin sulattamatta, on kulutus suurempi. Pienempään kulutukseen pääsee jääkaapilla ilman pakastinta. Toiseksi suurin kuluttaja on ruoan valmistus.
Jos kulutus on yli 1000 kWh vuodessa, suosittelen miettimään, mihin sitä sähköä oikein kuluu. Laitteet kiinni, kun et niitä käytä. Toisaalta jos käytössäsi on lattialämmitys, vie se useita satoja kilowattitunteja vuodessa riippuen asetuksesta ja kylppärin pinta-alasta.
On kyllä hämmästyttävän pieni kulutus sulla, jos kuitenkin ihan joka päivä olet kotona etkä pitkiä aikoja poissa. Ja minä kun kuvittelin olevani pihi yli kaksinkertaisella kulutuksella, en edes valmista ruokaa liedellä/uunissa kovin usein. Jääkaappipakastin lienee kyllä vanha, eikä sille oikein mitään voi kuin yrittää pitää mahdollisimman hyvässä kunnossa sulatuksineen ja taustan imurointeineen. Lämpötilatkin olen lämpömittarin kanssa koettanut säätää niin kohdilleen kuin mahdollista, ettei viilennä "liikaa ja turhaan". Luin kyllä kerran kun joku oli kokeeksi mitannut pakastimen kulutusta ennen ja jälkeen sulatuksen ja taisi se ero jotain 30% luokkaa olla peräti.
Talvella menee n.200 e kuussa siirtoineen.Vuosikulutus n. 16 000 kwh.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sähkönkulutus vuodessa n. 7000 kwh, eli reilu 500 kwh /kk. 240m ok-talo kahdessa kerroksessa, vesikiertoinen puulämmitys. Sähkönkäyttö laskusta n 1/3 ja siirto 2/3. Kallista on.
Olen kuullut vesikiertoisesta lattialämmityksestä, mutta vesikiertoinen puulämmitys on jotai ihan uutta.....
lämmintäkesää kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut vesikiertoisesta lattialämmityksestä, mutta vesikiertoinen puulämmitys on jotai ihan uutta.....
Pannuhuone, jossa lämmitetään itse puita polttamalla vesipattereissa kiertävä vesi?
Vierailija kirjoitti:
On kyllä hämmästyttävän pieni kulutus sulla, jos kuitenkin ihan joka päivä olet kotona etkä pitkiä aikoja poissa.
Tarkennan vähän. Olen viisi päivää viikossa töissä ja kuukauden vuodessa kesälomalla. Ihan joka päivä en ole siis kotona tekemässä ruokaa. Mutta syön ja teen kyllä ruokaa kotona kahden keskivertosuomalaisen edestä. Välillä tuo 840 kWh/vuosi kulutus hämmästyttää minuakin niin, että luulen sähköyhtiö mittaavan väärin. :)
Pakastimen kulutuksen luotettavaksi mittaamiseksi pitäisi olla mittari useita päiviä kiinni johdossa yhtämittaisesti. Kulutus kun riippuu vähän tunneittain. Välillä kompressori käy ja välillä on sammuneena.
Jos vain lämmitätte eineksiä mikrossa, niin sähköä säästyy. Pienillä vuosikulutuksilla suurimmat kuluttajat yksiöissäkin yleensä ovat ruoan säilytys ja ruoan valmistus. Noista voi säästää vain ostamalla eineksiä lähikaupasta sitä mukaa kun jaksaa syödä. Kaikesta muusta voi säästää virtakytkimellä ja johdolla.
Oma jääkaappipakastimeni on vuosimallia 2010. Sen kulutus on arvatakseni jotain 250-400 kWh/vuosi. Muistan, kun joskus käytössäni oli 1970-luvun jääkaappipakastin. Sen kulutus oli jotain 700-1000 kWh/vuosi.
WLAN-tukiaseman kulutus on 90 kWh kun sitä pitää yhtämittaa päällä. Päätin sammuttaa oman laitteeni aina kun nukun tai olen töissä. Säästän tässäkin arviolta 60 kWh vuodessa. Säästö on pieni, mutta suurempaa säästöä ei helpolla saa kun jääkaappia ei vain voi sammuttaa.
Kun napista painaa niin sähköä kuluu.